Meškanie vlakov je už na Slovensku akousi rutinou. Ako tento problém vnímajú v Senci a Bernolákove?

BRATISLAVA – Obyvateľov mesta Senec a obce Bernolákovo situácia meškajúcich vlakov intenzívne zasahuje. Ich ranná cesta do práce alebo do školy sa stáva neúmerne dlhá a často plná komplikácií. Ako vnímajú situáciu v Senci či Bernolákove?

vlaky_grafikon_tsk_TS75208 Ilustračná foto: Tomáš Somr

Meškajúce a odrieknuté vlaky v čase rannej a poobednej špičky na trase Nové Zámky – Galanta – Bratislava sú vážnou prekážkou v každodennom živote obyvateľov dotknutých lokalít, akými sú napríklad obec Bernolákovo alebo mesto Senec. V Bernolákove je tento problém natoľko vypuklý, že starosta Miroslav Turenič napísal otvorený list Ministerstvu Dopravy, Železničnej spoločnosti Slovensko, Bratislavskému samosprávnemu kraju a Bratislavskej integrovanej doprave. Týmto krokom reagoval na stupňujúcu sa nespokojnosť obyvateľov, ktorú demoštrujú predovšetkým na sociálnych sieťach. Vznikajú tam dokonca iniciatívy, ktoré vyzývajú k prostestu.

„Vlaková doprava sa zhoršuje stále viac a viac. Včera nevypravený vlak v špičke, dnes o 7:03 nevypravený vlak v špičke, vlak 7:33 meškal 20 minút. Takže čakáte v mraze aj hodinu. Navrhujem pasívnu rezistenciu a nekupovať a nepreukazovať sa cestovnými lístkami. Jednotlivca môžu vyhodiť, ale ak sa nepreukáže lístkom 30 cestujúcich, je to vyjadrenie odporu. Jedno dve meškania do mesiaca sa dá ešte pochopiť, no ak je to už tradícia ŽSSK, treba sa postaviť na odpor,“ vyzýva na protest jeden z účastníkov skupiny Bernolákovo na sociálnej sieti Facebook.

V Bernolákove aj v Senci vnímajú za veľmi problematický jav aj zrušenie linky do Petržalky začiatkom minulého roka. Petržalka je cieľovou stanicou mnohých obyvateľov cestujúcich za prácou alebo štúdiom. Po zrušení linky sú odkázaní na prestupy komplikované nedodržiavaním grafikonu z dôvodu meškajúcich vlakov.

K celkovému zhoršeniu situácie nesporne nepomohlo ani to, že v Bernolákove prestali zastvovať vlaky REX. Tento krok bol avizovaný ako zmena, ktorá výrazne skvalitní vlakovú dopravu. Mala znamenať rýchlejšiu cestu v menej preplnených vlakoch. Len sa akosi zabudlo na obce ako Bernolákovo, pre ktoré to znamenalo, že interval medzi prichádzajúcimi vlakmi sa natiahol. Vlaky sa preplnili a časť obyvateľov, ktorá bola zo situácie už veľmi zúfalá, nasadla naspäť do áut a prispieva tak naďalej k permanentným zápcham na diaľnici smerom do Bratislavy.

„Výrazne to uškodilo kvalite cestovania ako aj mnohým ľudom spôsobilo meškanie za svojimi bežnými aktivitami. Vlaky chodili preplnené tak, že desiatky ľudí ostali stáť na peróne a museli počkať na ďalší vlak. Cestujúcim z Ivanky pri Dunaji sa častokrát nepodarilo už nastúpiť vôbec,“ povedal pre Bratislavský Štandard starosta Bernolákova Miroslav Turenič.

