Pohár trpezlivosti pretiekol, tvrdí asociácia združujúca taxikárov. Spisuje petíciu
Odkedy v roku 2019 nadobudla účinnosť novela zákona o cestnej doprave, ktorá podľa Asociácie Taxi Slovenskej republiky priniesla totálnu dereguláciu a znekvalitnenie služieb, taxikári neustále bojujú za lepšie podmienky.
Naposledy sa im podarilo na ministerstve dopravy „vybojovať“ to, aby na slovenských cestách jazdili vozidlá taxislužby výhradne so slovenskou poznávacou značkou, a to z dôvodu, že autá registrované na Slovensku museli ročne absolvovať technické a emisné kontroly, zatiaľ čo taxíkov so zahraničnou poznávacou značkou sa táto povinnosť netýkala.
Keďže taxikári chcú, aby táto profesia bola vykonávaná opäť profesionálne a nerobil ju akýkoľvek vodič začiatočník s neznalosťou miest a obcí, neustále apelujú na rezort dopravy, aby v tomto smere opäť urobil krok k zlepšeniu podmienok v tomto sektore.
„Snaha z našej strany je obrovská. Ministerstvo dopravy nás s našimi návrhmi opatrení alibisticky posiela na iné ministerstvá. Sondovať, čo na to vnútro, čo na to zdravotníctvo a tak ďalej,“ vraví pre Štandard štatutárny zástupca Asociácie Taxi SR Branislav Masár.
Podľa neho si z nich ministerstvo „robí dobrý deň“, keďže ako gestor má túto agendu koordinovať a zastrešovať. Aj z tohto dôvodu sa asociácia rozhodla, že pôjde cestou petície, keďže zo strany ministerstva už vôľa na zmenu, riešenie ich požiadaviek a ani rokovanie za stolom nie je, vraví Masár.

„Pripravujeme preto aj podporné protestné akcie v teréne a v uliciach, ktorými chceme verejnosť i vládu upozorniť na nutnosť riešiť naše oprávnené požiadavky,“ tvrdí Masár s dôvetkom, že sa podporujú navzájom aj s Úniou autodopravcov Slovenska. „Arogancia úradníkov sa musí skončiť,“ prízvukuje.
Cudzinci sa k nášmu „vodičáku“ dostanú ľahko
V samotnej petícii taxikári spomínajú požiadavku upraviť zákon o cestnej doprave tak, aby záujemcovia o prácu vodiča taxislužby, ktorí sú zo zahraničia a nie sú členmi Európskej únie, boli povinní absolvovať nielen formálny proces získania vodičského oprávnenia, ale aj riadne skúšky. „Platí to tak aj inde v Únii, napríklad v Poľsku,“ hovorí Masár.
Podľa neho to zabezpečí bezpečnosť cestnej premávky a zníži doslova neúnosný stav počtu nehôd, ktorých účastníkmi sú taxikári cudzinci.
Masár upozorňuje aj na diskrimináciu slovenských podnikateľov, keďže cudzinec nemusí absolvovať náročné skúšky a domáci, naopak, áno. Pre taxikárov zo Slovenska je preto v porovnaní s cudzincami z tretích krajín tento proces náročnejší obsahovo, časovo aj finančne.
„Dnes príde občan Sýrie, Turecka, Uzbekistanu na úrad a požiada o 'prevydanie' vodičského oprávnenia. Za poplatok cca 20 eur mu naše úrady, ak preukáže povolenie na pobyt, vydajú takzvaný vodičský preukaz Európskej únie,“ vraví príklad zo súčasnosti Masár.
Títo občania tak bez skúšok, bez testov či overenia skutočných schopností a znalostí, teda len na základe ich vodičských preukazov z domáceho štátu, získajú vodičský preukaz Únie a vozia cestujúcich, čím berú zodpovednosť za nich na seba.
