Ako je na tom nemecký automobilový priemysel? Niečo ukazujú čísla, niečo prezrádza šéf Volkswagenu

Kolíska automobilového priemyslu je už dlhší čas pod tlakom. Nemeckým štátnikom i šéfom gigantických firiem robia vrásky na čele viaceré geopolitické faktory, ktoré silno menia status quo v tomto odvetví. Spomenúť možno drahé energie v Európe, americký a čínsky dotačný mechanizmus, protekcionistickú prestrelku medzi Washingtonom a Pekingom či protisubvenčné vyšetrovanie dovozu čínskych elektrických vozidiel zo strany Bruselu, ktoré by mohlo ohroziť obchodné vzťahy medzi krajinou draka a starým kontinentom.

Obrovský nárast dovozu vozidiel a dielov z Číny

Nemecký a čiastočne celoeurópsky problém zachytávajú a potvrdzujú aj výsledky nedávnej štúdie IW. Ekonomický inštitút so sídlom v Kolíne nad Rýnom poukázal na to, že import čínskych súčiastok a vozidiel do najväčšej európskej ekonomiky sa dramaticky zvýšil, zatiaľ čo export z Nemecka výrazne klesol.

Uvádza, že Berlín doviezol v prvej polovici roka o 75 percent viac čínskych áut a automobilových komponentov než počas prvých šiestich mesiacov v roku 2022. A vývoz rovnakého tovaru z Nemecka do Číny klesol podľa údajov IW o 21 percent.

Celkový vývoz Nemecka do Číny sa podľa štúdie v prvom polroku 2023 znížil medziročne o viac ako osem percent a spomínaný sektor sa na tomto poklese podieľal tromi štvrtinami.

Do Európy sa tlačí Tesla a čínski hráči

Na nemecký trh medzitým vstúpili aj Európanom málo známe čínske značky, ktoré zatiaľ síce nemajú veľký podiel na trhu (na celkovom predaji automobilov v Nemecku sa čínske spoločnosti podieľajú 1,5 percentom, pozn. red.), no podľa predikcií by mali z koláča veľmi rýchlo ukrajovať čoraz väčšie kúsky. Allianz nedávno odhadol, že v priebehu niekoľkých rokov by dostupné čínske autá mohli európskym firmám odčerpať zhruba sedem miliárd eur čistého zisku ročne.

Európa pod tlakom. Lacné čínske autá valcujú Volkswagen aj ďalšie automobilky

Mohlo by Vás zaujímať Európa pod tlakom. Lacné čínske autá valcujú Volkswagen aj ďalšie automobilky

V súčasnosti majú podľa bankového giganta UBS starí svetoví výrobcovia automobilov v Európe približne 95-percentný podiel na trhu, pričom Tesla a čínski hráči si delia zvyšných 5 percent. Do roku 2030 však budú mať Číňania v Európe až 20 percent a Tesla 10 percent, cituje Bloomberg nedávnu správu UBS, ktorá sa zameriavala na nákladovú efektívnosť automobilov vyrábaných v Číne.

Tá je v krajine draka omnoho vyššia než v tuzemsku, čo v rozhovoroch pre rôzne denníky skloňujú samotní funkcionári veľkých automobiliek. Výroba v Európe je omnoho nákladnejšia než v zahraničí a starý kontinent tiež pomaly reaguje na technologické zmeny.

„Chceme investovať do technológií, batérií, čipov, ale Európa je v tejto hre príliš pomalá,“ skonštatoval pre britský magazín Autocar šéf Volkswagenu Thomas Schäfer.

Továrne je lepšie vybudovať v zahraničí a automobily odtiaľ dovážať

Schäfer uviedol ako príklad továrne na výrobu batérií, kde vysoké náklady bránia tomu, aby boli postavené na domácej pôde. Pri náraste počtu elektrických vozidiel ide pritom o kľúčovú investíciu. Volkswagen už v roku 2021 uviedol, že v Európe postaví šesť závodov na výrobu batérií, ale zatiaľ oznámil len tri.

„Pre závod na výrobu batérií je kľúčová cena elektrickej energie. V Číne je to šesť alebo päť centov za kilowatthodinu [kWh], prípadne menej. V Kanade je to sedem centov,“ povedal Schäfer a porovnal to s cenami energií na kontinente: „V Nemecku je to až trikrát viac. Je lacnejšie stavať (a vyrábať) v Kanade a spätne dovážať do Nemecka, aj so všetkou logistikou a dovozným clom.“

„Obchodný model, ktorý v minulosti podporoval výrobu v Nemecku - medzikontinentálny vývoz vysokokvalitných vozidiel - sa dostáva pod čoraz väčší tlak,“ skonštatovali autori štúdie IW Jürgen Matthes a Thomas Puls a dodali: „Nemeckí výrobcovia už niekoľko rokov presúvajú čoraz viac výroby do Číny, a teraz čoraz viac aj v predtým odolnej prémiovej triede.“