V Košiciach vznikne stredisko na čistenie vlakov za milióny. Má zlepšiť komfort cestujúcich

KOŠICE – Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) pripravuje výstavbu moderného strediska na údržbu a čistenie vlakov v Košiciach. Tento projekt s rozpočtom 180,08 milióna eur bez DPH, má za cieľ zlepšiť kvalitu údržby vlakov pomocou najmodernejších technológií, čo prinesie výhody pre cestujúcich aj zamestnancov.

thú Technicko-hygienické stredisko údržby bude situované v mestskej časti Košice – Juh.

Nové stredisko technicko-hygienickej údržby (THÚ) je situované v zastavanom území mestskej časti Košice – Juh, konkrétne v oblasti rušňového depa Košice, na nevyužitých pozemkoch a čiastočne aj na pozemkoch využívaných na záhradkársku oblasť. Koľajisko strediska THÚ bude stáť v lokalite Nižné Kapustníky.

„Umiestnenie nového strediska je optimálne vzhľadom na to, že priamo nadväzuje na osobnú stanicu, čím sa zabezpečí operatívny prísun a odsun súprav vlakov medzi osobnou stanicou a strediskom THÚ,“ objasnil podrobnosti k lokalite nového strediska hovorca ZSSK Dominik Drevický.

Blízkosť týchto zariadení zjednoduší technologické postupy a zníži náklady. Koncentrácia všetkých potrebných zariadení v jednej lokalite zabezpečí ich lepšie využitie. Toto riešenie je efektívne z prevádzkového aj ekonomického hľadiska.

Výhody pre cestujúcich a zamestnancov

Nové stredisko THÚ v Košiciach prinesie výrazné zlepšenia, čo pocítia predovšetkým cestujúci v kvalite poskytovaných služieb a zamestnanci vo forme zlepšenia pracovných podmienok. Výstavba nového strediska v Košiciach odbremení stanicu a umožní budúce posilnenie dopravy.

Vďaka modernizácii a inovatívnym údržbovým technikám sa očakáva zníženie neplánovaných opráv hnacích koľajových vozidiel o 31 percent a vozňov o 8 percent. Súčasne sa čistenie a údržba zrýchlia o 27 percent, čo prispieva k efektívnejšiemu využitiu vozového parku a zníženiu počtu vozidiel udržiavaných v zálohe.

„Rýchlejšia a efektívnejšia údržba vozidiel umožní znížiť počet vozidiel udržiavaných v zálohe a zabezpečiť ich efektívnejšie využitie, čo prispeje k zvýšeniu spoľahlivosti a komfortu železničnej dopravy,“ uviedol pre redakciu Štandard Drevický.

Očakáva sa, že úspory z týchto zlepšení pokryjú až 70 percent celkových prínosov projektu. Cieľom Železničnej spoločnosti je zvyšovať počet prepravených cestujúcich a zároveň byť stabilným a atraktívnym zamestnávateľom poskytujúcim moderné vlaky a služby.

Navýšia počet zamestnancov

Vznikom nového strediska dôjde k prerozdeleniu aktuálnej štruktúry zamestnancov, čo znamená, že niektoré existujúce pracovné pozície zaniknú, avšak zároveň vzniknú nové, čo povedie k celkovému navýšeniu počtu zamestnancov približne o 59 percent oproti aktuálnemu stavu.

„Nové pracoviská budú modernejšie a komfortnejšie, čo pozitívne ovplyvní pracovné podmienky pre zamestnancov,“ uviedol pre redakciu Štandard Drevický.

Vzhľadom na plánované posilnenie dopravy sa dá predpokladať, že stredisko bude dlhodobo dostatočne využívané a po dokončení ho prevezme priamo Ministerstvo dopravy SR. Vďaka tomu ho tak budú môcť využívať všetci železniční dopravcovia, nielen ZSSK. 

Stredisko má zabezpečiť rýchlejšiu a efektívnejšiu údržbu vlakov. Foto: zssk.sk

Technické aspekty nového strediska

Nové stredisko bude vybavené najmodernejšími technológiami, ktoré umožnia rýchlejšiu a efektívnejšiu údržbu vlakov. Momentálne sú služby THÚ výrazne ovplyvnené poveternostnými podmienkami, keďže sa nachádzajú v otvorených priestoroch alebo priamo na koľajisku železničných staníc.

„Výstavbu nového strediska považujeme za potrebnú, pretože súčasné činnosti sú vykonávané v provizórnych a obmedzených podmienkach vo viacerých pracoviskách. Existujúce pracovisko v Košiciach je zastarané a neumožňuje vykonávať plnohodnotnú údržbu moderných vozidiel,“ objasnil pre redakciu Štandard Útvar hodnoty za peniaze.

