Turínske plátno sa podľa štúdie datuje do doby, keď žil Ježiš Kristus
Zistenia spochybňujú predchádzajúci výskum podporujúci pôvod rubáša z čias stredoveku. Hoci niektoré štúdie dospeli k záveru, že artefakt môže byť pravý, vedecký konsenzus sa prikláňa k tomu, že rubáš je stredoveký artefakt a falzifikát.
V roku 1389 označil plátno za falzifikát biskup z Troyes Pierre d'Arcis, ktorý údajne identifikoval zodpovedného umelca. Napriek tomu diskusia stále pokračuje, pretrvávajú nejasnosti a alternatívne názory, čo bráni definitívnemu záveru o pravosti plátna.
Medzi výskumy, ktoré poukazujú na stredoveký pôvod plátna, patrí kľúčová rádiokarbónová štúdia uskutočnená koncom 80. rokov 20. storočia, ktorá dospela k záveru, že plátno pochádza z obdobia medzi rokmi 1260 až 1390 nášho letopočtu, čo zodpovedá prvému zdokumentovanému výskytu artefaktu vo Francúzsku v 50. rokoch 13. storočia. Tieto výsledky naznačili, že nešlo o Ježišovo pohrebné plátno.
Niektorí odborníci, ako napríklad autori štúdie publikovanej v Heritage, však tvrdia, že tieto testy mohli byť chybné v dôsledku kontaminácie. Argumenty točiace sa okolo hypotézy kontaminácie však boli už predtým tiež spochybnené.
Vedúci výskumník Liberato De Caro z Inštitútu kryštalografie v Taliansku a jeho kolegovia použili v štúdii novú metódu datovania starovekých ľanových nití prostredníctvom kontroly ich štrukturálnej degradácie pomocou techniky známej ako širokouhlý rozptyl röntgenového žiarenia. Túto metódu použili na malej vzorke plátna, ktorá sa v súčasnosti nachádza v Katedrále svätého Jána Krstiteľa v Turíne v Taliansku.
Autori uviedli, že výsledky ich analýzy sú „plne kompatibilné“ s analogickými meraniami získanými zo vzorky plátna, ktorej datovanie podľa historických záznamov spadá do rokov 55-74 našeho letopočtu, a sú v súlade s hypotézou, že plátno je 2000 rokov stará relikvia.
Autori poznamenávajú, že výsledky sú kompatibilné s touto hypotézou len za podmienky, že artefakt bol uchovávaný pri vhodnej úrovni priemernej teploty (približne 20 - 22,5 stupňa Celzia) a relatívnej vlhkosti 55 - 75 percent počas trinástich storočí jeho neznámej histórie, okrem siedmich storočí známej histórie v Európe.
Keďže výsledky sa nezhodujú s predchádzajúcimi výskumami rádiouhlíkového datovania, autori uviedli, že „na potvrdenie záverov našej štúdie by bolo nutné presnejšie a systematickejšie röntgenové skúmanie viacerých vzoriek odobratých z látky Turínskeho plátna“.
Is this the image of Jesus of Nazareth?
— Culture Critic (@Culture_Crit) August 21, 2024
New X-ray analysis just revealed the Shroud of Turin, Christ's alleged burial cloth, to be 2,000 years old.
So here's what we know — and why it might just be real... (thread) 🧵 pic.twitter.com/MGgG2pDGIK
(mas)