Cyklisti sa dočkajú nového úseku cyklotrasy z Trenčína. Nezaobíde sa bez výrubu stromov

Cyklotrasy sú v Trenčianskom kraji veľmi obľúbené. Nielen nadšencov bicyklovania poteší správa, že Vážsku magistrálu plánujú za osem mesiacov predĺžiť o 13,4 km.

cyklista z Trenčína, cyklotrasa Trenčan Vladimír Oriešek očakáva od novej cyklotrasy rozšírenie možností na voľnočasové aktivity. Foto: Ľubomír Chochula

K terajším 62 km pribudne úsek z Trenčína do Dubnice nad Váhom, ktorý práve začínajú budovať.

V Trenčíne sa napojí na existujúcu cyklotrasu zo smeru Nové Mesto nad Váhom. Začne sa pri diaľničnom privádzači, hneď vedľa golfového ihriska, kde sa na jeho úrovni bude rozširovať koruna hrádze. Tu vybudujú nielen trojmetrovú cyklotrasu, ale urobia aj jeden a polmetrový chodník pre peších. Za bytovým komplexom Riviéra prejde cyklotrasa do päty kanálovej hrádze, kde bude pokračovať ako klasická cyklocestička.

Trenčianska župa získala ako investor na tento účel viac ako 6,7 milióna eur z Plánu obnovy a odolnosti SR a ďalších takmer 1,8 milióna eur bude financovať zo svojho rozpočtu.

Pre Štandard hovorí hlavný stavbyvedúci zo spoločnosti Skanska Milan Potoč. Zdroj: Ľubomír Chochula

Spoločnosť Skanska ako zhotoviteľ zrealizuje v tomto roku stavebné práce na viac ako polovici rozlohy budúcej cyklotrasy a zvyšok dokončia v prvej polovici roka 2025. Výstavba sa nezaobíde bez výrubu 80 stromov, pričom celkovo položia 11 000 ton asfaltových zmesí. Na 13,4 km dlhej cyklotrase, ktorá sa skončí pri odbočke na obec Príles, bude zabudovaný automatický sčítač cyklistov.

Trenčania síce teraz musia strpieť, že hrádza bude od nového cestného mosta až po Riviéru do konca roku 2024 pre verejnosť uzatvorená, ale po vybudovaní dostanú segregovanú cyklotrasu, po ktorej sa popri Kočkovskom kanáli budú môcť pohodlne a bezpečne previezť až do Dubnice nad Váhom.

Cyklisti sa tešia

Obyvateľka Trenčína Božena Mikušincová chodí do Dubnice za svojou mamou a projekt novej cyklotrasy ju potešil. „V sezóne tam jazdím na bicykli popri kanáli po starej rozbitej kamenistej ceste, kde je to aktuálne akurát tak na defekt. Ak tam postavia cyklotrasu, budem veľmi rada. Bicykel je môj obľúbený dopravný prostriedok. Bežne zvládnem 30-40 km, niekedy aj viac,“ prezradila pre Štandard.

Takmer sedemdesiatnik Vladimír Oriešek je napriek svojmu veku stále veľmi aktívny cyklista a využíva viaceré cyklotrasy v okolí. „Keď počasie a zdravie dovolia, tak vyťahujem bicykel a idem sa niekam previezť. Samozrejme, že ak vybudujú cyklotrasu do Dubnice nad Váhom, budem jazdiť aj po nej. Najradšej idem sám. Mám rád, keď mi nikto neurčuje tempo,“ povedal pre Štandard trenčiansky dôchodca.

Aj Juraj Vančo si myslí, že nová cyklotrasa bude veľkým prínosom pre cyklonadšencov. „Konečne s tým začali, trvalo to dosť dlho. Ja som z Opatovej, takže to vítam všetkými desiatimi. Do práce po nej síce jazdiť nemusím, lebo ju mám 300 metrov od domu, ale s rodinkou a deťmi sa po nej určite radi prevezieme, keď bude hotová,“ povedal pre redakciu.

Napojenie samospráv

Manželia Iveta Malovcová a Anton Malovec z dubnickej mestskej časti Prejta sa už nevedia dočkať, kedy po trenčiansko-dubnickej časti Vážskej cyklomagistrály prevetrajú svoje cestné dvojkolesové tátoše. Cyklistika je ich spoločnou záľubou. Jazdia trikrát týždenne a v priemere 50 km za deň.

„Ak ideme do Trenčína, zvolíme cyklotrasu popod Skalku, ale ak sa vraciame, tak ideme po hlavnej ceste, na ktorej premáva dosť áut. Po vybudovaní novej cyklotrasy to bude pekne zokruhované, čo nám vyhovuje,“ povedal pre Štandard Anton Malovec.

„Bude to veľkým plusom pre Trenčanov i Dubničanov. Cyklotrasy v okolí sú pekné, celkom kvalitné, akurát by som navrhol, aby ich lepšie označili informačnými tabuľami, hlavne pre ľudí, ktorí odtiaľto nepochádzajú,“ dodal.

Tiež si myslí, že susedné samosprávy by mali uvažovať o cyklonapojení na Vážsku cyklomagistrálu, čo by bolo v prospech cyklistov. Poukázal na jeden dobrý príklad napojenia z obce Lednické Rovne na iný úsek Vážskej cyklomagistrály (Ladce – Púchov).

„My ako župa zabezpečujeme len kostrovú infraštruktúru. Všetky obce a mestá v okolí sú informované o projekte a je len na nich, či sa rozhodnú zrealizovať cyklonapojenie na hlavnú cyklotrasu,“ reagoval pre redakciu Ondrej Repka, cyklokoordinátor Trenčianskeho samosprávneho kraja (TSK).