Podľa zástupcu asociácie v tomto prípade nie je namieste hovoriť o medzinárodných konvenciách a dohodách, ktoré umožňujú vzájomné uznávanie dokladov a formálne opätovné vydanie, pretože sa tieto dohody prioritne zameriavajú na vodičské oprávnenia bežných vodičov, nie profesionálov, ktorí majú na starosti život zákazníkov.
„Naše veľmi prísne procesy overovania spôsobilosti (čo kvitujeme) musia absolvovať aj záujemcovia o prácu vodičov z povolania z cudziny,“ uzatvára Masár.
Ministerstvá sa odvolávajú jedno na druhé
Na otázku zavedenia povinného preskúšania pre vodičov taxislužby, ktorí nie sú občanmi členských krajín Európskej únie, ministerstvo dopravy pre Štandard reaguje odporúčaním obrátiť sa na ministerstvo vnútra, ktoré má podľa rezortu dopravy na starosti agendu vodičských preukazov.
Ako následne informuje a zároveň potvrdzuje pre Štandard rezort vnútra, výmena vodičského preukazu v Slovenskej republike, ktorý bol vydaný v štáte Európskeho hospodárskeho priestoru alebo v niektorom zo štátov Ženevského alebo Viedenského dohovoru, nie je podmienená absolvovaním skúšky z odbornej spôsobilosti.
Podmienky výmeny vodičského preukazu, ktorý bol vydaný v štáte Európskeho hospodárskeho priestoru alebo v štáte dohovoru, sú podľa rezortu vnútra koncipované všeobecne, aby nezvýhodňovali, respektíve nepôsobili diskriminačne na určitý okruh držiteľov predmetných vodičských preukazov.
„Úprava podmienok na vydanie preukazu vodiča taxislužby je pritom v gescii Ministerstva dopravy Slovenskej republiky,“ prízvukuje tlačový odbor s dôvetkom, že podľa zákona o cestnej premávke platí, že pokiaľ je teda osoba držiteľom platného vodičského preukazu vydaného štátom dohovoru, ale nemá pobyt na území Slovenskej republiky, takýto vodičský preukaz sa uznáva na vedenie motorových vozidiel na území Slovenskej republiky.
Výmena starších áut za nové
Taxikári vo svojej petícii ďalej žiadajú aj ekologické limity pre vozidlá taxislužby z dôvodu ďalšej bezpečnosti cestujúcich a ochrany životného prostredia. Asociácia spresňuje, že mestá sú dnes doslova zaplavené starými vrakmi, morálne aj technicky nevyhovujúcimi autami taxislužby.
„Emisie vozidiel starších ako 15 rokov sú privysoké a na profesionálne dennodenné používanie sú tieto staré autá nevhodné i napriek platnej technickej a emisnej kontrole,“ konštatuje Masár a dopĺňa, že aj podľa úradnej evidencie, v ktorej sa dá podľa poznávacej značky zistiť vek vozidla, evidujú 50 percent vozidiel taxislužieb, ktoré sú staršie ako 15 rokov.
Na otázku Štandardu, čo hovorí rezort dopravy na to, aby podmienkou vydania „koncesie dopravcu v taxislužbe“ a s ňou súvisiaceho zaevidovania vozidla bolo preukázanie, že toto vozidlo by malo mať maximálne 12 rokov, má ministerstvo jasnú odpoveď.
„Momentálne neplánujeme zmenu týkajúcu sa veku vozidiel v taxislužbe. Taxislužby majú prísnejšie pravidlá – technickú aj emisnú kontrolu musia absolvovať každý rok,“ vraví pre Štandard hovorkyňa rezortu Petra Poláčiková s vysvetlením, že bežné vozidlá idú na prvú kontrolu po štyroch rokoch a potom každé dva roky.

