|   2025-01-24 11:02:07

NKÚ vystríha vládu: Štátne inštitúcie spochybňujú kontroly súkromnými advokátmi

Za celý rok podľa Andrassyho vykonali národní kontrolóri celkovo 36 kontrolných akcií, pričom skontrolovali 183 subjektov a vydali viac ako 260 konkrétnych vecných odporúčaní.

"Odporúčali sme celkovo desať legislatívnych zmien, išlo napríklad o rozpočtové pravidlá, úpravu zákona o slobodnom prístupe k informáciám, ako aj odporúčania smerujúce k lepšiemu fungovaniu zdravotníctva," spresnil predseda NKÚ.

V roku 2024 však NKÚ čelil aj nepríjemným veciam. "Zachytávame významné ataky voči mojich kolegom kontrolórom. Sú verbálne, nepríjemné, atakovaní sú za zistenia, ktoré popisujeme a sme toho názoru, že práve agresia a arogancia v spoločnosti sa premieta vo viacerých oblastiach. Vnímame to aj cez takzvané náhubkové žaloby, ktorými sa snažia subjekty zastaviť kontrolu a aby sa identifikované výsledky nedostali na verejnosť," zhodnotil Andrassy.

Kičurovi hrozí obžaloba: Záhadné nákupy, zlaté tehly a zneužívanie pandémie

Mohlo by Vás zaujímať Kičurovi hrozí obžaloba: Záhadné nákupy, zlaté tehly a zneužívanie pandémie

Poukázal na problém súvisiaci s verejnými štátnymi inštitúciami. "Orgán štátnej správy si najme súkromnú právnickú firmu - naposledy to bol kataster, no má ich niekoľko štátnych inštitúcií - aby spochybnili výsledky kontrol," povedal predseda NKÚ a vyzval vládu, aby s tým orgány štátnej správy prestali.

"Chyba je aj historická pamäť. Verejné inštitúcie ju nemajú. Nevedia nám preukázať, či konali zákonne a efektívne. Ak kladieme otázky, chceme vidieť dôkazy," podotkol s dôvetkom, že na tento problém narazili na rezortoch obrany i zdravotníctva.

Slovensko tiež podľa Andrassyho nie je zvyknuté na vyvodzovanie dlhodobej zodpovednosti. "Nie sme zvyknutí, že priamy nadriadený vyvodzuje zodpovednosť voči podriadenému. V priebehu mesiacov sa zamestnanci presunú na inú inštitúciu," vyhodnotil z vykonaných kontrol predseda NKÚ Ľubomír Andrassy.

Opäť hrozí nedočerpanie eurofondov

Tentokrát ide o financie, ktoré mali byť podporou pre rozvoj regiónov a podporu miestnych komunít. NKÚ sa zameral na prínos miestnych akčných skupín (MAS), ktoré sa mali stať nositeľom pozitívnych rozvojových zmien na lokálnej úrovni.

Kontrolóri zistili významné nedostatky pri manažovaní výziev a fungovaní systému internej kontroly. Zlé riadenie procesov sa premietlo do výrazného meškania pri vyhlasovaní výziev, či pri kontrole verejného obstarávania. Nedostatky boli primárne identifikované v procesoch garantovaných Pôdohospodárskou platobnou agentúrou (PPA), ale tiež ministerstvom pôdohospodárstva a rezortom investícií.

"Nekonanie štátnych úradov však mohlo do veľmi zložitej finančnej situácie dostať nielen akčné skupiny, ale aj viaceré miestne samosprávy zapojené do činnosti MAS-iek. Pri čerpaní zdrojov v rámci programu rozvoja vidieka, za ktorý zodpovedá PPA, bolo čerpanie v druhej polovici roka 2024 iba 11 percent alokácie, pričom do konca tohto roka je potrebné ešte zúčtovať viac ako 90 miliónov eur," uviedol Andrassy.

Riziko, že Slovensko nevyužije vygenerované prostriedky je preto podľa neho vysoké, pričom finančný dopad za ich nevyužitie, zlyhanie štátu budú znášať akčné skupiny, samosprávy. Alebo sankcie za dlhodobo neriešené nedostatky pôjdu na účet štátneho rozpočtu.

Kontrolóri sa zamerali na zaistený majetok, štát ho spravuje neefektívne

Mohlo by Vás zaujímať Kontrolóri sa zamerali na zaistený majetok, štát ho spravuje neefektívne

Vznik miestnych akčných skupín fungujúcich na princípe zdola nahor mal zvýšiť kvalitu života na vidieku a podporiť rozvoj základných služieb pre obyvateľov regiónov cez projekty reagujúce na miestne rozvojové potreby. Projekty financované aj z európskych prostriedkov boli zamerané na opravy verejných budov, chodníkov či na podporu miestnych podnikateľov, a to maximálne do výšky 100-tisíc eur. 

Zamerali sa aj na akčné skupiny

Kontrolóri okrem oboch ministerstiev a PPA preverovali 16 vybraných akčných skupín. Skontrolovali, ako boli v období rokov 2017 až 2023 využívané prostriedky vo výške viac ako 170 miliónov eur a čo predstavovalo bariéry v ich čerpaní.

Ako zistili, rezort pôdohospodárstva plánoval a kontroloval procesy veľmi formálne a neúčinne. Rezort zároveň nevykonal žiadnu kontrolu v PPA napriek výraznému meškaniu pri zavádzaní projektov miestneho rozvoja, s čím je priamo spojené nízke čerpanie európskej pomoci.

Škandalózne zneužívanie štátnych peňazí MOM-kami

Mohlo by Vás zaujímať Škandalózne zneužívanie štátnych peňazí MOM-kami

Ministerstvo investícií neevidovalo údaje o projektoch v súlade s nariadením EÚ, čím ohrozilo transparentnosť rozhodovacích procesov. Toto ministerstvo taktiež nevyberalo odborných hodnotiteľov transparentným spôsobom, nesprávne stanovovalo merateľné ukazovatele v rámci výzvy súvisiace s prevádzkovými nákladmi MAS-iek a zlyhalo pri dodržiavaní lehôt stanovených vo výzvach a v riadiacej dokumentácii.

Napríklad proces od predloženia žiadosti o nenávratný finančný príspevok po uzavretie zmluvy trval aj 475 pracovných dní.

Trojročná kontrola projektu

PPA ako sprostredkovateľský orgán podľa NKÚ nedodržiavala vlastné lehoty a neprimerane predlžovala začatie kontroly verejného obstarávania. Dokumenty na kontrolu projektu v priemere za 33-tisíc eur tak čakali na preverenie v agentúre aj tri roky.

Najdlhší proces kontroly obstarávania trval 777 pracovných dní. To spôsobovalo neistotu a obmedzenia v konaní pri realizovaní projektov na strane MAS aj žiadateľov. Za taký dlhý čas sa totiž menili ceny, za ktoré boli vysúťažené tovary, služby či stavebné práce.

"Ak štátne inštitúcie neplnia svoju úlohu dostatočne, svojou nečinnosťou vystavujú iných sankciám, mali by za to zodpovedné osoby prevziať zodpovednosť. Musíme konštatovať, že v tejto oblasti zlyhali štatutári kontrolovaných štátnych organizácií. Na toto zlyhanie môžu doplatiť niektoré miestne akčné skupiny ukončením ich činnosti, čo by viedlo k rozpadu celého nástroja miestneho rozvoja vedeného komunitou," uzavrel Andrassy.

(max)