Titulná sekvencia oznamuje, že práve sledujú titul The Wedding Party (Svadobná hostina, 2016), doteraz najvýnosnejší film z produkcie Nollywoodu (hovorové označenie nigérijského filmového priemyslu).
Napriek tomu, že vo filme nevystupuje žiadna lokálna verzia rozkošne trápneho Hugha Granta a nikto nerozpráva klišé o roztomilom stretnutí v centre Manhattanu. Naopak, sledujeme matróny, ktoré nosia tradičné ženské turbany zvané geley, ženíchov v tradičných róbach agbada, nesprávne nasadený svadobný prsteň a ako vždy – klasiku a základ žánru – rozhádaných svokrovcov. Kým sa objavia záverečné titulky, romantika už dávno nie je len doménou zahraničných filmov. Láska tu však zaznieva naplno a nahlas, v jej najtypickejšej, nigérijskej podobe.
Na druhej strane mesta jeden z bratov našich dievčat sleduje so svojimi kamarátmi film Aníkúlápó z roku 2022, nollywoodske prerozprávanie starých mýtov – prostredím je africká krajina a príroda, bohovia sú pomstychtiví a v stávke je doslova všetko, podobne ako napríklad v Avengers: Nekonečná vojna. Aj tu počas záverečnej scény chlapci chápu, že o osude sveta už nerozhodujú zahraniční superhrdinovia v ďalekej cudzine.
Nollywood sa rozvinul začiatkom 90. rokov ako významná kultúrna a hospodárska inštitúcia v africkom kontexte. Jeho vzostup možno vystopovať od vydania filmu Living in Bondage (1992), nízkorozpočtového titulu v jazyku Igbo, ktorý hlboko rezonoval u miestneho publika. Film bol vydaný na VHS videokazetách a distribuovali ho pomocou lokálnych sietí a komunít. Dielo však znamenalo začiatok novej éry filmovej tvorby v Nigérii.
Rýchly rast odvetvia umožnila cenová dostupnosť video technológií, rastúca mestská populácia s prístupom k televízii a na druhej strane aj úpadok nigérijského kinopriemyslu, čo prinútilo filmárov vytvárať obsah pre sledovanie v domácnosti. Neformálne distribučné siete v odvetví vrátane pouličných predajcov a trhov umožnili filmom prosperovať bez toho, aby sa spoliehali na tradičné reťazce kín.
Ekonomický boom
Z ekonomického hľadiska Nollywood rýchlo nabral na sile a stal sa jedným z najväčších filmových odvetví na svete z hľadiska výroby – na svojom vrchole vyprodukoval viac ako dvetisíc filmov za rok. Už okolo roku 2000 odvetvie generovalo významné príjmy odhadované na stovky miliónov amerických dolárov ročne a zároveň dávalo prácu tisícom ľudí - od hercov a manažérov až po obchodníkov a distribútorov.
Postupom času hospodársky význam Nollywoodu prerástol hranice Nigérie, čo prispelo k tvorbe pracovných miest a vzostupu hospodárskej činnosti po celej Afrike. Jeho nízkorozpočtový, veľkoobjemový model inšpiroval aj ďalšie africké krajiny, ako je Ghana (takzvaný Ghallywood) a Keňa, aby rozvíjali svoj vlastný filmový priemysel a podporovali celoafrickú tvorivú ekonomiku.
Celosvetovo sa distribúcia dramaticky rozšírila, najmä s príchodom digitálnych platforiem. V roku 2010 začali streamovacie služby Netflix, Amazon Prime a iROKOtv kupovať a šíriť nollywoodský obsah, čím priniesli nigérijské filmy africkému publiku aj mimo Afriky, ako aj ostatným divákom. Tento globálny dosah nielenže zvýšil hospodársku hodnotu odvetvia, ale tiež zosilnil jeho kultúrny vplyv a predstavil africké príbehy medzinárodnému publiku.
