Výnosy z predaja diaľničných známok vlani dosiahli takmer 90 miliónov eur, vzrástli o pätinu
„Najvyšší výnos bol z predaja 365-dňovej známky, a to na úrovni 44,6 milióna eur. Tento druh známky bol zároveň druhý najobľúbenejší medzi motoristami, predalo sa ich viac než milión kusov,“ uviedla hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková. Na prvom mieste bola desaťdňová známka s predajom takmer 2,6 milióna kusov, pričom výnos dosiahol 21,6 milióna eur. „Tretím najpreferovanejším druhom známky bola 30-dňová, predalo sa jej zhruba 617-tisíc a výnos z jej predaja bol na úrovni 7,2 milióna eur. Ročnú diaľničnú známku si kúpilo 366-tisíc motoristov a výnos z jej predaja bol na úrovni 15,2 milióna eur,“ priblížila hovorkyňa diaľničiarov.
Predaj diaľničných známok bol vlani najvyšší v júli s takmer 602-tisíc kusmi, pričom aj v tomto prípade bol najväčší záujem o desaťdňovú známku s podielom cez 60 percent na predaji v tomto letnom mesiaci. Predaj bol podľa NDS podobne intenzívny aj v auguste a tretím najfrekventovanejším mesiacom nákupu diaľničných známok bol január. V prvom mesiaci roka 2022 predaju dominovala ročná diaľničná známka. „Motoristi uprednostňujú nákup elektronickej diaľničnej známky cez webovú stránku www.eznamka.sk. Viac než polovica celkového predaja z minulého roka prebehla cez tento kanál. Druhým najobľúbenejším miestom nákupu sú zákaznícke miesta, takýto fyzický nákup uprednostnilo 40 percent motoristov,“ poznamenala Žgravčáková.
Slovenskí motoristi si v medziročnom porovnaní kúpili o takmer 220-tisíc známok, teda zhruba o 10,5 percent viac ako v roku 2021. Najviac zvýšili záujem o 365-dňovú známku, a to o takmer 25 percent. Na náraste predaja diaľničných známok sa citeľnejšie podpísali zahraniční motoristi. Za rok 2022 si kúpili o 738-tisíc známok, teda o 46 percent viac než predvlani. Zhruba 55-percentný nárast zaznamenala NDS pri predaji desaťdňových známok a takmer štvrtinový nárast pri predaji 30-dňových známok zahraničným vodičom.
Prvá päťka krajín, ktorých obyvatelia si najčastejšie kupovali slovenské diaľničné známky, sa nezmenila. „Opäť sa v nej umiestnili Česká republika, Nemecko, Poľsko, Rakúsko a Maďarsko. Motoristi z Českej republiky si v roku 2022 kúpili takmer 730-tisíc slovenských známok, Nemci skoro 392-tisíc, Maďari približne 182-tisíc a Rakúšania zhruba 161-tisíc,“ dodala Žgravčáková.
(sita)