V Bernolákove nateraz nevolajú po výraznejšom skrátení časových intervalov medzi vlakmi. Ich požiadavky sú omnoho skromnejšie. „Vlak nemusí prísť do stanice v Bernolákove každých 10 minút. Časové medzery medzi jednotlivými vlakmi sa dajú akceptovať a určite by občania ocenili, keby pre začiatok vlak prišiel vždy načas tak, ako ho očakávajú, a neprišiel plný tak, že sa do neho nedá nastúpiť. Neočakávame nič iné, len aby spoje chodili načas a v plánovaných harmonogramoch. Zhustenie vlakovej dopravy by sme privítali v budúcnosti, ale až po tom, ako by vlastník železničnej infraštruktúry vybudoval v obci mimoúrovňové priecestia. Momentálne je železničné priecestie v špičke zatvorené cca 40 minút z hodiny a to spôsobuje naopak kolaps automobilovej dopravy obci a určite to prispieva aj k meškaniu autobusov,“ doplnil Turenič.

Okrem toho, že vlaky meškajú a sú často aj odrieknuté, je zásadným zlyhaním štátneho prepravcu aj spôsob odkomunikovania celej situácie. Za výrazným diskomfortom je do určitej miery aj stav železničnej trate, ktorá volá po modernizácií. Čo je vcelku objektívny faktor. Cestujúci vo vlaku sa však o príčinách meškaného alebo odrieknutého vlaku dozvedajú málokedy. Bežným javom je, že meškanie narastá a človek na informačnej tabuli sleduje naskakujúce čísla ako v lotérií a môže si akurát tak tipnúť, čo bude ďalej. Ústretovosť zo strany prepravcu je často obmedzená len na formulku, že za meškanie sa ospravedlňujú. Svoju nespokojnosť s týmto javom ľudia demonštrujú aj na sociálnych sieťach.

„Najviac nás ale všetkých vytáča, že nenapíšu hneď, že vlak bude odrieknutý alebo bude meškať pol hodinu, ale zvyšujú meškania po piatich až desiatich minútach a človek sa vôbec nevie zariadiť. Tých pár eur za lístok neriešim, riešim tie tri hodiny denne, ktoré trávim cestovaním do Ivánky miesto 15-tich minút,“ vyjadrila sa jedna z mnohých nahnevaných cestujúcich na facebookovej skupine občanov Bernolákova.

Samostatnou kapitolou je volanie po ekologických spôsoboch dopravy do hlavného mesta. Mesto si uvedomuje problém s narastajúcim množstvom áut, ktoré každodenne smerujú do Bratislavy a vynakladá nemalé financie na opatrenia ako parkovacia politika a mnohé ďalšie, ktoré majú tento neblahý trend zvrátiť. Nefungujúci systém integrovanej dopravy, ktorý zlyháva predovšetkým na meškajúcich vlakoch však tieto aktivity výrazne podrýva a aj v dôsledku toho vyznievajú pomerne zmätočne.

„Na jednej strane chceme, aby sa menej využívali autá, aby ľudia viac využívali ekologickejšie spôsoby dopravy a na druhej strane práve stav hromadnej dopravy píli konár pod ekologickými snahami ako napríklad Európsky týždeň mobility a podobne. Ako presvedčíme ľudí, aby sa nespoliehali na autá, keď nemajú zodpovednú možnosť ako sa dostať do práce a do školy?“ pýta sa hovorkyňa mesta Senec, Martina Ostatníková.


Majiteľ sociálnej siete Facebook Mark Zuckerberg priznal americkému Kongresu jeden z najmasívnejších cenzorských zásahov zo strany vládnej moci voči nepohodlným názorom občanov v modernej histórii. Nešlo pritom o ochranu utajovaných skutočností či iných zákonných dôvodov, ale o krytie korupcie a umlčiavanie kritikov pandemických opatrení. Tento prípad ukazuje, ako veľmi dôležitý je zákaz cenzúry, a prečo je toto ústavné právo potrebné neustále strážiť. Viac v článku.

prečítať viac

Automobilovému koncernu Volkswagen prerástli problémy s konkurencieschopnosťou cez hlavu. Skupina hlási najväčší problém práve vo svojej vlajkovej značke Volkswagen, ktorej ziskové marže sú už dlhší čas príliš nízke.

prečítať viac