Tunel Branisko čaká rozšírenie, počet áut má prekročiť 20-tisíc denne
Minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru) označil druhú rúru tunela Branisko ako nevyhnutnosť a prioritu Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS).
NDS má pripravenú štúdiu, ktorá navrhuje sedem variantov, pričom najvýhodnejší (variant 5) počíta s nákladmi okolo 350 miliónov eur a zabezpečuje najefektívnejší únik osôb pri havárii. Tá je však v posudzovaní Útvaru hodnoty za peniaze.
Celý projekt, vrátane modernizácie D1, rekonštrukcie starej rúry, cesty cez Branisko a dvoch ekoduktov, má stáť pol miliardy eur.
Dôvodom je rastúci počet vozidiel – z aktuálnych 17 500 denne má počet do roku 2029 prekročiť 20-tisíc.
Výstavba novej rúry má byť ukončená v roku 2035, po čom bude nasledovať rekonštrukcia tej pôvodnej. NDS odporúča súbežnú realizáciu s lacnejšou alternatívou rekonštrukcie I/18 podľa projektu Slovenskej správy ciest, ktorý je lacnejší o 49 miliónov eur. Projekt má zohľadniť aj ekonomické využitie výrubu horniny.
(tasr, lipa)