Asociácia si však všíma aj stanovenie minimálnej ekonormy EURO-5 pre vozidlá v taxislužbe a od roku 2030 pre taxíky povinnú ekonormu EURO-6. Obe obmedzujú emisie znečisťujúcich plynov, napríklad oxidu uhličitého, a boli podľa Masára pred 15 až 20 rokmi nastavené v iných číslach.
Výrobcovia áut sú dnes už totiž nútení vyrábať ekologicky čistejšie automobily, a tak znižovať škodlivé vplyvy na životné prostredie. EURO-5 pritom vstúpilo do platnosti v roku 2009 a EURO-6 v 2014.
Taxíky však nie sú vo vzťahu k životnému prostrediu vekovo ani emisiami nijako obmedzené. Podľa zástupcu asociácie by však mali byť, keďže tieto vozidlá „nabehajú“ denne stovky kilometrov v uliciach, čo sa negatívne odráža aj na životnom prostredí.
Pri téme nastavenia ekonoriem Poláčiková pre Štandard dodáva, že zavedenie tvrdších kritérií pre vozidlá taxislužieb neplánujú. Ministerstvo sa v tejto súvislosti opäť odvoláva na každoročnú technickú a emisnú kontrolu.

Agenda taxislužieb by mala byť bližšie k ľuďom
Snahou asociácie je zároveň presadiť, aby všetky podrobnosti o fungovaní taxislužby ako nepravidelnej cestnej dopravy zo zákona riešili samosprávy, a teda kraje, mestá aj obce vo svojich všeobecne záväzných nariadeniach.
Cenotvorbu, počty dopravcov, kapacity, parkovanie, prípadne i prísnejšie limity na ekoaspekty pre daný región, lokalitu či územie treba podľa Masára posunúť bližšie k ľuďom a do regiónov, v ktorých presne vedia, čo by mali robiť. „Iná situácia je v Bardejove, iná v Bratislave. To sa z Námestia slobody [sídlo ministerstva dopravy, pozn. red.] nedá obsiahnuť,“ konštatuje na záver zastupiteľ slovenských taxikárov.
„Táto možnosť už dnes existuje – podľa zákona o cestnej doprave môže obec cez všeobecne záväzné nariadenie určiť, ako má fungovať taxislužba na jej území,“ reaguje hovorkyňa rezortu dopravy.
Z pohľadu dosahu na životné prostredie rezort ešte upozorňuje, že podľa zákona o ochrane ovzdušia môžu obce zriadiť nízkoemisné zóny, ak chcú zlepšiť kvalitu ovzdušia alebo znížiť jeho znečisťovanie.
Zvýšenie veku taxikárov sa neujalo
Asociácia taxikárov už v minulosti aktívne podnikala určité kroky na zmenu legislatívy. Jedným z nich bol návrh na zvýšenie veku taxikárov, čo by prinieslo u jednotlivca nielen viac vodičských skúseností, ale aj lepšiu znalosť miest, obcí a ciest.
Táto požiadavka bola pre ministerstvo dopravy neakceptovateľná, keďže podľa rezortu každý, kto úspešne zložil skúšku z odbornej spôsobilosti (ovládanie pravidiel cestnej premávky a vedenie vozidla) na vedenie motorového vozidla, môže viesť aj vozidlo taxislužby.
Povedané slovami zástupcu taxikárov Masára môže "aj čerstvý absolvent autoškoly pri dovŕšení veku 18 rokov získať preukaz vodiča taxislužby, a to aj bez akýchkoľvek skúseností v cestnej premávke, a mať tak zodpovednosť za životy cestujúcich".
Taxikári sa napriek tomu nevzdávajú. V petícii uviedli dátum 31. júla 2025, aby dovtedy Ministerstvo dopravy SR pripravilo a predložilo legislatívny návrh na zmeny zákona o cestnej doprave na rokovanie Národnej rady SR, inak avizujú ďalšie kroky, ktoré sú nevyhnutné na dosiahnutie tohto cieľa, vrátane intenzívnej komunikačnej kampane.