Sieť 5G pokryje hlavné železničné trate. Internet vo vlakoch môže byť stále problém

Zlepšiť pokrytie tratí mobilným signálom majú telekomunikační operátori v spolupráci so Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR) ako štátnym správcom infraštruktúry. Na plnenie záväzkov operátorov dohliada Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb.

Zabezpečiť spoľahlivejšie fungovanie Wi-Fi a pripojenie na internet pri cestovaní vlakmi je už úlohou osobných dopravcov, čo sa u nás týka hlavne dominantnej, národnej Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK).

„Aktuálne úzko spolupracujeme s mobilnými operátormi a ich združením ASMOS na využití železničnej infraštruktúry na zlepšenie pokrytia 5G signálom," uviedla pre Štandard hovorkyňa ŽSR Petra Lániková.

Na tratiach iba signál operátorov

Železnice aktuálne neprevádzkujú na svojich tratiach verejnú mobilnú sieť. Trate pokrývajú mobilným signálom výhradne mobilní operátori. V osobnej doprave zabezpečujú Wi-Fi a internet prevádzkovatelia osobných vlakov zmluvami s mobilnými operátormi.

„ŽSR poskytujú verejný Wi-Fi prístup jedine vo vybraných železničných staniciach a postupne rozširujú túto službu na ďalšie železničné stanice," vysvetlila Lániková s tým, že nemonitorujú pokrytie svojich tratí mobilným signálom verejných operátorov.

„Aktuálne neevidujeme požiadavky na umiestňovanie retranslačných bodov na distribúciu mobilného signálu v tuneloch ŽSR od mobilných operátorov," podotkla hovorkyňa.

Lehota pokrytia, tunely možno s výnimkou

Mobilní operátori musia do 31. decembra 2025 zabezpečiť 5G signál na hlavných medzinárodných železničných tratiach na Slovensku. Táto povinnosť je súčasťou povolení, ktoré im dáva regulačný úrad na používanie frekvencií. V tuneloch sa však tento termín môže predĺžiť až do konca roka 2028, ak budú existovať vážne dôvody.

„Operátori priebežne rozširujú pokrytie územia mobilným signálom 5G vrátane dopravných koridorov," potvrdila pre Štandard vedúca tlačovo-informačného oddelenia regulačného úradu Adriana Volfová.

Ilustračná fotografia. Foto: teleoff.gov.sk

Na železniciach ide o trate: hranica ČR/SR – Kúty – Malacky – Bratislava, Bratislava – Rusovce – hranica SR/Maďarsko, Bratislava – Nové Zámky – Štúrovo – hranica SR/Maďarsko (súčasť IV. európskeho koridoru Drážďany – Praha – Bratislava/Viedeň – Budapešť – Arad), Bratislava – Žilina – Košice – Maťovce – hranica SR/Ukrajina (V. koridor Benátky – Terst/Koper – Ľubľana – Budapešť – Čop – Ľvov) a Žilina – Čadca – Skalité – hranica SR/Poľsko (VI. koridor Gdaňsk – Varšava – Katovice – Zwardoń/Čadca – Žilina).

„Momentálne prebieha verejná diskusia o možnej zmene podmienok používania frekvenčného pásma 700 MHz. Úrad rozhodne až po vyhodnotení pripomienok," priblížila Volfová. Úprava individuálneho povolenia nebude mať podľa úradu vplyv na ceny mobilných služieb.

Zlepšiť prechod signálu

Zámerom regulačného úradu je dosiahnuť spoľahlivé pokrytie signálom pre cestujúcich vo vlakoch najmä na dôležitých železničných tratiach. Problémom je priepustnosť okien vo vozňoch. Sklá s kovovou vrstvou pri klimatizácii zlepšujú tepelnoizolačné vlastnosti, ale zároveň zhoršujú príjem rádiového signálu.

Zmerali sedem typov vozňov ZSSK, ktoré predstavujú skoro šesťsto vozňov jazdiacich na hlavných tratiach. Určenej hodnote tlmenia signálu vyhoveli tri typy (212 vozňov) a nevyhoveli štyri typy (387 vozňov).

V nevyhovujúcich vozňoch má dopravca zlepšiť priepustnosť signálu, hoci nie všetky z nich sú vhodné na úpravu.

