Bratislavské letné kúpalisko v zajatí cyklotrasy

BRATISLAVA - Letné horúčavy udreli v Bratislave naplno, a tak každému padne vhod, keď sa môže schladiť a osviežiť niekde pri vode. Správa telovýchovných a rekreačných zariadení (STaRZ) ponúka Bratislavčanom, ale aj návštevníkom nášho hlavného mesta viacero letných kúpalísk. Tí, ktorí boli zvyknutí navštevovať kúpalisko v mestskej časti Lamač, však môžu po príchode k jeho bráne zostať nemilo prekvapení. Prípad komentuje Ivan Lučanič.

IMG_7451 Ochranný pruh pre cyklistov pred lamačským letným kúpaliskom. Foto: Ivan Lučanič

Letné kúpalisko Lamač je jedným z ôsmich kúpalísk, ktoré spravuje mestská organizácia STaRZ a ktoré ročne navštívia tisícky obyvateľov najmä západnej časti Bratislavy a jej blízkeho okolia. 

Pre sviežu vodu, ktorá bola často o nejaký ten stupeň nižšia ako voda v ostatných bazénoch, však lamačské kúpalisko vyhľadávali aj návštevníci z iných častí Bratislavy. Tí tu však zakaždým narážali na obvyklý problém – parkovanie.

Pri kúpalisku, ktorého kapacita je tisíc návštevníkov, sa s ôsmimi riadnymi parkovacími miestami a tromi určenými len na desaťminútové zastavenie nie je ani čo čudovať. Ani prísť sem mestskou hromadnou dopravou nie je jednoduché.

Kúpalisko je totiž obsluhované len linkou č. 30, ktorej trasa sa navyše minulý rok výrazne zmenila. Návštevníci kúpaliska si preto zvykli na čiastočné parkovanie na chodníku a na ceste pozdĺž ulíc Pod násypom a Segnáre. 

Po minuloročnej novele cestného zákona, keď sa zakázalo akékoľvek parkovanie motorových vozidiel na chodníku, bolo všetkým jasné, že aj tu sa bude musieť situácia zmeniť.

Kto by však očakával reorganizáciu dopravy vo forme legalizácie ďalšieho počtu parkovacích miest osadením dopravnej značky a ich vodorovným vyznačením, aby sa vyšlo v ústrety nielen návštevníkom letného kúpaliska, ale aj domácim obyvateľom, musel ostať zaskočený.

Namiesto parkovania ochranný pruh pre cyklistov

STaRZ je rozpočtovou organizáciou hlavného mesta – kúpalisko teda akoby patrilo mestu a rovnako tak je mesto správcom hlavnej cesty pred kúpaliskom. A mesto sa rozhodlo vytvoriť na nej cyklotrasu. Lepšie povedané, namaľovalo tu ochranný pruh pre cyklistov.

Niečo, čo de facto nijakým spôsobom neoddeľuje cyklistov od bežnej premávky, dokonca vodič môže do týchto ochranných pruhov pre cyklistov so svojím vozidlom aj vojsť. Čo však určite nemôže, je na takomto mieste s vozidlom zastať alebo nebodaj stáť.

Nový ochranný pruh pre cyklistov pri lamačskom kúpalisku. Foto: Ivan Lučanič

Zaskočení tak zostali návštevníci kúpaliska, ale rovnako aj obyvatelia Lamača. Pred svojimi domami už totiž nemôžu ani zastaviť. Novovzniknutá cyklotrasa je podľa informácií z magistrátu súčasť hlavnej mestskej cyklotrasy R12 Lamačská radiála, čo predstavuje jediné napojenie Lamača na centrum mesta.

To, že je vymaľovaná po oboch stranách cesty len na asi 600-metrovom úseku, vraj nie je problém. Smerom na ulicu Podháj pokračuje totiž po Hodonínskej na zdieľanom chodníku spolu s chodcami a od obratiska autobusov na Segnároch prechádza cyklotrasa do pokojnej komunikácie bez tranzitu so zakázanou nákladnou dopravou a zónou s maximálnou povolenou rýchlosťou 30 kilometrov za hodinu, v ktorej ochranný pruh už podľa magistrátu nie je potrebný.

V okolí kúpaliska Lamač to však potrebné je. Štandard sa preto obrátil aj na riaditeľa STaRZ Ladislava Križana. Toho sme sa spýtali, či bol o tomto kroku magistrátu vopred informovaný a či novonamaľovaný ochranný pruh pre cyklistov ovplyvnil nejako návštevnosť a nálady kúpajúcich sa.

„Ústrednou ideou u nás v STaRZ-e je maximálna možná dostupnosť našich kúpalísk všetkým a zo všetkých ohľadov. Chceme preto, aby boli kúpaliská dostupné tak bežnou dopravou, ako aj na bicykloch,“ uviedol Križan. Či o cyklotrase vedel a či ovplyvňuje návštevnosť, síce neuviedol, dodal však, že sa teší novému parkovisku, ktoré pre potreby kúpaliska zriadila Mestská časť Lamač.

Parkovisko s mnohými otáznikmi

Áno. Mestská časť so starostom Igorom Polakovičom sa rozhodla pomôcť kúpalisku a situáciu s parkovaním vyriešila otvorením brány v areáli bývalých zberných surovín, vzdialenom asi 250 metrov od kúpaliska. Aj tento krok je však rozporuplný.