Mesto Dubnica nad Váhom víta výstavbu hlavnej cyklistickej tepny a je pripravené riešiť napojenie na ňu.

„Dlhodobo deklarujeme, že cyklodoprava je v našom meste preferovaným spôsobom mobility, o čom svedčí aj budovanie cyklotrás v rámci mesta. Na hlavnú cyklotepnu sa naše mesto plánuje napojiť až v troch miestach. Jedným z nich je Ulica Murgašova, druhým je Ulica k Váhu a tretím sú Prejtské jazerá,“ vyjadril sa pre Štandard hovorca dubnickej samosprávy Ľubomír Bobák.

Počet účastníkov

Trenčianska župa spustila prvý úsek cyklotrás v roku 2018 a doteraz ich využilo podľa údajov zo zabudovaných sčítačov až 3,38 milióna ľudí. Neboli to len cyklisti, ale aj korčuliari či kolobežkári. Vysokú návštevnosť očakávajú aj na budovanom úseku, na ktorom má byť aj jeden cykloprístrešok so stolom, lavičkami, cyklostojanmi pre 10 bicyklov, odpadkovými košmi a informačnou tabuľou.

„Bola by som radšej, keby boli aspoň dve oddychové zóny. Najmä pre rodiny s deťmi by to bolo lepšie, ale musíme sa prispôsobiť. Hlavne, že budeme mať ďalšiu alternatívu kadiaľ jazdiť,“ uviedla pre Štandard Ľubica Kolníková z Ladiec.

Jej partner Martin Kováč jazdí na bicykli aj do práce a jedným smerom absolvuje približne 50 km. Veľmi by mu pomohlo, keby vybudovali cyklotrasu až do miesta jeho bydliska.

„Od nás smerom na Ilavu do Dubnice je to po hlavnej ceste spolu s autami veľmi nepríjemné. Potom je to už oveľa lepšie a z Nemšovej sa po cyklocestičke dostanem až do Nového Mesta. Dúfam, že to nebude dlho trvať a budem môcť absolvovať na bicykli bezpečne celú trasu do práce a späť,“ poznamenal pre Štandard.

Ďalší úsek

Práve tento úsek majú v pláne dobudovať. Na cyklotrasu Trenčín – Dubnica nad Váhom nadviaže na Vážskej cyklomagistrále úsek Dubnica nad Váhom – Ladce (15,2 km). So stavebnými prácami by chceli začať už začiatkom budúceho roka.

„Na úsek je vydané právoplatné stavebné povolenie, aktuálne prebieha kontrola verejného obstarávania na úrade pre verejné obstarávanie, kde čakáme na výsledok z kontroly. Následne bude uzatvorená zmluva o dielo s víťazným uchádzačom,“ doplnil Repka.

Plánovaný rozpočet je cca 7,75 milióna eur, ale presná hodnota ceny zákazky bude zrejmá až po ukončení verejného obstarávania. Župa už podala na ministerstvo dopravy žiadosť o pridelenie prostriedkov z mechanizmu Plánu obnovy v rámci druhej výzvy na podporu budovania cyklistickej infraštruktúry.

„Aktuálne čakáme na rozhodnutie o schválení podpory, následne bude známa výška, ktorú bude musieť dofinancovať TSK zo svojich zdrojov,“ zakončil župný cyklokoordinátor.

Skôr ako diaľnica

Trenčianska župa má ambíciu vybudovať celkovo 100,7 km Vážskej cyklomagistrály na svojom území, skôr ako štát dokončí diaľnicu z Bratislavy do Košíc. Zatiaľ je vybudovaných 62 km a v polovici roka 2025 by malo pribudnúť 13,4 km z Trenčína do Dubnice nad Váhom.

Ako predposledný začnú budovať úsek Dubnica nad Váhom – Ladce a nakoniec úsek Nosická priehrada – Považská Bystrica žel. st. (10,1 km). Keďže župe chýba už len jedno stavebné povolenie s majetkovým vysporiadaním na úsek vedúci do Považskej Bystrice, je pravdepodobné, že celý projekt aj s posledným úsekom stihnú dokončiť do konca roku 2026.

Na bicykli sa po Vážskej cyklomagistrále už teraz dá dostať z Hornej Stredy cez Nové Mesto nad Váhom do Trenčína (34,6 km), ale aj z Ladiec cez Púchov k Nosickej priehrade (17 km) a k dispozícii je aj trasa z Považskej Bystrice k hranici Trenčianskeho a Žilinského kraja (10,4 km).

No nie je to len Vážska cyklomagistrála, čím sa župa v oblasti rozvoja cyklistickej infraštruktúry zaoberá. Možnosti na cyklodopravu a cykloturistiku v okolí krajského mesta vylepšilo napr. vybudovanie 11 km úseku z Trenčína popod najstaršie pútnické miesto Skalka nad Váhom smerom na Nemšovú, ako aj 4,6 km úsek Hornonitrianskej cyklomagistrály z Partizánskeho do Zemianskych Kostolian, čo tiež zrealizoval TSK.


Na stránke centrálnej banky je už niekoľko dní informácia o pokračovaní znižovania úrokových sadzieb. Čo teda čaká slovenské bývanie?
Prejsť na článok
K ikonickým miestam Košíc, ktoré nielen miestni, ale aj turisti s obľubou navštevujú, patrí najväčší a najstarší trh na Dominikánskom námestí. V sezóne je hotovou pastvou pre oči. Predajcovia ho však nevykresľujú až tak idylicky.…
Prejsť na článok