Merania pokrytia signálmi mobilných sietí 5G na železničných tratiach Bratislava – Košice – Bratislava či Štúrovo – Kúty - Štúrovo ukázali u operátorov rôzne úrovne. Sú aj úseky bez mobilného signálu – najslabšie sú časti v tuneloch.

Namontovali nové Wi-Fi

ZSSK vo svojich vlakoch postupne nahrádza staršie Wi-Fi zariadenia novými, ktoré už v tomto roku podporujú aj 5G technológiu. Tie sú certifikované špeciálne pre železničné prostredie, aby zvládli náročné podmienky počas jazdy.

Spoločnosť pre Štandard potvrdila, že začiatkom leta vo vozňoch ukončila inštaláciu 35 nových routrov s touto technológiou. V súčasnosti je Wi-Fi približne v 75 percentách vozového parku dopravcu.

„ZSSK plánuje postupne vybaviť Wi-Fi všetky vozidlá a zároveň nahradiť staršie zariadenia modernejšími. Do budúcna uvažujeme aj nad oknami so zníženým útlmom signálu, vďaka nim sa zlepší aj individuálne pripojenie cez vlastný mobil,“ uviedol odbor komunikácie ZSSK.

Ak sú na streche vozňov antény, konštrukcia ani okná negatívne neovplyvňujú Wi-Fi signál. Antény prijímajú signál od viacerých mobilných operátorov, vďaka čomu Wi-Fi možno prepínať medzi signálmi podľa aktuálnej dostupnosti.

Cestujúci vo vlaku Železničnej spoločnosti Slovensko. Foto: ZSSK/Facebook

Výhrady k nefunkčnosti

Podľa posledného prieskumu spokojnosti so službami ZSSK sa v druhom kvartáli zlepšila spokojnosť cestujúcich s Wi-Fi pripojením oproti rovnakému obdobiu minulého roka. Najčastejšiu výhradu majú k jej nefunkčnosti.

„Avšak to opäť súvisí so signálom na danej trati. Ak nastane takáto situácia, do niekoľkých minút by malo Wi-Fi opäť nabehnúť. Ak to nepomôže, vlakvedúci môže zariadenie Wi-Fi vo vlaku reštartovať a poruchu nahlásiť – riešenie zvyčajne príde do niekoľkých minút,“ podotkol dopravca.

Tak ako ZSSK montuje ďalšie zariadenia, tak aj operátori zvyšujú pokrytie. Do budúcnosti teda možno predpokladať ďalšie zlepšenie celej situácie.

V Českej republike momentálne testujú internetové pripojenie cez technológiu Starlink. Ak sa tieto testy osvedčia, národný dopravca určite zváži podobné riešenie aj pre svoje vlaky.

Ani v zahraničí dopravcovia zatiaľ nedokážu zabezpečiť plne funkčnú Wi-Fi počas celej cesty bez ohľadu na podmienky. Všetci dopravcovia sú závislí od mobilných operátorov.

Niektoré spoločnosti testujú aj satelitné pripojenie, no ide o výnimočné prípady, ktoré sú nákladné a technologicky náročné.

Signál na trati vedia ovplyvniť

Štandard k zabezpečeniu železničných tratí na Slovensku signálom oslovil aj domácich mobilných operátorov. Ich podstatnú časť už O2 pokrylo svojím 5G signálom. Zároveň aktívne spolupracujú so ŽSR na tom, aby túto povinnosť splnili v rozsahu, ktorý je technicky realizovateľný.

„O vybraných úsekoch železničných koridorov, ktoré dnes nie je technicky možné pokryť, ako sú napríklad staršie železničné tunely, so železnicami aktívne komunikujeme a hľadáme spoločné riešenie,“ priblížil manažér externej komunikácie O2 Slovakia Ján Kalafut.

Kvalita mobilného pripojenia vo vnútri vozňov závisí nielen od mobilného signálu mimo vlaku, ale aj od schopnosti preniesť tento signál do vnútra vozňov, ktoré svojou konštrukciou vytvárajú takzvanú Faradayovu klietku.

„Zatiaľ čo kvalitu signálu v mieste koridorov ako operátor vieme ovplyvniť a zlepšujeme ju postavením nových vysielačov, prenos mobilného signálu do vnútra vozňov je v kompetencii prevádzkovateľa vlakových súprav, a to ako operátor ovplyvniť nevieme,“ upozornil Kalafut.

