Riaditelia škôl budú posudzovať učiteľov, príplatky dostanú len tí najlepší
Ministerstvo školstva toto opatrenie obhajuje ako krok k spravodlivejšiemu a adresnejšiemu odmeňovaniu.
„Hodnotenie a tomu prislúchajúce odmeňovanie je bežné v súkromnom sektore aj vo verejnej správe a motivuje zamestnancov k lepším výkonom. Podobný efekt očakávame aj u pedagógov,“ uviedol rezort pre Štandard.
Päť stupňov a individuálne kritériá
Učitelia budú zaradení do jednej z piatich kategórií – od vynikajúcej, veľmi dobrej, štandardnej, uspokojivej až po neuspokojivú úroveň výkonu.
Kritériá si bude určovať každá výchovno-vzdelávacia inštitúcia individuálne. Podľa ministerstva ide o výhodu, nie riziko. „Konkrétne podmienky v školách sú odlišné a jedinečné. Systém, v ktorom si každé zariadenie prispôsobí kritériá vlastným potrebám, je efektívnejší ako centrálne nastavené hodnotenie,“ tvrdí rezort.
Objektivitu má zabezpečiť aj povinnosť rozpracovať kritériá a zásady hodnotenia priamo v pracovnom poriadku školy. Riaditeľ navyše musí pravidlá na priznanie príplatkov prerokovať v pedagogickej rade.
Spočiatku príplatok dostanú všetci učitelia. Začínajúci pedagógovia si mesačne prilepšia o 25 eur, tí najskúsenejší získajú 36 eur. Vláda na tento účel vyčlenila viac ako 130 miliónov eur.
Príplatky len pre najlepších
Od septembra 2027 bude príspevok priznaný len tým, ktorí dosiahnu prvé dve najvyššie úrovne hodnotenia. Mesačne pôjde o stovky eur, polovicu tabuľkového platu.
Predtým však dôjde k zvýšeniu platov v školstve. V septembri 2025 vzrastú mzdy pedagogických a odborných zamestnancov o sedem percent, ďalšie zvýšenie o rovnaké percento príde v januári 2026.
Súčasťou navýšenia je aj dvojpercentná nadtarifná zložka, ktorá súvisí práve s pripravovanými príplatkami za hodnotenie.
Ministerstvo si od nového systému sľubuje nielen spravodlivejšie odmeňovanie, ale aj zlepšenie kvality výučby. „Riaditelia tým získajú účinný nástroj na rozvoj svojich tímov,“ konštatuje rezort.
Zvýšené príspevky podľa neho budú motivovať učiteľov k osobnému rastu a lepším výkonom, čo sa má napokon prejaviť aj na výsledkoch žiakov.
Nedostatočné ohodnotenie pre mladých učiteľov
Slávka Dudinská, riaditeľka základnej školy v Prešove, otvorene kritizuje nový systém hodnotenia pedagogických pracovníkov. „Nepovažujem tento spôsob ohodnotenia pedagógov vôbec za efektívny,“ uviedla pre Štandard.
Podľa nej všetci jej zamestnanci spĺňajú kritériá na dvojpercentný príplatok, čo v praxi znamená, že systém stratí svoju motivačnú silu.
Finančný príspevok vo výške 25 až 30 eur mesačne považuje za nedostatočný najmä pre mladých učiteľov, ktorí hľadajú reálnu podporu a ocenenie.
Dudinská zároveň upozornila na riziko zneužitia hodnotenia, keďže konečné rozhodnutie o príplatku je v rukách vedenia školy a môže byť ovplyvnené subjektívnym hodnotením.
„Takáto malá suma môže skôr vyvolať napätie a konflikty medzi kolegami,“ dodala.
Chýbajú jasné kritériá
Aj Viktor Križo zo Slovenskej komory učiteľov upozorňuje, že pripravované opatrenie nemá dostatočné finančné krytie a nebude viesť ani k motivácii, ani k systémovej podpore kvality práce učiteľov.
„Tento systém tu je už roky, pedagógovia aj riaditelia sa hodnotia vzájomnou spätnou väzbou, ktorá vyzerá podobne, ako navrhuje ministerstvo, s bodmi od nula do sto,“ vysvetlil pre Štandard.
Novinkou však je, že hodnotenie bude spojené s finančnou odmenou, čo podľa neho môže systém skomplikovať. Problémom je, že školské zariadenia nemajú jasné a seriózne kritériá na oceňovanie.
Križo preto dlhodobo navrhuje zavedenie takzvanej 360-stupňovej spätnej väzby, ktorá by zahŕňala hodnotenia nielen od riaditeľov, ale aj od rodičov a žiakov.
„Takýto prístup by pomohol k objektívnejšiemu a vedecky podloženému hodnoteniu, nie iba na základe subjektívnych pocitov,” doplnil.
Manipulácie s hodnotením
Čo sa týka rizík, Križo upozorňuje, že hodnotenie môže buď prebiehať len formálne a všetci učitelia dostanú malý príplatok, alebo, naopak, môže slúžiť ako nástroj manipulácie, keď „kamaráti a vyvolení dostanú lepšie ocenenia, zatiaľ čo nepohodlní učitelia budú znevýhodnení“.
Výsledkom by podľa neho mohla byť demotivácia tých učiteľov, ktorí sú ešte aktívni a snažia sa pracovať kvalitne.
Križo preto vyzýva na rozumný a transparentný prístup k hodnoteniu, ktorý by skutočne podporoval kvalitu vzdelávania a nebol by iba formálnou záležitosťou bez reálneho efektu.