BRATISLAVA – Niektoré výstavy sú len podenkovou senzáciou, iné prinášajú trvalý výtvarný vklad. Nová výstava slovenských výtvarníkov má ambíciu spájať národné a tradičné s tým dnešným moderným. Vytvára čosi, čo komunikuje celkom prirodzene naprieč národmi.
Slovenské impresie II. sú v dnešnej dobe jedinečným výstavným projektom, ktorý spája 2 významné slovenské autorky – Katarínu Vavrovú a Jacqueline Rudavsky. K autorskému tímu sa ale pripájajú aj Karol Plicka, Ondrej Rudavský a Stanislav Talapka.
Výtvarný projekt spája našu minulosť s prítomnosťou. A robí to prirodzene, tým nadväzujúcim spôsobom, ktorý je inšpiratívny pre umenie ako také. Ukazuje totiž, ako sa pozrieť na tradíciu novým spôsobom, ktorý je príťažlivý aj pre mladšiu generáciu. Obe umelkyne zaujala a tvorivo inšpirovala sila slovenských krojov. Ich religiózna originalita, farebnosť, nadčasovosť, prirodzená účelnosť či výnimočná výtvarná krása.
Detaily, fragmenty a časti krojov invenčne vnášajú do svojich diel a tým pre digitálny dnešok odklínajú a oživujú ich výnimočnosť. Katarína Vavrová sa na výstave predstavuje súborom malieb, v ktorých prevažuje folklórna téma. Je to pre ňu prirodzené. Jej záujem o ľudové umenie totiž nie je náhodný, ale kontinuálny. Datuje sa do roku 2018, keď vytvorila obrazy Slovenské impresie a v spolupráci s básnikom Ľubomírom Feldekom vznikali jej ilustrácie ku knihe Slovenské piesne. Živé motívy z našich ľudových krojov vnáša aj naďalej do svojich snovo-magických figurálnych obrazov.
Ich ikonografia sa časom príliš nepretvára, čo je pre jej autorský rukopis len dobrou správou. Autorka maľuje ušľachtilé, nežné, krásne, preduchovnené ženské a detské tváre, ktoré nosia v sebe akúsi osobitú mytológiu. Jej postavy sú zahalené, no ozvláštnené krásnymi detailmi a motívmi z krojov (najmä čepcami). Vavrová svoje diela vystavovala od roku 1993 už na viac ako 50 výstavách u nás aj v zahraničí. Za svoje poeticko-imaginatívne diela získala mnoho prestížnych medzinárodných a domácich ocenení.
V druhom slede môžete na výstave obdivovať šperkárske práce Jacqueline Rudavsky. Tie vznikajú invenčnou kombináciou viacerých zdanlivo nespojiteľných a netradičných materiálov. Spájajú v jednom jedinečnom diele kov, kameň, plast, ale aj koženku. Strieborný drôt, kožu či recyklované materiály. V najnovšej kolekcii autorka rozširuje výrazový význam svojich šperkov. Citlivo do nich vkladá staré fragmenty a detaily krojov, (ktoré sú už nepoužiteľné), aby tak vytvorila zaujímavý dialóg v pravom zmysle slova historického a moderného odkazu. A vo svojich nápadoch veľmi invenčne napreduje!
Do nádherných a nadčasových fotografií Karola Plicku, národovca, ktorý invenčne odkryl podoby krás Slovenska, cez portréty prostých ľudí (najmä nádherných, silných žien) vnáša svoj moderný šperk. Šperky a fotografie prostredníctvom fotografickej koláže mimoriadne citlivo spojil jej manžel, muž mnohých výtvarných talentov – Ondrej Rudavský. Prosté dedinské ženy ozdobené netradičným šperkom doslova skrásneli. A vyzerá to, akoby podobné šperky nosili vždy.
Novátorské spojenie šperku a pol storočia starej fotografie slovenského etnografa a režiséra Karola Plicku, ktorý mal silnú vnútornú zviazanosť so slovenským ľudom, prírodou a kultúrou, vás očarí. Pretože zjavne funguje. A tých, ktorí majú radi folklór, doslova zahreje pri srdci.
Vo výstave Slovenské Impresie II inšpirovanej ľudovým odevom sa silný národný a historický kontext prepojil s aktuálnym pohľadom moderných slovenských výtvarníkov. Expozíciu vizuálne obohatia aj originálne ľudové kroje a čepce. Sú zo súkromnej zbierky dlhoročného folklórneho nadšenca a zberateľa tradičného slovenského ľudového odevu Stanislava Talapku.
Výstava v galérii Danubiana v Čuňove začína 15. decembra 2023 a potrvá do 28. januára 2024.