Stopka spaľovákom po roku 2035 je nereálna, odkazujú automobilky Bruselu

EÚ si v otázke zníženia emisií stanovila ciele, ktoré nemožno naplniť, tvrdia v liste adresovanom Ursule von der Leyenovej šéf Mercedes-Benz Ola Källenius a Matthias Zink zo Schaeffleru.

Zdôraznili, že zostávajú zaviazaní cieľu uhlíkovej neutrality do roku 2050, ale emisné limity Únie považujú v dnešných podmienkach za nereálne.

Konkrétne narážajú na 55-percentné zníženie emisií oxidu uhličitého do roku 2030 a úplný koniec áut so spaľovacími motormi po roku 2035, ktoré odobrila Rada EÚ.

Únia si od toho sľubuje, že medzi rokmi 2030 a 2050 ušetrí 900 až 1 100 miliónov ton dovážanej nafty a benzínu. Bezemisné vozidlá podľa nej prinesú menej znečistenia a lepšiu kvalitu ovzdušia, čo pozitívne ovplyvní zdravie a celkovú pohodu obyvateľov.

Brusel tvrdí, že pre automobilový priemysel prinesie prechod na bezemisné technológie viac inovácií, silnejšiu technologickú pozíciu a konkurencieschopnosť na svetovom trhu a zároveň viac pracovných miest v oblasti vývoja a výroby nových technológií.

Odstrelí Brusel automobilky už v roku 2030? Zvažuje zákaz predaja „spaľovákov“ firmám

Mohlo by Vás zaujímať Odstrelí Brusel automobilky už v roku 2030? Zvažuje zákaz predaja „spaľovákov“ firmám

Európske automobilky však v stredu v liste upozornili, že výrobcovia sú takmer úplne závislí od Ázie pri dodávkach batérií do elektromobilov.

Poukázali aj na nedostatočnú nabíjaciu infraštruktúru, rastúce výrobné náklady a nové americké clá.

Elektromobily tvoria len asi pätnásť percent predaja nových osobných áut v EÚ, pri dodávkach je to deväť  percent. Autori listu tvrdia, že príkazy a sankcie nezabezpečia potrebný prechod na bezemisné vozidlá.

Podľa nich treba popri elektromobiloch ponechať priestor aj na hybridy, vodíkové pohony, spaľovacie motory s nízkymi emisiami či dekarbonizované palivá.

Pavol Prepiak: Pokles exportu našich áut do USA nastane, musíme hľadať nové trhy

Mohlo by Vás zaujímať Pavol Prepiak: Pokles exportu našich áut do USA nastane, musíme hľadať nové trhy

Na 12. september je naplánované stretnutie zástupcov automobilového sektora s predsedníčkou Európskej komisie Ursulou von der Leyenovou. V marci EÚ už posunula emisné termíny na rok 2025 a rastie tlak na zrušenie zákazu spaľovacích motorov po roku 2035.

Automobilový priemysel tvorí viac ako sedem percent HDP Európskej únie. Zamestnáva 12,7 milióna ľudí, čo predstavuje 6,6 percenta všetkých pracovných miest v EÚ. Je zároveň druhým najväčším výrobcom motorových vozidiel na svete po Číne.

(reuters, est)