Film Jej telo nerieši, prečo sa z vrcholovej športovkyne stala pornoherečka

V týchto dňoch v slovenských kinách možno sledovať snímku Natálie Císařovskej Jej telo. Film je založený na skutočnom príbehu vrcholovej športovkyne Andrey Absolonovej, ktorá reprezentovala Českú republiku v skokoch do vody. Neskôr sa z nej stala pornoherečka a zomrela v mladom veku. Oplatí sa na film ísť?

Záber z filmu Jej telo. Reprofoto YouTube

Poďme najprv na to dobré. Na filme ma príjemne prekvapilo, že nejde o čisté porno. Za zle nastavené očakávania môžu najmä propagačné materiály, ktoré stavili na heslo „sex (porno) predáva”. Možno to na niekoho platí. Ja som ale na snímku išla napriek tomu.

Nebola som jediná, na koho pornopromo nezabralo. Kamarátka so mnou pre ten istý dojem na film odmietla ísť. Filmová realita ale propagačné materiály neodrážala. Pornozáberov bolo vo filme minimum a keďže išlo o verziu 18+, pokiaľ si vyberiete tú pre maloletých, hádam sa pohľadu do útrob ženy vyhnete úplne.

Väčšina filmu sa v skutočnosti venuje Andrei Absolonovej predtým, než sa vydala na pornodráhu. Práve obdobie, keď sa úspešná skokanka do vody venovala športu, je zachytené najlepšie. Herecké výkony väčšiny hlavných protagonistiek sú solídne a okrem niekoľkých zbytočných záberov na Natáliu Germani v sprche ma tu nič nevyrušovalo.

A hoci je čo vytknúť aj časti zobrazujúcej pornokariéru bývalej skokanky, najväčší problém nastáva v zachytení obdobia, keď sa Andrea Absolonová po ťažkom úraze rozhodla pre radikálnu zmenu povolania.

Čo viedlo vrcholovú športovkyňu účinkovať v porne? Ani filmári netušia

V scenári medzi dvoma zásadnými obdobiami Absolonovej života zíva veľká, nápadná medzera. To, čo sa udialo medzi Andreiným ťažkým úrazom na tréningu a jej vstupom do pornopriemyslu, je pritom na celom príbehu najzaujímavejšie.

Z toho, ako filmári stvárnili toto kľúčové obdobie, sa mi zdá, že sami nevedeli, ako si jej rozhodnutie vysvetliť. Ich rozpaky pravdepodobne súvisia aj s faktom, že netušia, čo si vlastne majú myslieť o pornografii. Českým médiám sa tvorkyňa zverila, že vo filme nechcela moralizovať. Otázka pornografie, teda sexu za peniaze na verejnosti, ale nemôže nebyť predmetom morálky.

Keď sa filmári nevedia vžiť do motivácie svojho protagonistu, vznikne z toho niečo ako film Jej telo. O rozhodnutí ženy pre pornokariéru si zjavne myslia, že ide o extrémny krok. Predpokladám, že preto si upravili realitu. V skutočnom živote sa Andrea Absolonová po úraze chrbtice, na rozdiel od filmu, nemusela úplne vzdať súťaženia.

Nešťastná nehoda síce ukončila jej vrcholovú kariéru, no absolútny zákaz skákať, ako to prezentovali filmári, sa nekonal. Potrebovali tvorcovia Jej tela, aby extrémnemu kroku predchádzalo extrémne životné sklamanie?

Potom, ako jej lekár zakáže skákať do vody a bývalá trénerka ju odmietne trénovať, sa filmová Absolonová zamestná v samoobsluhe. Nudná, nekvalifikovaná a slabo platená práca mala podľa tvorcov hlavnú hrdinku asi tiež viesť k pornu. Neviem inak, prečo by ju prezentovali divákom.

Vo filme hrá v tomto období dôležitú úlohu aj priateľ hlavnej hrdinky. Ten sa okrem fotografovania venuje aj natáčaniu pornografie. Napriek tomu na Andreu netlačí, aby sa stala pornoherečkou. Naopak, je proti. V Jej tele sa Andrea pre kariéru v porne rozhodne hneď potom, ako u frajera nájde autorské videokazety s filmami pre dospelých.

Sled udalostí je tu skutočne absurdný. Andrea uvidí u priateľa kazety, prestrih a Andrea hrá v porne. Pre istotu ešte divák pozoruje, ako Absolonová nahráva na video vyjadrenie, že sa pornonatáčania zúčastňuje absolútne dobrovoľne.

Domnienky

O Andreinej motivácii pre pornokariéru sa teda nedozvieme takmer nič. Bola za tým depresia spôsobená sklamaním z konca úspešne rozbehnutej kariéry? Možno. Ale z mnohých podobných športovcov sa stali tréneri. A iné ženy sa napriek obrovským životným sklamaniam pre kariéru pornoherečky nerozhodli.

Prečo teda Absolonová išla extrémnou cestou súloženia pred kamerami? Skutočný Andrein príbeh naznačuje, že mohlo ísť aj o jej závislosť na adrenalínových zážitkoch. Podľa českých novinárov Absolonová pomocou peňazí z pornopriemyslu sponzorovala aj svoju záľubu v parašutizme a raftingu. To sa ale z filmu nedozvieme, a tak divák môže z kina odísť zmätený.

Rozpaky ohľadom pornopriemyslu, ktoré filmári premietajú aj na diváka, vidno aj zo stvárnenia tejto fázy Andreinho života. Pozorujeme, ako Andreina rodina vzhľadom na jej novú kariéru trpí, že jej blízke vzťahy sa rozpadávajú. Hlavnú hrdinku často zobrazujú s pohárom alkoholu v ruke, prípadne opitú alebo zdrogovanú na opulentných oslavách.

No zároveň tvorcovia Jej tela zobrazujú natáčanie porna ako niečo banálne, až humorné. S kamarátkou sme sa napríklad zasmiali na bubeníkovi Martinovi Valihorovi v roli pornoherca Pabla. No skúsenosti žien a mužov, ktorí z pornopriemyslu odišli, nie sú také zábavné. Mnohí popisujú, že hrôzy na pornosetoch mohli prežiť len pod vplyvom alkoholu a drog. Experformeri tiež hovoria o tom, že znásilnenie na scéne sa deje omnoho častejšie, než si diváci myslia, a zažívajú ho aj takzvané pornohviezdy.

Filmári sa ale o túto odvrátenú stranu pornopriemyslu nezaujímali. Ešte aj z toho, čo na prvý pohľad pôsobí ako depersonalizácia hlavnej hrdinky [zážitok neskutočnosti a odlúčenia od seba samého, pozn. red.] počas natáčania, je nakoniec iba symptómom rozvíjajúceho sa ochorenia.

Jej telo tak premeškalo šancu povedať svetu niečo dôležité o pornografii. Na druhú stranu, tvorcovia to neprehnali ani opačným smerom. Divák tak neodchádza s dojmom, že pornopriemysel je niečo úžasné. Aj to sa v týchto časoch dá považovať za úspech.