Škandalózne zneužívanie štátnych peňazí MOM-kami
Najvyšší kontrolný úrad už predtým poukázal na neschopnosť bývalej vlády riadiť sa elementárnymi zákonnými pravidlami pri správe verejného majetku. Darovanie vojenskej techniky Ukrajine v hodnote stoviek miliónov eur sprevádzal nebývalý chaos a porušovanie takmer všetkých príslušných noriem, ktoré sa na podobné akcie vzťahujú.
Kontrolóri pri darovaní odhalili viaceré závažné pochybenia, ktoré vyústili do straty obrovského množstva peňazí daňových poplatníkov a podania trestného oznámenia. Kontrola financovania mobilných odberových miest (MOM) zo strany NKÚ dopadla veľmi podobne.

Milióny eur na testy pre pár podozrivých firiem
Podľa odhadov NKÚ štát v rokoch 2020 až 2023 vynaložil zo štátneho rozpočtu na mobilné odberové miesta až 317 miliónov eur, z čoho takmer 237 miliónov eur bolo použitých na testy v MOM-kách.
MOM boli vo veľkých počtoch zriaďované hlavne v období prelomu rokov 2020 a 2021 a patrili k jednému z hlavných nástrojov boja s pandémiou. Ich zriaďovanie a prevádzka boli poznačené núdzovým stavom a celkovou napätou situáciou v spoločnosti. Aj z týchto dôvodov sú s ich fungovaním spojené viaceré otázky, vrátane hospodárnosti, efektívnosti a účinnosti vynakladania verejných zdrojov na ich prevádzku.
Mobilné odberové miesta mohli vzniknúť buď nariadením Regionálneho úradu verejného zdravotníctva, alebo povolením na základe žiadosti, ktoré tento úrad vydáva. Kontrola zistila, že do konca roka 2022 bolo do Národného registra poskytovateľov zdravotnej starostlivosti zapísaných celkovo 2 915 MOM-iek.
Prudký nárast tržieb odberových miest vrcholil v roku 2021, keď najziskovejšia bola firma Váš Lekár, s. r. o., s tržbami takmer 10 miliónov eur. Táto suma vysoko prevýšila iné, porovnateľné subjekty, ktorých tržby sa pohybovali okolo troch miliónov eur.
NKÚ pritom poukazuje na skutočnosť, že najziskovejšie subjekty mali pred pandémiou tržby na nulovej úrovni alebo v desiatkach až stovkách tisíc eur, no za rok 2021 ich tržby vzrástli o tisícky percent, do rádovo miliónov eur. Viac ako 10 percent z celkového počtu registrovaných MOM pritom pripadá iba na osem konkrétnych právnických osôb obsiahnutých v správe NKÚ.
Toky peňazí nebolo možné kontrolovať pre závažné pochybenia
Kontrola tiež odhalila, že mnohé MOM-ky dostávali štátne financie napriek tomu, že tieto presuny peňazí nebolo možné relevantne skontrolovať. NKÚ vyžadoval, aby takýmto transakciám bolo priradené IČO pre zabezpečenie transparentnosti, no sekcia financovania MZ SR to odmietla s odôvodnením, že to nie je možné.
NKÚ považuje nemožnosť priradiť IČO k presunom verejných prostriedkov za závažné zistenie, ktoré s vysokou pravdepodobnosťou nie je v súlade s platnými predpismi.
Podľa záverov NKÚ pri MOM-kách neexistovala kompletná databáza, ktorá by umožnila jednoznačné získanie dát o počte MOM, počte použitých AG a PCR testov alebo o finančných prostriedkoch vynaložených na jednotlivé MOM.
Existujúce informácie o týchto odberových miestach a ich transakciách boli nekonzistentné a v rôznych súboroch obsahovali rozdielne dáta o počtoch použitých AG a PCR testov, ako aj o vynaložených finančných prostriedkoch. Namiesto prehľadného systému, ktorý by ukazoval, kde a ako tiekli verejné financie, kontrola odhalila chaos a informácie, ktoré nedávali zmysel alebo ich nebolo možné overiť.