Predovšetkým je veľmi zvláštne, že situáciu s nedostatočným počtom parkovacích miest nerieši správca kúpaliska, teda STaRZ, alebo hlavné mesto, vinou ktorého nemôžu parkovať vozidlá popri hlavnej ceste ani na miestach, kde by nespôsobovali prekážku v doprave.

Pred svojimi domami už nezaparkujú ani domáci obyvatelia. Foto: Ivan Lučanič

Rovnako je zvláštne, že mestská časť Lamač zriaďuje parkovisko nie pre potreby svojich obyvateľov, ale pre potreby návštevníkov kúpaliska a míňa na to prostriedky Lamačanov.

Rozporuplné je aj zriadenie parkoviska na mieste bývalých zberných surovín. Ako totiž ukazuje portál katastra, areál nepatrí ani mestskej časti, ani hlavnému mestu, ale Slovenskej republike a spravujú ho podľa záznamu Železnice SR.

Či však vedia o tomto kroku zo strany Lamača, sa nám nepodarilo zistiť. Rovnako nám na otázky neodpovedal ani starosta Lamača Polakovič.

Toho sme sa okrem otázok o pozemku, na ktorom sa parkovisko nachádza, pýtali aj na určenie dopravného značenia a samotné zriadenie parkoviska.

Dopravné značky, ktoré upozorňujú na parkovisko, ale aj vodorovné dopravné značenie by totiž mali byť určené cestným správnym orgánom. V zápisniciach sa však určenie takýchto značiek na ulici Pod násypom do dnešného dňa nenachádza.

No a problém by mohol byť aj so samotným zriadením parkoviska. To je totiž v katastri označené ako pozemok, na ktorom je postavená ostatná inžinierska stavba a jej súčasti. To však neznamená, že by tu bolo možné vytvoriť parkovisko.

Správne by to mala byť kategória označená kódom č. 22, teda pozemok, na ktorom je postavená inžinierska stavba – cestná, miestna a účelová komunikácia, lesná cesta, poľná cesta, chodník, nekryté parkovisko a ich súčasti. Bolo by tu preto treba vykonať zmenu účelu užívania plochy.

S tou však súvisia aj ďalšie zmeny. V prípade parkoviska by mala mať plocha zabezpečené odlučovače ropných látok, nehovoriac o minimálne štyroch percentách vyhradených miest pre ťažko zdravotne postihnuté osoby. Momentálne tu takéto miesto nie je ani jedno.

Kapacita parkoviska je podľa informácií z Lamača viac ako 50 miest. Nie je to tak. Pri našej návšteve sa tam zmestilo sotva 40 vozidiel, ktoré stáli aj mimo dopravného značenia. Zvyšné vozidlá návštevníkov kúpaliska parkovali v iných priľahlých uličkách, v ktorých bol v minulosti pokoj.

Štandard sa preto obrátil aj na mestskú políciu s otázkou, či eviduje v poslednom čase nárast podnetov z ulíc, na ktoré sa návštevníci kúpaliska presunuli, alebo či sa stretáva s nejakými prejavmi nespokojnosti zo strany obyvateľov Lamača.

Ako nám vysvetlil hovorca mestskej polície Peter Borko, hliadky mestskej polície počas letnej sezóny kontrolujú pravidelne okolie všetkých kúpalísk a aj prírodných jazier. Letné kúpalisko Lamač teda nie je výnimkou.

„Z danej oblasti však neevidujeme nárast volaní na linku 159 a ani vyšší počet priestupkov oproti minulým sezónam. Aj preto budeme monitorovať situáciu naďalej hliadkami v teréne. Samozrejme, preverujeme každé volanie na linku 159. Ak verejnosť vidí, že dochádza k priestupku, je dôležité to oznámiť mestskej polícii. Prípadný nárast zaznamenaných priestupkov môže byť dôvodom na posilnenie prítomnosti mestskej polície v danej oblasti,“ uviedol hovorca mestskej polície.

Je teda otázne, či časom nestratia trpezlivosť s ochranným pruhom pre cyklistov, jeho dôsledkami a vlastne s celou organizáciou dopravy v okolí letného kúpaliska aj ďalší Lamačania, nielen tí, ktorým ochranný pruh pre cyklistov skomplikoval život pred ich vlastným domom.


Majiteľ sociálnej siete Facebook Mark Zuckerberg priznal americkému Kongresu jeden z najmasívnejších cenzorských zásahov zo strany vládnej moci voči nepohodlným názorom občanov v modernej histórii. Nešlo pritom o ochranu utajovaných skutočností či iných zákonných dôvodov, ale o krytie korupcie a umlčiavanie kritikov pandemických opatrení. Tento prípad ukazuje, ako veľmi dôležitý je zákaz cenzúry, a prečo je toto ústavné právo potrebné neustále strážiť. Viac v článku.

prečítať viac

Automobilovému koncernu Volkswagen prerástli problémy s konkurencieschopnosťou cez hlavu. Skupina hlási najväčší problém práve vo svojej vlajkovej značke Volkswagen, ktorej ziskové marže sú už dlhší čas príliš nízke.

prečítať viac