Ako zistíte, či video stojí za pozretie, ak nemôžete vidieť počet negatívnych reakcií? Aj s takou otázkou bojujú niektorí používatelia platformy YouTube, ktorým prekáža skrytý počet záporných reakcií na obsahu. Našťastie pre nich vzniklo riešenie. Nanešťastie, Google ho čoskoro v zásade obmedzí.
Sociálna sieť YouTube prišla nedávno s krokom, ktorý nepotešil značnú časť používateľov. Po novom už nie je možné vidieť počet záporných odoziev na videách. Koľkokrát ľudia stlačili tlačidlo „nepáči sa mi to“, vedia už len samotní autori dotknutých snímok.
Stránka argumentuje, že takto chce chrániť menšie kanály a začínajúcich tvorcov videí pred „negatívnymi útokmi“. Na tie sa vraj nespravodlivo zameriavali používatelia a dávali im vo veľkom množstve záporné reakcie.
„Chceme vytvoriť inkluzívne a rešpektujúce prostredie, kde majú tvorcovia možnosť uspieť a slobodne sa vyjadriť. Toto je jeden z mnohých krokov, ktoré robíme na ochranu tvorcov pred šikanou. Naša práca sa ešte neskončila a budeme v nej pokračovať,“ vyhlásila stránka.
Vráťme možnosť hodnotiť
Už počas testovania zmien si však viacerí kritici všimli, že viac by zo skrývania počtu negatívnych reakcií ťažili viaceré väčšie kanály. Napríklad účet Bieleho domu alebo samotný YouTube. Ich video Rewind 2018 sa stalo najhoršie hodnoteným videom v dejinách stránky. Dostalo takmer 20 miliónov „nepáčikov“.
Šikovní ľudia si však rýchlo našli cestu okolo týchto zmien. Objavilo sa rozšírenie pre internetové prehliadače od Dmitryho Selivanova zvané Return YouTube Dislike, ktoré dokáže opäť sprístupniť počet negatívnych reakcií na stránke YouTube. Dostupné je podľa autora pre prehliadače Google Chrome a Mozilla Firefox.
Táto aplikácia pracuje s takzvaným API (rozhranie pre programovanie aplikácií), ktoré má v sebe uložené údaje aj o počte „nepáči sa mi to“. Túto informáciu rozšírenie vytiahne z API stránky YouTube a opäť zobrazí na videu.
Riešenie, ale dočasné
Pokiaľ vám teda chýba tento počet nesúhlasných odoziev, máte riešenie. Bohužiaľ, nie na dlho. Materská spoločnosť stránky YouTube, korporácia Google, plánuje v pondelok 13. decembra ukončiť spomenuté API.
Autor rozšírenia však úplne nezúfa. V súčasnosti archivuje počty negatívnych reakcií, aby aj po zrušení rozhrania mohol stále ponúkať používateľom údaje o negatívnych reakciách. Tie už nebudú úplne presné – budú ich tvoriť archivované počty a odhady z iných dostupných zdrojov. Táto metóda stratí presnosť najmä pri nových videách.
V diskusii o danom rozšírení existujú aj obavy z oblasti ochrany súkromia, keďže aplikácia potrebuje prístup k niektorým dátam prehliadača. To koniec-koncov spomína aj informačná stránka autora. „Nezbierame žiadne osobné údaje. Nevieme ani presný počet našich používateľov (len čísla z obchodov Google a Firefox), keďže neukladáme nič, čo sa dotýka používateľov,“ hovorí Selivanov.