Veľká časť poskytnutých dát Najvyššiemu kontrolnému úradu mala navyše iba charakter pracovných súborov, ktoré mali rôzne formáty a štruktúru, chýbali jednoznačné vysvetlivky a nebolo možné overiť pravdivosť údajov. V niektorých súboroch nebolo možné identifikovať, o aký typ testov alebo financií ide a či ide o čiastočnú alebo úplnú informáciu.
Podstatné kontrolné údaje boli účelovo vymazané v časovom pásme zmeny politickej moci
Jednotlivé inštitúcie rezortu zdravotníctva nedokázali NKÚ poskytnúť komplexné údaje o financovaní MOM ani presný počet skutočne fungujúcich MOM. Jedným zo závažných dôvodov tohto stavu je aj vymazanie údajov zo systému Moje e-zdravie.
NKÚ teda kontrolou zistil, že niekto vymazal relevantné dáta zo systému tak, aby nebolo možné spätne preveriť dôležité informácie o počte odberných miest a tokoch verejných financií. Opodstatnenosť a legálnosť tohto kroku by mala byť podľa NKÚ predmetom ďalšieho prešetrenia príslušnými štátnymi orgánmi, pretože vymazanie týchto údajov znemožnilo komplexnú analýzu výdavkov na AG a PCR testy.
MZ SR podľa záverov NKÚ zlyhalo v zabezpečení „inštitucionálnej pamäte“. Opakovane komunikovaným dôvodom neschopnosti poskytnúť uspokojivé odpovede zo strany MZ SR bolo tvrdenie, že žiaden zo zamestnancov, ktorí mali túto záležitosť na starosti, už v inštitúcii nepracuje.
Podľa správy NKÚ bol pokyn na výmaz osobných údajov doručený z Úradu verejného zdravotníctva dňa 12. 10. 2023, a následne prišiel pokyn z Národného centra zdravotníckych informácií na výmaz údajov príslušným zamestnancom dňa 26. 10. 2023. Výmaz prebiehal v dvoch kolách od 12. 10. 2023 do 3. 1. 2024. V danom čase pôsobil ako minister zdravotníctva Michal Palkovič do 25. 10. 2023, a následne ho vystriedala ministerka Zuzana Dolinková.
Správa hovorí špecificky o výmaze osobných údajov, a preto nie je zrejmé, či ide o kľúčové údaje potrebné k identifikácii počtu odberných miest a smerovania finančných tokov.
Za testy spotrebované v MOM bolo na základe odhadu NKÚ zaplatených takmer 237 miliónov eur z verejných zdrojov, pretože objektívne dáta ohľadom presných čísel boli účelovo zmazané. Nebolo teda možné zistiť, koľko presne peňazí a kam vlastne počas pandémie išlo.
Kontrola ukázala pochybné štatistiky a efektivitu
Pri efektivite vynakladania verejných zdrojov NKÚ uvádza, že na odhalenie jedného pozitívneho prípadu ochorenia COVID-19 na Slovensku prostredníctvom AG testovania v MOM bolo vynaložených v priemere viac ako 178 eur.
Kontrola pritom zistila neštandardné dáta o miere pozitivity vykázanej jednotlivými MOM. Až 34 percent miest vykazovalo 100 percent pozitívnych prípadov, zatiaľ čo iné uvádzali iba jediný negatívny test. NKÚ pri tomto zistení poukazuje na nekorektné údaje zo strany MZ SR a na neplnenie si povinností MOM vo vykazovaní údajov, pričom MZ SR vôbec nekontrolovalo prevádzky, ktoré vykazovali zvláštne štatistiky.
Analýza dostupných dát pri kontrole NKÚ odhalila mnoho anomálií pri konkrétnych MOM, ktoré by mali byť predmetom ďalšej kontrolnej činnosti zodpovedných orgánov.
Najvyšší kontrolný úrad považuje za potrebné preveriť prevádzkovateľov, ktorí prevádzkovali najviac MOM, ďalej prevádzkovateľov, ktorým bol pridelený najvyšší objem verejných zdrojov, alebo ktorí dosiahli enormné nárasty tržieb práve v období prevádzkovania MOM, prípadne vykazujú neprimerane vysoké jednotkové ceny za vykonané AG testy (šesť eur a viac za jeden test).
