Významné križovatky ohrozujú chodcov a cyklistov, lebo sú riadené bez logiky

BRATISLAVA – Pred výjazdom na most Lanfranconi a do centra Bratislavy sa nachádza svetelná križovatka, ktorá má síce význam, len jej nastavenie je bez logiky. Na neďalekej vyťaženej križovatke a zastávkach MHD a prímestskej autobusovej dopravy na Patrónke zase chýba vzhľadom na vyššiu bezpečnosť a komfort chodcov a cyklistov priechod, ale zdá sa, že svitá na lepšie časy.

IMG_20240619_085427 Na vzdialenejšom semafore svieti zelená signalizácia kratšie ako na bližšom. Foto: Ján Vida

Svetelná križovatka bola nutnosť, keďže ide o veľmi frekventovaný úsek. Vybudovanie cyklotrasy na Vajanského nábreží, stavba novej štvrte Vydrica sú dôvody, prečo vodiči, aj keď často v niekoľko stometrovej kolóne, radšej volia prejazd z Karlovej Vsi, Dúbravky alebo Devína cez Petržalku.

Priechod je vyťažený, zvlášť počas priaznivého počasia nielen cez pracovný týždeň a najmä počas rannej a poobedňajšej špičky, ale aj cez víkend.

Možno si nejeden kladie otázku, čo môže byť nelogické na systéme fungovania semaforov. Zrejme si to neuvedomujú ani cyklisti, chodci, bežci, kolobežkári, ktorí úsek denne využívajú. Na priechode sú k dispozícii dva typy dopytových semaforov, klasický pre chodcov a špecifický pre cyklistov.

Po stlačení tlačidla na semafore pre chodcov, sa zelená signalizácia zmení na červenú na vzdialenejšom návestidle približne za 12 sekúnd a na bližšom, vrátane toho pre cyklistov, za 22 sekúnd. Nielenže je systém nelogický, ale pri takom krátkom čase zelenej, musí chodec cez sedem jazdných pruhov skôr utekať, ako chodiť.

„Na konci Botanickej smerom k mostu Lanfranconi, nejde o spoločný priechod pre chodcov a k nemu primknutý priechod pre cyklistov, ale o dve samostatné veci. Je tam priechod pre chodcov a prejazd pre cyklistov. Pre každý platia iné technické predpisy a je aj inak riadený,“ vysvetlil pre Bratislavský Štandard dopravný analytik Jozef Drahovský.

Ďalšia zaujímavá situácia nastáva, keď po stlačení tlačidla na cyklistickom semafore, ktorý sa po oranžovej zmení na 12 sekúnd na zelenú, svieti daná farba iba na jednej strane križovatky, kde nastal záujem. Zároveň však všetky návestidlá pre chodcov majú červenú. Pričom semafory pre cyklistov sú orientované tak, že po vstupe na priechod nie je šanca zistiť, aké svetlo vlastne svieti.

„Chodec sa riadi dopytovým tlačidlom a sleduje svetelnú signalizáciu na opačnej strane cesty k najbližšiemu ostrovčeku, ku ktorému prechádza. Cyklista sa riadi iným dopytovým tlačidlom na semafore pre cyklistov pred vjazdom. Keď cyklista dostane zelený signál, môže prejsť cez všetkých sedem jazdných pruhov jazdou na bicykli v kuse,“ zhodnotil Drahovský.

Aké svetlo svieti na semafore pre cyklistov, sa nedá zistiť počas pohybu cez priechod. Foto: Ján Vida

Na spomínaný dopravný uzol nadväzuje združený chodník pre chodcov a cyklistov, ktorý spája nábrežie Dunaja s významnou svetelnou križovatkou na Patrónke, tá je vstupnou bránou do vyhľadávanej lokality pre rekreáciu a šport – Železnej studničky.

Cyklisti, ktorí sa chcú dostať na opačnú stranu, majú na výber: zaradiť sa na cestnú komunikáciu a spolu s vozidlami prejsť cez frekventovanú križovatku, alebo použiť podchod, ku ktorému sa musia najskôr častými kľučkami pomedzi cestujúcich, ktorí čakajú na autobusové a trolejbusové spoje, dostať.

Ak idú aj deti, ktoré si ešte nevedia na pleci odniesť bicykel, je určitý druh posilnenia nielen svalov, ale aj nervov pre dospelých namieste.

Určitá nádej sa črtá s plánovaným priechodom pre chodcov, kde by mali byť umiestené dopytové tlačidlá.

„Na Patrónke sa pripravuje rekonštrukcia a pribudne nový inteligentný radič. Semafory medzi ostrovčekmi budú mať pre chodcov dopytové tlačidlá a zelenú dostane len ten smer, ktorý stlačí dopytové tlačidlo, tak aby dostával zelenú vlnu v smere chôdze. Prípadne cyklista zosadne z bicykla a bude prechádzať ako chodec,“ informoval Drahovský.

Zahanbujúce je, že nikto po toľkých rokoch nerieši problém, ako sa majú efektívnejšie na opačnú stranu dostať nielen chodci, cyklisti, ale hlavne zdravotne znevýhodnení a rodiny s kočíkmi. Aj z tohto dôvodu príde športu chtivá verejnosť, ktorá obľubuje Železnú studničku s okolitým lesom, radšej vozidlom.

Magistrát, Znepokojené matky a Cyklokoalícia môžu naďalej zúfalo krútiť hlavami nad zvýšeným počtom vozidiel a emisií v ovzduší.

Zodpovednosť za spravovanie dopravnej a svetelnej signalizácie má v kompetencii hlavné mesto, ktoré sa k obidvom príkladom pre Bratislavský Štandard nevyjadrilo.


Obyvateľa mestskej časti Barca pobúrili informácie, ktoré sa objavili v súvislosti s pobytom predsedu Košického samosprávneho kraja v Kolumbii. Spozornel najmä kvôli nezrovnalostiam v projekte, ktorému tam Trnka robil masívnu kampaň.
Prejsť na článok