Za výberom zdravotnej poisťovne sú najmä ponúkané benefity. Za ošetrenie zubov už klientom vyplatili milióny eur
Vlani zaevidoval regulátor až 173,5 tisíca prihlášok na zmenu zdravotnej poisťovne s účinnosťou od 1. januára budúceho roka. Akceptovaných bolo predbežne 146,4 tisíca prihlášok, neakceptovaných 27,1 tisíca prihlášok. „Počet neakceptovaných prihlášok oproti minulému roku klesol. Hlavným dôvodom neakceptácie prihlášky bolo jej späťvzatie, ktoré mohli poistenci tento rok vykonať až do konca októbra," vysvetľuje hovorkyňa ÚDZS Monika Hudecová.
Poistenci odchádzali zo všetkých troch inštitúcií poskytujúcich zdravotné poistenie na Slovensku. Štátnu Všeobecnú zdravotnú poisťovňu (VšZP) opúšťalo 79,2 tisíca klientov, z Dôvery ich chcelo odísť 35-tisíc a zo zdravotnej poisťovne Union 32-tisíc poistencov.
Najviac prihlášok dorazilo do Dôvery, ktorú si vybralo takmer 76-tisíc ľudí. Za ňou je so 40-tisíc záujemcami Union a 30,5 tisíca ľudí smerovalo do štátnej poisťovne. Tá jediná nakoniec skončila s poklesom – zo svojho portfólia stratila 48,7 tisíca ľudí.
Regulátor potvrdil význam benefitov
No a kým Unionu pribudlo v kmeni necelých osemtisíc osôb, Dôvera ich získala takmer 41-tisíc. „Významnú úlohu pri prepoistení zohrali jednotlivé benefity, ktoré zdravotné poisťovne svojim poistencom ponúkali," potvrdzuje úrad. Išlo napríklad o doplatky za lieky, príspevky na zuby, okuliare a podobne, ale aj o nefinančné nadštandardné služby – napríklad odvoz pacienta kdekoľvek v rámci Slovenska, na ktoré nemá poistenec nárok z verejného zdravotného poistenia.
Podľa dostupných údajov zdravotné poisťovne vynaložili na finančné benefity len za prvý polrok roka 2023 celkovo takmer 30 miliónov eur. Na porovnanie regulátor uvádza, že za celý rok 2021 to bolo takmer 29 miliónov eur a za rok 2022 viac ako 40 miliónov eur. „Z týchto údajov jednoznačne vyplýva, že finančné prostriedky vynakladané zdravotnými poisťovňami práve na tieto benefity majú každoročne stúpajúcu tendenciu. Iné krajiny EÚ takéto vynakladanie zdrojov a praktiky nemajú povolené," tvrdí úrad pre dohľad.
Štandard sa benefitom v minulom roku podrobnejšie venoval v tomto článku. Aj poisťovne sú si vedomé pridanej hodnoty, ktorú príspevky poistencom prinášajú. Na názory a potreby sa klientov pravidelne pýtajú. „Noví poistenci nám v prieskumoch hovoria, že najviac ich zaujal benefit Zdravé zuby a elektronické služby," hovorí pre Štandard Matej Štepianský, hovorca Dôvery.
V súvislosti s nárastom počtu poistencov od 1. januára 2024 je ešte podľa neho príliš skoro hovoriť o dosahu na využívanie benefitov. Dlhodobo sú však najviac využívané práve dva spomenuté a ešte program na preplatenie doplatkov za lieky. „Najobľúbenejší a jeden z najviac využívaných je benefit Zdravé zuby. Doposiaľ ho využilo už 655-tisíc poistencov, ktorí podali viac ako 2,8 milióna žiadostí o príspevok na zubné ošetrenie alebo dentálnu hygienu," dodáva Štepianský a vyčísľuje, že im vyplatili príspevky spolu v sume 54 miliónov eur.
Dôvera podľa slov jej hovorcu pripravuje novinky aj na rok 2024.
Záujem o benefity každoročne rastie
Pomoc so zafinancovaním účtov u zubárov u Slovákov jednoznačne rezonuje najviac. „Sme napríklad jediná zdravotná poisťovňa, kde je možné čerpať dentálny benefit naraz – vo výške 100 eur na ošetrenie u zubného lekára a 50 eur na zubnú hygienu," vysvetľuje pre Štandard výhodu v rámci dentálnej návštevy poistencov Unionu hovorkyňa Kristína Baluchová.
Aj oni vnímajú každým rokom zvýšený záujem o benefity, keďže si ich uplatňuje čoraz viac poistencov. „Pri benefitoch ako príspevky na umelé oplodnenie, pôrodná asistentka, ale aj detské benefity (príspevky na plávanie, monitor dychu alebo plienky) je vysoký záujem aj zo strany nových poistencov," dodáva hovorkyňa s poznámkou, že sú na trhu unikátne, a to k nim láka nových klientov.
Okrem zisťovania spokojnosti priamo u poistencov sú v Unione inšpirovaní pri tvorbe nových zvýhodnení materskou spoločnosťou Achmea. VšZP sa pri tvorbe edukatívno-preventívnych celoročných programov, ako je napríklad Pohyb je zdravý alebo Preventívka bez výhovoriek, inšpirovala škandinávskymi krajinami, kde sa tieto projekty osvedčili.
Hovorkyňa štátnej poisťovne potvrdila, že nastavený systém priniesol aj iný pozitívny efekt. „Z našich analýz nám vychádza, že Peňaženka zdravia v rokoch 2021 a 2022 motivovala viac ako 84-tisíc
poistencov, ktorí v predchádzajúcich rokoch neabsolvovali žiadne preventívne prehliadky, respektíve
ich absolvovali sporadicky, na absolvovanie 91-tisíc preventívnych prehliadok," uvádza Petra Pupalová.

Peňaženku zdravia preto poisťovňa vníma ako efektívny nástroj na podporu prevencie obyvateľstva. „Ak poistenec pravidelne chodí na preventívne prehliadky, VšZP ho odmení v rámci benefitného produktu Peňaženka zdravia finančnými príspevkami až do výšky 800 eur," vysvetľuje Pupalová a dodáva, že okrem príspevkov na zuby majú poistenci najväčší záujem o tie na oči a lieky.
Z celkového počtu klientov, ktorí majú aktivovanú mobilnú aplikáciu, prejavilo podľa hovorkyne VšZP záujem o čerpanie benefitov viac ako 80 percent. „Počet podaných žiadostí v roku 2023 v Peňaženke zdravia medziročne vrástol o 35 percent," dodáva s poznámkou, že najväčší podiel podaných žiadostí stále neohrozene tvorí príspevok na zuby.
Evidujú síce pri ňom nepatrný pokles podielu podaných žiadostí, ale je kompenzovaný rovnako nepatrným nárastom podielu žiadostí o benefity na lieky a oči. „Od júna 2023 spustila poisťovňa aj vernostný program, ktorý využíva už viac ako 100-tisíc klientov," uzatvorila Pupalová.