Rovnako je podľa NKÚ potrebné preveriť MOM, ktoré vykazujú mimoriadne vysokú alebo mimoriadne nízku mieru pozitivity AG testov. Je tiež nevyhnutné skontrolovať prevádzkovateľov, ktorí majú registrovaný vysoký počet MOM, no napríklad sa neobjavili v štatistikách zberu COVID-ANTIGEN.
Súčasné zistenia o neuveriteľne amatérskom prístupe štátu pri rozdávaní stoviek miliónov eur rôznym pochybným firmám bez kontroly a následného vymazania relevantných dát podnietili úrad, aby svoje kontrolné zistenia postúpil okrem iného orgánom činným v trestnom konaní či finančnej správe na ďalšie konanie.
Predseda NKÚ hovorí o škandalóznom prístupe štátu
Predseda NKÚ Ľubomír Andrassy označil zistenia kontroly pri fungovaní MOM-iek za „škandalózne“. Potvrdil mazanie relevantných kontrolných údajov, ako aj vystupovanie podozrivých firiem v celej finančnej schéme, ktorým pandémia zarobila neuveriteľné milióny, iba aby na jej konci skrachovali. Podľa jeho názoru štát ani v tomto prípade neobhajoval verejný záujem a je potrebné celú vec prešetriť aj z trestnoprávnej roviny.

Zo zistení kontroly jednoznačne vyplývajú podozrenia o porušovaní zákonných pravidiel. Najväčšiu mieru prípadnej zodpovednosti zrejme budú niesť v tom čase kompetentné osoby na Regionálnom úrade verejného zdravotníctva a ministerstve zdravotníctva.
Bol to totiž práve tento úrad, ktorý vydával povolenia na vznik MOM, a ministerstvo, ktoré malo kontrolovať dodržiavanie pravidiel súvisiacich s testovaním. Ak sa preukáže, že štátne orgány v danom čase neplnili svoje zákonné povinnosti, možno hovoriť pri kompetentných osobách o trestnom čine zneužívania právomocí verejného činiteľa, pretože podľa zistení NKÚ si neplnili svoje povinnosti vyplývajúce zo zákona.
Tento trestný čin by mohol byť aplikovaný aj na osobu pôsobiacu v týchto orgánoch, ktorá vymazala alebo nariadila vymazať relevantné dáta, a tým zabránila následnej kontrole finančných operácií. Takýto krok zo strany verejného činiteľa by bol rozhodne vykonávaním jeho právomocí spôsobom, ktorý odporuje zákonu.
V prípade poskytnutej výhody zo strany inej osoby za takéto konanie by bolo možné hovoriť aj o korupcii alebo o marení úlohy verejným činiteľom. Doposiaľ totiž nie je jasné, prečo vlastne k vymazaniu dát došlo.
V prípade subjektov, ktoré sú podozrivé z rôznych štatistických anomálií pri testovanej pozitivite, by mohlo dochádzať k podvodom či iným trestným činom ekonomického charakteru, v závislosti od preukázaných skutočností. Prípadnú zodpovednosť by niesli štatutárne orgány daných subjektov.
Následné rušenie či krachovanie týchto firiem napovedá aj o potrebe včasného zákroku príslušných orgánov, aby sa relevantné údaje o zodpovednosti dokázali zachovať pre prípadné trestné konanie. Zistenia NKÚ o tom, ako laxne pristupoval štát k rozhadzovaniu stoviek miliónov eur z peňazí daňových poplatníkov bez čo i len minimálnej kontroly, ukazujú, že vyvodiť zodpovednosť bude nutné.
V právnom štáte totiž nie je možné tolerovať takéto netransparentné plytvanie peňazí, ak nie rovno ich rozkrádanie. O vysokej miere podozrenia z trestnoprávnych následkov svedčí aj tá skutočnosť, že kontrolné dáta boli účelovo vymazané. To sa pritom neudeje iba náhodou, ale konkrétna osoba musela vedieť, aké informácie a prečo ich potrebuje vymazať z celej databázy.
Následné záhadné krachy spoločností, ktoré iba krátko predtým zarábali neuveriteľné milióny bez kontroly, zrejme naznačujú, prečo bolo potrebné vymazať tieto dáta.