Online kampaň Ursuly von der Leyenovej porušila pravidlá EÚ o transparentnosti financovania
Reklama od divízie Google Ads – zobrazená na platforme YouTube – exkluzívne ohlasovala von der Leyenovú prostredníctvom profesionálne spracovaných videí o jej údajných vodcovských kvalitách a jej angažovanosti v projekte Európskej únie.
„Ponorte sa do mojej kampane! Získajte exkluzívne novinky,“ uvádza sa v jednej z reklám zobrazených v siedmich krajinách EÚ vrátane Belgicka, Fínska či Talianska.
Napriek tomu sa v žiadnej z reklám propagujúcich von der Leyenovú neuvádza jej kampaň ani jej Európska ľudová strana (EPP) ako oficiálny objednávateľ v registri transparentnosti spoločnosti Google.
Namiesto toho bola ako subjekt zodpovedný za stranícke digitálne správy uvedená spoločnosť MCC AdQuality so sídlom v Paríži. Tento názov bol neskôr v registri politickej reklamy spoločnosti Google zmenený na MCC po tom, ako sa portál Politico pôvodne pýtal, kto stojí za platenými správami.
Nesplnenie povinnosti správne zverejniť, kto tieto reklamy zakúpil, nebolo nezákonné. Únia však nedávno prijala nové pravidlá na zvýšenie transparentnosti online kampaní vrátane potreby, aby politickí kandidáti a strany zverejňovali, kto kúpil digitálne stranícke správy, aby sa jasne identifikovali.
EPP je tiež signatárom „dobrovoľného kódexu správania“ pre nadchádzajúce voľby do europarlamentu, ktorý zahŕňa záväzky „zabezpečiť transparentnosť politickej reklamy a posolstiev kampane“ a zahŕňa záväzok, že sa politické reklamy nebudú šíriť prostredníctvom sprostredkovateľov, ako sú reklamné agentúry, bez správneho uvedenia údajov.
(politico)