Preto podľa neho existujú miesta, kde poskytujú kvalitné 5G pokrytie svojej siete v exteriéri, no signál vo vnútri vozňov je pre užívateľa obmedzený.

Roaming u iného operátora

Spoločnosť SWAN prevádzkujúca 4ku má vlastnú sieť využívajúcu frekvenčné pásma 1 800 MHz a vyššie, ktoré sú z hľadiska šírenia signálu vhodné najmä pre pokrývanie mestských oblastí s vyššou hustotou obyvateľstva.

„V ostatných lokalitách vrátane dopravných koridorov majú naši zákazníci možnosť využívať národný roaming v sieti iného operátora, teda pokrytie dopravných koridorov zodpovedá parametrom pokrytia jeho siete na príslušných frekvenciách,“ ozrejmil hovorca SWAN-u Adam Sipos.

Aktívne sa ako člen ASMOS-u podieľajú na činnosti stálej pracovnej skupiny so zameraním na digitalizáciu dopravných koridorov, ktorej úlohou je zabezpečiť podmienky pre urýchlenie pokrytia dopravných koridorov vrátane tunelov, najmä zrýchlenie a zjednodušenie podmienok pre výstavbu.

„V budúcnosti výstavbu vlastnej siete 4ky urýchli používanie vhodnejšej frekvencie 900 MHz, ktorú
budeme môcť na základe nedávneho výberového konania používať od roku 2029,“ priblížil Sipos.

Cieľom spolupráce v rámci stálej pracovnej skupiny je podľa operátora práve dosiahnuť, aby sa dodatočné náklady na pokrytie koridorov nepremietali plošne do cien pre koncových užívateľov, a to najmä zlepšenou koordináciou pri výstavbe a prevádzke, odstraňovaním legislatívnych a organizačných bariér a využitím finančných nástrojov Európskej únie.

Bez priameho vplyvu na ceny

Telekomunikačný operátor Slovak Telekom má mobilný signál vrátane 5G pokrytia na väčšine úsekov hlavných aj regionálnych tratí. Pre stabilné Wi-Fi vo vlakoch považuje za dôležité, aby mali technológiu, ktorá dokáže efektívne prijímať mobilný signál, napríklad cez externé antény, a distribuovať ho cestujúcim.

„V železničných tuneloch je signál zabezpečený tam, kde sú umiestnené telekomunikačné technológie, ako napríklad vyžarovacie káble, zosilňovače alebo systémy DAS. Ak to stavebné a technické parametre tunela umožňujú, inštalujú sa zariadenia priamo v tuneli, inak sa využívajú riešenia z portálov tunelov, aby sa signál dostal dovnútra,“ vysvetlil Slovak Telekom.

Takisto pokračujú v spolupráci so ŽSR a ďalšími partnermi v spoločnej pracovnej skupine ASMOS, ktorá má za cieľ systematicky zlepšovať pokrytie tratí aj tunelov. „V krátkodobom horizonte sa sústreďujeme na pilotné projekty, ako je tunel Turecký vrch, a postupne chceme rozširovať pokrytie na ďalšie úseky,“ spresnil operátor.

Investície do pokrytia tratí a tunelov sú podľa Slovak Telekom súčasťou dlhodobých plánov rozvoja siete a nemajú priamy vplyv na ceny pre zákazníkov.

Vlak ZSSK pod hradom Strečno. Foto: zssk.sk.

Do konca roka všetky hlavné trate

Spoločnosť Orange Slovensko pokrýva 99 percent železničných tratí mobilným signálom 2G/4G.

„V súlade s licenčnými podmienkami do konca tohto roka pokryjeme signálom 5G všetky železničné trate, ktoré sú súčasťou paneurópských železničných koridorov. Na pokrytie železničných tunelov sa budú hľadať možné technické riešenia v spolupráci s ich vlastníkom,“ uviedla hovorkyňa Orangeu Alexandra Piskunová.

Dodáva, že väčšina železničných tunelov zatiaľ nie je pokrytá mobilným signálom. Sú vo vlastníctve a správe železníc, majú špeciálny prevádzkový režim a prísne bezpečnostné obmedzenia, kam mobilní operátori nemajú prístup.