Asi každý uzná, že vo svete automobilov je Čína skutočne ambiciózna. Postupom času si dokázala vybudovať svoje miesto a zo spoľahlivého dodávateľa komponentov je dnes výrobca prestížnych vozidiel. A noví „hráči“ na trhu rozhodne spotrebiteľov zaujmú aj podstatne nižšími cenami.
Ešte donedávna bol výhodou Európy spaľovací motor. Dnes je už však častejšie skloňované vozidlo na elektrický pohon. Práve na elektroautá Brusel v poslednom čase sústreďuje čím ďalej, tým väčšiu svoju pozornosť. Už v jari totiž zaviedol clá na čínske elektromobily.
Slovensko tak z ciel Bruselu evidentne vyťaží podstatne viac. Zdroje Hospodárskych novín tvrdia, že na úzkom zozname jedného z najdominantnejších čínskych výrobcov sa ocitlo aj Slovensko. „Automobilka SAIC zvažuje v Európe výstavbu svojej továrne na výrobu automobilov. Slovensko je jednou z možných lokalít, kde by mohla byť umiestnená,“ uviedol zdroj portálu. Toto tvrdenie potvrdili aj ďalšie dva zdroje.
Spoločnosť SAIC bola založená v roku 1955 a do jej portfólia patria značky ako IM, Maxus, Rising, MG a Roewe – niekdajší Rover. Je domácim najväčším exportérom a ročne vyrobí viac ako 1,2 milióna áut.
Medzi jej najväčšie zahraničné trhy, podľa China Passenger Car Association, patrí Veľká Británia, India, Austrália i Mexiko. Keďže by podľa eurokomisie výrobca mal v prípade dovozu k cene vozidla pripočítať 47,6 percenta pre zavedené clo, výrobcov to doháňa k myšlienkam otvorenia fabriky priamo v Európe.
S automobilkou pritom začal spolupracovať aj dizajnér Jozef Kabaň z Námestova. Výrobca pritom plánuje vyrábať už od roku 2027 a predmetom má byť predovšetkým elektrický model MG 4, ktorý bol v roku 2022 štvrtým najpredávanejším elektrovozidlom v Európe.
Informácie o tom, aká je výška plánovanej investície, objem výroby či počet zamestnancov, zatiaľ známe nie sú. Definitívne rozhodnutie o tom, kde fabriku postavia, má padnúť v septembri.
(hn, max)