O koľko miliónov prichádza Slovensko bez dokončeného tunela Višňové?

ŽILINA – Výstavba tunela Višňové je ako nekonečný príbeh. Zmení sa niečo príchodom novej vlády? Žilinský Štandard sa porozprával o tejto téme s generálnym riaditeľom Výskumného ústavu dopravného Žilina Ľubomírom Palčákom, ktorý je uznávaným expertom na dopravu.

tunelvisnovypalcak Tunel Višňové – Dubná Skala je najdlhší diaľničný na Slovensku. Foto: NDS

Existuje možnosť, že by sa úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové dokončil do konca roku 2024?

Podľa mojich informácií to nebude dokončené do konca roka 2024, ale reálnejším termínom je polovica alebo koniec roku 2025. Táto stavba má dvoch dodávateľov, jeden robí stavebnú časť a druhý dodávku technológií. Dúfam, že bude medzi nimi fungovať súčinnosť a zvládnu to, lebo dokončenie tohto diaľničného úseku je mimoriadne dôležité. Ak by to nezvládli, bola by to veľká hanba, ktorá už beztak je aj teraz, lebo výstavba tohto tunela, to je už nekonečný príbeh.

Kde sa podľa vás v minulosti nesprávne postupovalo pri výstavbe tunela Višňové?

Z hľadiska výstavby diaľnic a rýchlostných komunikácii v SR je toto historicky najdlhšia stavba. To má viac dôvodov. Samozrejme, že veľkú úlohu v tom hrá politika. Veľmi ma mrzí, že sa nevyužila šanca, keď to bolo pripravené pred rokom 2010, stavať diaľničný úsek Hričovské Podhradie – Dubná Skala cez PPP projekty, o čom vtedajšia Ficova vláda uvažovala.

Žiaľ, vznikla hystéria, že tento spôsob je veľmi drahý. No a po parlamentných voľbách, keď sa kormidla ujala Radičovej vláda, sa to politickým rozhodnutím zrušilo. A výsledok vidíme. Keby to bolo formou PPP a výstavbu by financovali banky, tak by sa s najväčšou pravdepodobnosťou termín musel dodržať, lebo ak banky idú do projektu, tak trvajú na termíne. Bolo to nastavené tak, že spomínaný úsek by bol dokončený v roku 2014.

Takže sme už deväť rokov nemuseli preťažovať cestu I/18 popod Strečno, kde je už neúnosná intenzita dopravy, nielen osobnej, ale aj kamiónovej…

Dopravná situácia sa na tejto frekventovanej komunikácii stále zhoršuje. Kolapsy nastávajú už nielen vtedy, keď sa stane nehoda, ale zápchy s minimálne polhodinovým zdržaním sú dennodennou realitou. Často sú to aj hodiny. Tým, že nie je dokončený diaľničný úsek Lietavská Lúčka – Dubná Skala, tak prichádzame o socioekonomické benefity, ktoré prináša diaľnica, ako je bezpečnosť, úspora času aj pohonných hmôt, emisie a ďalšie, pričom stavba je stále drahšia. Podľa našich výpočtov Slovensko ročne prichádza o 180 miliónov eur. A za desať rokov to bude 1,8 miliardy eur.

Veríte, že aktuálna vláda SR v porovnaní s tou predošlou bude dynamickejšie pristupovať k novým výzvam ohľadne diaľničnej infraštruktúry v SR?

Uvidíme, či splnia to, čo sľubujú. Zatiaľ mám dobrý pocit z prvých krokov. Pre novú vládu je to veľká výzva. Dúfam, že výstavbu diaľnic zrýchlia, čo by veľmi pomohlo aj stavebnému sektoru, zamestnanosti, rozvoju ekonomiky a Slovenska aj všetkým regiónom.