Dubnica zavedie platené parkovanie. Ako sa dotkne miestnych a cezpoľných?

DUBNICA NAD VÁHOM – Dubnická samospráva zavedie od 1. septembra reguláciu parkovania. Od tohto dátumu motoristi už nezaparkujú svoje vozidlá na mestských pozemkoch a parkoviskách v pracovných dňoch bezplatne.

parkovanie Dubnica Aké výsledky prinesie nová parkovacia politika v Dubnici nad Váhom? Foto: Ľubomír Chochula

Radnica sa odhodlala na tento nepopulárny krok z viacerých dôvodov. Podľa analýzy, ktorú si dala vypracovať, v meste parkuje celkovo vyše 15 100 áut, z ktorých až 52 percent patrí motoristom bez trvalého pobytu v Dubnici.

„Celkovo sme usporiadali sedem podujatí, na ktorých sme diskutovali s verejnosťou na tému statická doprava v našom meste. Vysvetľovali sme to, čo chceme reguláciou parkovania dosiahnuť a prečo k tomu pristupujeme. Niektoré podnety od občanov sme zapracovali do úpravy návrhu všeobecného záväzného nariadenia a do ďalších pripravovaných opatrení,“ uviedol pre Štandard dubnický primátor Peter Wolf.

Spomínaná analýza priniesla aj údaj, že takmer 300 áut z celkového množstva stojí na parkoviskách bez aktivity. Doteraz s tým mestská polícia nemohla nič urobiť.

„To, že auto stojí a nepohne sa niekoľko mesiacov, hoci nemá napríklad platnú STK, z neho vrak nerobí. Majiteľ vozidla sa neprevinil žiadnym priestupkom. Ak chceme tieto parkovacie miesta uvoľniť, musí do platnosti vstúpiť regulácia parkovania,“ informoval na stretnutí s občanmi náčelník dubnickej mestskej polície Milan Turza.

Znepokojujúcim javom je aj to, že niektorí vodiči nesprávne parkujú, čím môžu nastať komplikácie pri príjazde hasičskej a záchrannej techniky. Jedným z ďalších argumentov je, že mesto nemôže stále rozširovať parkovacie kapacity na úkor zelene.

Rezidenti s viac autami

Nová parkovacia politika však zasiahne do rodinného rozpočtu motoristov. Občania s trvalým pobytom v Dubnici si môžu vybaviť rezidentskú parkovaciu kartu za 39 eur ročne, ale ak má niekto prihlásené dve autá a chce parkovať v meste, druhú rezidentskú kartu si kúpi za 150 eur. V prípade tretieho vozidla je to 300 eur a každé ďalšie auto vyjde rezidenta 350 eur.

Dubničan Radoslav Koyš, ktorý býva s rodinou na sídlisku Pod hájom, si chce kúpiť zatiaľ len jednu rezidentskú kartu, hoci vlastní dve vozidlá. „Dalo sa to čakať, že to raz nastane, ale ja nie som zástancom tohto riešenia. Podľa mňa sa problém s parkovaním mohol vyriešiť aj inak, lebo nie sme také veľké mesto. Verím, že radnica vyzbierané peniaze z parkovného rozumne investuje. Napríklad do rozvoja cestnej a inej infraštruktúry,“ uviedol pre Štandard.

„Druhé auto sa nám od 1. septembra už neoplatí parkovať doma, lebo ho nemusíme používať. Bude ho mať k dispozícii švagor,“ dodal.

Rezidenti dostanú k rezidentskej karte aj 100 hodín ročne pre návštevy. Ak niekto nie je motorista, môže si kúpiť kartu za šesť eur so 72 hodinami pre návštevy.

Garáže a súkromné pozemky

Zvýšiť počet voľných parkovacích miest by mohlo aj to, že niektorí majitelia rodinných domov vrátia svoje autá z verejnej komunikácie na svoj pozemok alebo do garáže.

Obyvateľ Fándlyho ulice Roman Teicher s tým problém nemá. „Priznám sa, že aj ja som niekedy parkoval na ceste pred domom. Obe autá, aj vlastné, aj služobné, zmestím do dvora. No jednu rezidentskú kartu si predsa len kúpim, aby som mohol parkovať na území mesta, keď niekam pôjdem. Vyhovuje mi, že na našej ulici vyznačili parkovacie miesta a nikto mi už nemôže parkovať pred bránou,“ poznamenal pre Štandard.

Dôchodcovi Jánovi Suchomelovi prekáža, že parkovacích miest na tejto jednosmernej ulici ubudlo a sú vyznačené na pravej strane cesty, hoci predtým sa na nej parkovalo vľavo. „Je to nedomyslené. Ak bude oproti stáť zaparkované auto, budem mať problém vyjsť vozidlom z garáže alebo dvora. Je tam nedostatočný manévrovací priestor. Doteraz som parkoval aj na ulici, ale po zavedení regulácie parkovania už nebudem. Jedno auto dám do garáže a dve do dvora,“ uviedol pre Štandard.

O rezidentskú kartu, ktorej cena mu pripadá vysoká, nemá záujem. „Neviem, na čo chce mesto použiť peniaze, či bude stavať parkovacie domy alebo čo,“ vyjadril sa.

Príjmy do rozpočtu

Príjmy z regulácie sa v plnej výške pretavia do mestského rozpočtu na zvlášť vyčlenenú položku i účet. Tieto prostriedky budú využívať na potreby ďalších dopravných riešení v rámci mesta.

