BRATISLAVA – Na celom Slovensku sa od 10. decembra menia cestovné poriadky verejnej osobnej dopravy pre obdobie 2023/2024, ktoré nadväzujú na zmeny v grafikone štátnej železničnej spoločnosti. Zmeny sa týkajú aj Bratislavského samosprávneho kraja, kde autobusovú dopravu zabezpečuje spoločnosť Arriva.
Hlavným cieľom zmien cestovných poriadkov prímestskej a mestskej autobusovej dopravy je udržať nadväznosť na železničnú osobnú dopravu, skrátiť čas cestovania a reagovať na požiadavky cestujúcich a objednávateľov. „Nový vlakový grafikon prináša významné zmeny, ale v spolupráci s našimi objednávateľmi a organizátorom IDS BK sme sa snažili udržať a zlepšiť nadväznosť spojov, čo je z pohľadu cestujúcich najdôležitejšie. Všetky autobusy Arriva sú vybavené GPS systémom, takže pri príprave zmien mohol organizátor verejnej dopravy v kraji využiť presné údaje z každodennej prevádzky a na ich základe optimalizovať jazdné časy jednotlivých spojov,“ informoval hovorca Arriva Peter Stach.
V rámci regionálnej autobusovej dopravy príde k skráteniu intervalov na nosných linkách, ale aj zavedeniu taktovej dopravy v 15-minútovom intervale medzi Bratislavou a Stupavou medzi rannou a poobednou prepravnou špičkou pracovných dní. Pribudne aj niekoľko nových zastávok a spoje končiace na autobusovej stanici v Bratislave už nebudú zachádzať do podzemia, ale budú zastavovať na novozriadenej výstupnej zastávke na Mlynských nivách. Pre nízku vyťaženosť dopravca ruší linku 225, ktorá spája Zohor a Záhorskú Ves a linku 715 na úseku Bratislava – Dunajská Lužná. Odporúčame cestujúcim, aby si informácie o príchodoch a odchodoch svojich autobusov vyhľadali aj na webovej stránke dopravcu.
Bratislavský kraj je vyše desať rokov súčasťou Integrovaného dopravného systému, ktorý spája železničnú a autobusovú dopravu. Každá zmena cestovného poriadku na medzimestskej úrovni sa preto dotýka všetkých typov prepravy. „Železnicu vnímame ako nosný prvok Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji. Príchod nového súkromného dopravcu, ktorý bude poskytovať svoje služby na trati Bratislava – Komárno, plánovaná modernizácia trate 110, ale aj narastajúca vyťaženosť autobusových spojov – to všetko malo vplyv na zmeny v regionálnej autobusovej doprave. Spoločne s dopravcami sme však urobili všetko pre to, aby ponuka verejnej dopravy v rámci IDS BK bola pre cestujúcich atraktívna a využívali ju čo najviac,“ uviedol poverený generálny riaditeľ Bratislavskej integrovanej dopravy Martin Urmanič. Ako spoľahlivo systém funguje, je už téma na dlhšiu diskusiu.