PREŠOV – Neobyčajný záujem vyvolal Deň otvoreného tunela Bikoš počas predposlednej septembrovej nedele. Autá na úseku rýchlostnej cesty R4 – severného obchvatu Prešova parkovali v niekoľkokilometrových radoch a do tunela prišli napriek veľmi nepriaznivému počasiu tisíce ľudí všetkých vekových kategórií. Peši, na bicykloch, na korčuliach či v detských kočíkoch.
Deň pred oficiálnym otvorením úseku popoludní zamierilo k tunelu nečakané množstvo ľudí. Počasie im pritom neprialo: Lejak dopĺňal vietor a okolo tretej sa nad tunelom prehnala dokonca búrka, čo v jeho útrobách vyvolalo riadne dunenie. Napriek tomu novostavba praskala vo švíkoch. Národná diaľničná spoločnosť privítala dospelých i najmenších pestrým programom, ukážkami a výkladom. Pripravené boli navyše osvieženie a tombola.
Hlavnou cenou bola pondelková účasť na prestrihnutí pásky pri oficiálnom otvorení prvého úseku severného obchvatu Prešova. Stane sa tak po štyroch rokoch od začiatku výstavby. Žrebovanie moderoval známy moderátor Slavo Jurko. Tunel Bikoš má 1 150 metrov. Maximálna rýchlosť v ňom bude 100 km/h a denne by ním malo prejsť 15-tisíc vozidiel. „Tunel sa mi páčil a som veľmi rada, že ho máme, lebo nám to zase trochu odľahčí premávku v Prešove,“ povedala angličtinárka Mirka.
„Som prekvapená, že napriek tomu počasiu prišlo toľko ľudí. Je škoda, že pršalo a akcie sa nemohli konať vonku.“ „Tunel je veľmi pekný; je vidieť, že si na ňom dali záležať. Zaujímavé je, že farby v ňom symbolizujú bývalý režim, ale veríme, že je to len náhoda (smiech),“ upozornil na zaujímavosť dejepisár a nemčinár Tomáš.
„Dúfame, že bude slúžiť budúcim generáciám.“ A aký dojem mal z celej akcie? „Napriek počasiu to bolo celkom fajn, aj keď trošku chaotické. Ľudia prichádzali z jedného, potom z druhého smeru, striedali sa chodci s cyklistami, čiže dobre by bola padla koordinácia. Dojmy sú však pozitívne a ešte pozitívnejšie budú vari vtedy, keď tunel bude slúžiť svojmu účelu.“
V nedeľu poobede prebehla v tuneli komentovaná prehliadka technológií s možnosťou vstupu do technickej budovy, na mieste boli simulátor prevrátenia vozidla, údržbové vozidlá Národnej diaľničnej spoločnosti, záchranári, sokoliari, zážitkový program pre deti, kúzelník, ukážka hasičskej techniky a výučba prvej pomoci.
Ďalšie štyri roky bude podľa zmluvy trvať výstavba druhého, viac ako desaťkilometrového úseku severného obchvatu Prešova, ktorého súčasťou bude tunel Okruhliak s dĺžkou necelé dva kilometre a dvanásť mostov.
Foto: Dušan Guman