V novom stredisku THÚ bude všetko sústredené na jednom mieste vďaka výstavbe novej haly pre prevádzkové ošetrenie súprav, haly pre stabilné umývanie, koľají na čistenie toaliet vo vozňoch s uzavretým systémom WC, nových rozvodov inžinierskych sietí a potrebných nových technológií pre technickú a hygienickú údržbu železničných vozidiel.

Plánovaná výstavba zahŕňa halu prevádzkového ošetrenia súprav, stabilný umývač, kolosústruh a koľajovú váhu. Celkové koľajisko bude mať 9 koľají s dvojkoľajovým vstupom, čo umožní efektívnejšie a plynulejšie manipulovanie s vozidlami.

ZSSK už má tri strediská technicko-hygienickej údržby vlakov. Ďalšie pribudnú v Košiciach a Žiline. Foto: zssk.sk

Financovanie projektu

Financovanie projektu zabezpečia finančné prostriedky Európskej únie, keďže by mali preplatiť až 99,6 percent investičných nákladov bez DPH.

„Z Programu Slovensko 2021 – 2027 by sa malo financovať 162,8 milióna eur bez DPH a 0,6 milióna eur pôjde z vlastných zdrojov ZSSK. Zvyšných 32,7 milióna eur je DPH, ktorá sa zúčtuje samostatne,“ objasnil ÚHP financovanie výstavby strediska.

Investičné náklady na vybudovanie strediska THÚ v Košiciach sú vyčíslené na 180,08 milióna eur bez DPH. „Z toho bude 159,72 milióna eur bez DPH použitých na stavebné práce, 3,99 milióna eur bez DPH na stavebný dozor a 16,37 milióna eur bez DPH je určených ako rezerva na nepredvídané náklady, čo predstavuje 10 percent z celkového rozpočtu,“ uviedol hovorca ZSSK Drevický.

Útvar hodnoty pre peniaze (ÚHP) však pre redakciu Štandard uviedol, že v projekte našli potenciál úspor 6 percent. „Pred vyhlásením verejného obstarávania odporúčame znížiť predpokladanú hodnotu zákazky o minimálne 11,2 milióna eur. Predpokladanú hodnotu zákazky bude potrebné ešte aktualizovať podľa cenovej úrovne v čase lehoty na predkladanie ponúk,“ konštatoval ÚHP.

Na otázku hlavných rizík v tomto projekte ÚHP upriamil pozornosť na nejasné využitie kolosústruhu na údržbu kolies na vlakoch, keďže túto činnosť ZSSK donedávna plánovala pokryť kolosústruhom vo Vrútkach. „Odporúčame doplniť chýbajúci finančný prepočet a na základe neho rozhodnúť o zahrnutí kolosústruhu do projektu,“ dodáva ÚHP.

Aj keď projekt má pozitívny pomer prínosov a nákladov, čiže prináša viac výhod než nákladov, kritici poukazujú na slabú analýzu nákladov a prínosov, čo môže skresliť očakávané výsledky. Preto je potrebné ďalšie preskúmanie, aby sa zabezpečila maximálna návratnosť investícií a minimalizovali riziká.

Kolaudácia nových stredísk

Začiatok výstavby nových stredísk THÚ v mestách Nové Zámky, Zvolen a Humenné sa predpokladal na september 2021. Trvanie výstavby sa odhadovalo na 18 – 20 mesiacov, takže predpokladané ukončenie výstavby a začatie užívania nových stredísk THÚ v týchto mestách plánovali na rok 2023.

V prípade novopostavených stredísk momentálne prebieha proces kolaudácie a prevodu majetkových práv na Ministerstvo dopravy SR podľa rozhodnutia Európskej komisie. Očakáva sa, že jednotlivé strediská budú uvedené do prevádzky od zmeny grafikonu vlakovej dopravy 2024/2025 na konci tohto roka.

„Proces kolaudácie, ako aj samotného prevodu majetku nie je možné výrazne urýchliť, keďže lehoty jednotlivých procesov, ako aj samotná postupnosť krokov je legislatívne upravená. ZSSK v tomto smere podniká všetky potrebné kroky s cieľom spustenia stredísk v stanovenom termíne,“ dodal na záver hovorca ZSSK.

Dokončovanie prác na stredisku THÚ v Humennom. Foto: humenne.sk

Niektorí hendikepovaní sa mi ozvú priamo s myšlienkou, že už nevládzu a chcú si vziať život, opisuje psychologička Erika Mezzeyová. Volať vtedy políciu nemá zmysel, oveľa dôležitejšia je komunikácia s daným človekom a úprimný záujem…
Prejsť na článok