Niektoré filmy získali celosvetové uznanie a poslúžili ako dôkaz, že Nollywood dokáže súťažiť aj na svetovej scéne.
Kultúrna nezávislosť
Z kultúrneho hľadiska zohral Nollywood kľúčovú úlohu pri formovaní africkej identity. Po stáročia boli strážcami morálnych tradícií západnej Afriky takzvaní grioti – z časti bardi, z časti historici. Oblečení do pestrofarebných šiat a s balafónom (hudobným nástrojom podobným xylofónu) v rukách, títo africkí trubadúri rozprávajú príbehy o víťazstvách vládcov, zaznamenávajúc ich rodové línie a zároveň udeľujú morálne ponaučenia prostredníctvom bájok plných prefíkaných zvierat a túlavých duchov. Teraz je už však pestrofarebná róba „griotov“ zaznamenaná aj na filmovom plátne. Filmy ako Aníkúlápó, King of Thieves (Kráľ zlodejov) z roku 2022 alebo Bashorun Gaa z roku 2024 vdýchli rozprávaniu v štýle griotov nový život.
Napríklad Aníkúlápó vo veľkej miere čerpá z mytológie a folklóru jorubského etnika. Film, ktorý sa odohráva v predkoloniálnej ére v kráľovstve Oyo, sa venuje téme osudu, zrady a nadprirodzene nastolenej spravodlivosti. Titul posilňuje schopnosť Nollywoodu v rozprávaní príbehov hlboko zakorenených v africkej duši, ktoré rezonujú nielen u lokálneho, ale aj u medzinárodného publika.
Nollywood v kontexte
Ako britský orientalista Sir John Woodroffe odporučil kolóniám, ktoré nadobudli novú nezávislosť, „zahraničné úspechy a kultúra“ – v našom prípade kinematografia – „by mali byť potravou pre každý národ, zdrojom obohatenia, ktorý prijme a prispôsobí si ich“.
Vzostup Nollywoodu skutočne odráža širší tlak Afriky na kultúrnu a ekonomickú nezávislosť, paralelne s geopolitickými posunmi, ako je postupné vyraďovanie CFA franku spolu s ukončovaním vojenskej prítomnosti Francúzska v západnej Afrike. Nedávne prevraty v Mali, Burkine Faso a Nigerii mali tiež za cieľ znížiť západný vplyv, pretože veľká časť kontinentu sa otáča smerom k čínskym investíciám a podieľa sa na globálnom trende smerom k multipolarite.
Sme naspäť v našom byte v Lagose, kde obrazovka stmavne do čiernej a po krátkej spoločnej chvíli ticha mladí diváci prepuknú do živej diskusie vo forme podrobnej pitvy filmovej zápletky; sprisahania, ktoré ich ukotvuje v ich domácom prostredí a umocňuje miestne kultúrne dedičstvo, hoci v transformovanej podobe – prináša totiž nový pohľad na to, ako sa zapojiť do vzájomne prepojeného, konkurenčného prostredia, kde je moderná technológia na dosah, šírenie obsahu jednoduché a miestna kultúra sa môže znovu etablovať, mimo dominancie Hollywoodu či západných médií.
Zhrnutie
Nollywood, nigérijský filmový priemysel, vznikol v 90. rokoch minulého storočia a rýchlo nabral kultúrnu a ekonomickú silu. Za posledných 25 rokov Nollywood produkuje okolo 2 000 filmov ročne, čím vytvoril nielen pracovné miesta, ale aj významné tržby. Odvetvie sa rozšírilo po celom svete vďaka streamovacím platformám, ako je Netflix, ktoré ponúkajú aj nigérijské filmy. Nollywood kultúrne pretvoril africké naratívy čerpajúc z ústnych tradícií a miestnych mýtov a stal sa tak súčasťou širších snáh Afriky o kultúrnu a ekonomickú nezávislosť.