|   2024-05-24 18:10:59

Útvar hodnoty za peniaze vyhodnotil pripravovaný projekt výstavby úseku diaľnice D1 Turany – Hubová

Analytici z Ministerstva financií (MF) SR odporúčajú hľadať priestor na optimalizáciu vysokých investičných nákladov. Tie podľa štúdie realizovateľnosti od Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) dosahujú predbežne 1,9 miliardy eur vrátane DPH, z toho stavebné náklady sa odhadujú na 1,6 miliardy eur.

Súčasťou 13,5-kilometrového úseku spájajúceho Turiec s Liptovom majú byť tunely Korbeľka (5 868 metrov) a Havran (2 820 metrov).

Táto diaľnica bude podľa hrubého rozpočtu v štúdii historicky jednou z najdrahších na Slovensku. „Štúdia NDS rieši len jedno trasovanie s tunelmi Korbeľka a Havran dokopy v dĺžke 8,6 kilometra. Potreba postaviť tunely a chrániť vodné zdroje spolu s náročným terénom objektívne zvyšujú náklady,“ informoval na sociálnej sieti Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP).

Podľa neho pozornosť vzbudzujú najmä náklady na tunely. Po prepočítaní vyjde jeden kilometer na 144 miliónov eur, čo je dvojnásobne viac ako pri existujúcich tuneloch na D1 či R4.

„Širšou rúrou sa dá vysvetliť len asi 14 percent z cenového nárastu,“ poznamenali analytici. Ako podotkli, neznamená to, že tunel musí byť o polovicu lacnejší, upozorňuje to však na potrebu bližšieho preskúmania rozpočtu.

(sita)