Ide v prípade prenájmu strojov Správy ciest naozaj o dobrý obchod?

KOŠICE – Na zmluvu o nájme strojov Správou ciest Košického samosprávneho kraja (SC KSK) sa dá pozerať z rôznych uhlov. Napríklad, či v prípade ďalšieho prenájmu ide o naozaj dobrý obchod.

Správa ciest KSK Správa ciest KSK sa „preslávila" viacerými kauzami. Foto: SC KSK

Bývalý generálny riaditeľ SC KSK Anton Trišč aj súčasný Vladimír Žiarny nájom za 30 miliónov na obdobie ôsmich rokov obhajujú. Ako jeden z argumentov slúži aj to, že ich vedia ďalej prenajať, resp. poskytovať nimi služby aj pre iné firmy a organizácie, čo môže nielen zaplatiť ich nájom, prípadne vytvoriť zisk.

Preto sme sa na tento argument pozreli bližšie. Od Správy ciest si objednáva služby aj Národná diaľničná spoločnosť (NDS). Nejde však o veľký objem prác. „Národná diaľničná spoločnosť si na základe zmluvy objednáva služby prostredníctvom Správy ciest Košického samosprávneho kraja, stredisko Rožňava, na úseky cesty I/16 v okolí Brzotín (úsek v majetku NDS) v celkovej dĺžke cca 3,3 km, vždy podľa potreby,“ uvádza sa v stanovisku, ktoré Štandardu poskytla NDS.

Výkony sú to počas zimnej aj letnej údržby (čistenie, kosenie, zimná údržba a podobne). Ide približne o sumu 15-tisíc eur. Keďže nájom novej Tatry od firmy Tempus Trans stojí mesačne približne 5-tisíc eur, z tejto sumy sa pomyselne zaplatí trojmesačný nájom. Pritom sypač Tatra nie je viacúčelový a dá sa využiť len počas zimných mesiacov. Ak je zima naozaj tuhá. zvyšok roka je nevyužitý, no nájom treba platiť.

Vodohospodári: Naše stroje nám stačia

Obaja generálni riaditelia si pochvaľujú aj prenájom kráčajúceho bagra. Úžasný stroj, s ktorým si vedia aj sami upraviť ťažký terén. To sedí, o ide o to, že mesačne vyjde jeho nájom na 8 152 eur s DPH. A opäť, ide o využiteľnosť. „V interpelácii som sa pýtal na využiteľnosť kráčajúceho bagra. V odpovedi podpísanej predsedom KSK pánom Trnkom sa uvádza, že za obdobie od apríla do konca decembra 2023 to bolo 76,6 %. No v správe kontrolóra je uvedených 23,8 %. Tak kde je pravda?“ uviedol na margo využitia stroja krajský poslanec Miloš Ihnát.

Navyše podľa slov oboch riaditeľov SC KSK im kráčajúci bager pri neformálnych debatách závideli aj pracovníci Slovenského vodohospodárskeho podniku. Podľa hovorcu Slovenského vodohospodárskeho podniku (SVP) Mariána Bocáka je ťažké sa k závisti strojného vybavenia vyjadriť. „Osobné vyjadrenia niektorých zamestnancov, ak také niečo odznie pri kontrole prác v teréne či niekde pri nezáväznej debate medzi pracovníkmi, nemožno považovať za oficiálne stanovisko, a hlavne ani nie je dôvod sa k tomu vyjadrovať,“ uviedol hovorca.

Dodal, že SVP si od SC KSK služby ani stroje neobjednáva. Občas sa skôr stáva, že ich samosprávy pri prácach pri korytách riek a potokov poprosia, či by pre nich ešte neurobili nejaké práce navyše. V prípade kráčajúcich bagrov si vystačí so svojimi strojmi, ktoré sú menšie a obratnejšie. V súvislosti s využitím služieb SC KSK sme oslovili aj Slovenskú správu ciest. Odpoveď nám prisľúbili v pondelok. Článok ešte budeme aktualizovať.