„Rok po zavedení regulácie statickej dopravy zhodnotíme na základe zberu údajov to, či ľudia chcú prispieť na výstavbu ekonomicky náročnej stavby a či z tohto príjmu budeme financovať parkovacie domy,“ uviedol Wolf.

„Teraz nevieme odhadnúť, koľko z nich sa rozhodne zaparkovať svoje autá do garáže a na súkromný pozemok k rodinným domom. Koľkí si uvedomia, že nepotrebujú štvrté a piate vozidlo, pretože aj také domácnosti máme napriek tomu, že nie sú početnejšie. Nevieme, koľko abonentov sa rozhodne použiť veľmi dobre nastavenú prímestskú hromadnú dopravu alebo vlakové spojenie v kombinácii s bikesharingom,“ doplnil primátor.

Koľko zaplatia abonenti?

Občania, ktorí nemajú trvalý pobyt v Dubnici, si môžu vybaviť abonentskú parkovaciu kartu za 350 eur na rok, čo zrejme neminie ani manažéra Ferenca Štandiho. Ten dochádza za prácou do Dubnice z Trenčína.

„Keby som mohol mať každý deň home office, nemusel by som to riešiť. Samozrejme, dá sa cestovať aj autobusom alebo vlakom, ale s najväčšou pravdepodobnosťou uprednostním automobilovú dopravu. Doma v Trenčíne mám kúpenú rezidentskú kartu na svoje vozidlo a v Dubnici si pravdepodobne kúpim abonentskú,“ objasnil pre Štandard.

Do práce jazdí na služobnom aute, no za parkovanie si musí platiť sám. „Môžem povedať, že po zavedení regulácie parkovania v Trenčíne sa znížil počet áut na parkoviskách v meste. Myslím si, že to isté sa udeje aj v Dubnici,“ uzavrel.

Dostatok parkovacích miest

Mesto pred spustením regulácie parkovania opravilo alebo vybudovalo takmer 600 parkovacích miest. „Očakávame, že po 1. septembri sa ďalšie miesta uvoľnia. Myslím si, že situácia sa výrazne zlepší. Predpoklad, že niekto nenájde v dochádzkovej vzdialenosti voľné parkovacie miesto, sa zníži,“ vyhlásil dubnický primátor.

Kto si nezakúpi kartu, bude si musieť za parkovanie jednorazovo zaplatiť formou mobilnej aplikácie, webovej stránky parkovaniedubnica.eu, SMS alebo v automate. Počas pracovných dní bude hodina stáť 60 centov, pričom maximum za deň bude 10 eur.

Počas víkendov sa v denných hodinách (od 8.00 do 20.00 h) za parkovanie platiť nebude. Čo sa týka držiteľov preukazu ZŤP, tí môžu na vyhradených miestach parkovať bezplatne každý deň.

Parkovacie karty si záujemcovia budú môcť kúpiť približne od polovice augusta na webovej stránke parkovaniedubnica.eu alebo osobne od 26. augusta v klientskom centre mestského úradu. Veľkou výhodou je, že v Dubnici platia rovnaké pravidlá pre celú parkovaciu zónu.

Skúsenosti z Trenčína

V susednom Trenčíne, kde zaviedli reguláciu pakovania v roku 2017, existuje až desať pásiem, čo je ovplyvnené nielen veľkosťou parkovacej zóny, ale hlavne usporiadaním mesta (centrum – Brezina – Váh). Ako nás informovala konzultantka pre parkovanie z Útvaru mobility MsÚ Trenčín Iveta Marčeková, trenčianska samospráva využíva prostriedky z parkovania na rozvoj dopravy.

„Mestské zastupiteľstvo sa svojím uznesením (02/2023) zaviazalo pri schvaľovaní rozpočtu, počnúc rokom 2024, určiť použitie rozpočtovaných bežných príjmov z parkovania takto: 20 percent na bežné výdavky do statickej dopravy, 30 percent na kapitálové výdavky na výstavbu nových a opravy jestvujúcich miestnych komunikácií, parkovísk a 40 percent na kapitálové výdavky na výstavbu novej a opravu jestvujúcej infraštruktúry pre peších, cyklistov a bežné výdavky do autobusovej dopravy,“ objasnila.

Parkovisko na sídlisku Pod hájom, kde býva Radoslav Koyš. Foto: Katarína Koyšová
Obyvateľ Fándlyho ulice Ján Suchomel sa obáva, že ak bude oproti jeho domu zaparkované auto, tak bude vychádzať svojím vozidlom na cestu oveľa ťažšie. Foto: Ľubomír Chochula
Na parkovisku blízko centra mesta zvykne parkovať Ferenc Štandi, ak si teda nájde voľné miesto. Foto: Ľubomír Chochula


Na stránke centrálnej banky je už niekoľko dní informácia o pokračovaní znižovania úrokových sadzieb. Čo teda čaká slovenské bývanie?
Prejsť na článok
K ikonickým miestam Košíc, ktoré nielen miestni, ale aj turisti s obľubou navštevujú, patrí najväčší a najstarší trh na Dominikánskom námestí. V sezóne je hotovou pastvou pre oči. Predajcovia ho však nevykresľujú až tak idylicky.…
Prejsť na článok