Šéfom NATO by chcel byť aj lotyšský minister zahraničných vecí Krišjánis Kariňš

Šéfom NATO by chcel byť aj lotyšský minister zahraničných vecí Krišjánis Kariňš, ktorý tak rozširuje počet uchádzačov o najvyššiu politickú funkciu Severoatlantickej aliancie, keď sa pridáva k holandskému premiérovi Markovi Ruttemu a šéfke estónskej vlády Kaji Kallasovej.

Tí už naznačili možnosť, že by na budúci rok chceli nahradiť Jensa Stoltenberga, ktorého mandát po štyroch predĺženiach skončí v októbri 2024.

„Krišjánis Kariňš je pripravený zapojiť sa do súťaže,“ vyhlásil v nedeľu hovorca šéfa lotyšskej diplomacie, ktorého citovalo Politico.

V oficiálnom vyhlásení sa uvádza, že Kariňš, ktorý v auguste odstúpil z postu lotyšského premiéra, môže do vedenia NATO priniesť svoje skúsenosti z pôsobenia na poste predsedu vlády, jasné pochopenie ruskej hrozby a pozíciu silnej podpory Ukrajiny. Má aj preukázateľné skúsenosti pri „budovaní medzinárodného konsenzu“.

O post šéfa Aliancie zatiaľ prejavili záujem estónska premiérka Kaja Kallasová, ktorá to pre Politico potvrdila aj minulý týždeň, a začiatkom novembra túto možnosť nevylúčil ani končiaci holandský premiér Mark Rutte.

Nového generálneho tajomníka NATO musí schváliť všetkých 31 členských štátov tejto obrannej organizácie, podľa Politico je však podstatná najmä podpora zo strany USA, krajiny s najväčším vojenským a finančným prínosom pre Alianciu.

(tasr)


Majiteľ sociálnej siete Facebook Mark Zuckerberg priznal americkému Kongresu jeden z najmasívnejších cenzorských zásahov zo strany vládnej moci voči nepohodlným názorom občanov v modernej histórii. Nešlo pritom o ochranu utajovaných skutočností či iných zákonných dôvodov, ale o krytie korupcie a umlčiavanie kritikov pandemických opatrení. Tento prípad ukazuje, ako veľmi dôležitý je zákaz cenzúry, a prečo je toto ústavné právo potrebné neustále strážiť. Viac v článku.

prečítať viac

Automobilovému koncernu Volkswagen prerástli problémy s konkurencieschopnosťou cez hlavu. Skupina hlási najväčší problém práve vo svojej vlajkovej značke Volkswagen, ktorej ziskové marže sú už dlhší čas príliš nízke.

prečítať viac