Už onedlho pribudnú diaľničné úseky s tunelmi pri Žiline a Ružomberku i obchvat Košíc
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) plánuje v najbližších mesiacoch odovzdať do predčasného používania päť nových stavieb v dĺžke vyše 55 kilometrov. Vo výstavbe sú od rokov 2014 až 2023, pričom zväčša už mali byť hotové. Po úseku R3 Tvrdošín – Nižná v dĺžke 5,6 kilometra čoskoro pribudne časť R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany v dĺžke vyše 14 kilometrov.
Nasledovať bude vyše deväťkilometrový úsek R2 Kriváň – Mýtna s odovzdaním koncom jesene. Najviac meškajúce tunelové úseky D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala (13,5 kilometra) a D1 Hubová – Ivachnová (14,9 kilometra), ktoré mali byť dokončené už pred šiestimi a ôsmimi rokmi, by vodiči mali využívať v závere tohto roka alebo začiatkom budúceho.
V prípade úseku D1 Hubová – Ivachnová pri Ružomberku to bude najskôr v budúcom roku pre nový zosuv na stavbe. Oneskorenie môže byť o niekoľko mesiacov.
„Konkrétne termíny zverejníme včas," uviedlo pre Štandard mediálno-komunikačné oddelenie NDS. Oba úseky s tunelmi Višňové a Čebrať odľahčia premávku v okolí Žiliny pri Strečne a v Ružomberku.
Úsek D1 Bratislava – Triblavina v dĺžke 3,6 kilometra by mal byť rozšírený a obnovený spolu s križovatkou D1 a D4 do konca tohto roka. Je možné, že v závislosti od dokončovacích prác sa tak stane v budúcom roku. Ceny stavieb rastú pre infláciu, zvyšovanie nákladov na materiály a prácu, ale aj pre práce navyše.
Tvrdošín obchádzajú tisíce áut
Ak ide o polovičný obchvat Tvrdošína na R3 – ktorý motoristi využívajú dva mesiace –, prvotné sčítania ukázali, že ním denne jazdí zhruba päťtisíc vozidiel. Z toho zhruba pätina pripadá na kamióny.
„Keďže je úsek otvorený zatiaľ veľmi krátko, väčší výsledný efekt očakávame po niekoľkých mesiacoch, keď si motoristi osvoja nový úsek pri výbere optimálnej trasy z hľadiska regionálneho i diaľkového tranzitu," informovala NDS.

Združenie stavebných spoločností Hochtief SK, Porr a Hydroekol Dolný Kubín začalo s prácami na R3 ešte na jar 2021, dokončiť ich malo do leta 2023. Stalo sa tak s dvojročným meškaním.
Pôvodná zmluvná cena výstavby obchvatu vzrástla z vyše 62 miliónov eur zatiaľ takmer na 80 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty. Náklady sa môžu dodatočne ešte zvýšiť. Aj ceny výstavby ďalších úsekov sú uvedené bez DPH. Úsek R3 je prvá odovzdaná diaľničná stavba od septembra 2023.
Obchvat Košíc pred otvorením
Metropolu východného Slovenska výrazne odbremení od tranzitnej dopravy obchvat na R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany. Jeho druhá a dlhšia časť prepojí R4 Košice – Milhosť od hraníc s Maďarskom v križovatke Košice-Juh s diaľnicou D1 pri Bidovciach až po Prešov. Diaľničiari úsek sprevádzkujú 24. septembra. Termín potvrdili, predtým ho už prezradil minister dopravy Jozef Ráž.
„Motoristi majú už teraz k dispozícii štvoricu nových mostov. Od minulého roka využívajú most nad budúcou R2 medzi košickou mestskou časťou Krásna a obcou Nižná Hutka a taktiež most z obce Valaliky k spaľovni a čističke odpadových vôd," priblížila NDS. Uľahčilo to cestu medzi Košicami a obcami Kokšov-Bakša a Košická Polianka.
Nový úsek R2 bude mať viac ako sedem kilometrov protihlukových stien, sedem mostov, dva oporné múry a zábranu proti preletu vtákov aj informačný systém. Okrem dostavby mimoúrovňovej križovatky Košice-Juh pribudnú mimoúrovňová križovatka Krásna a križovatka Hrašovík. Jednostranné odpočívadlo Valaliky bude napojené na oba smery.

Meškanie niekoľko mesiacov
Výstavba časti R2 Košice-Šaca – Košické Oľšany trvá zhruba tri a pol roka od jari 2022. Pôvodne mala byť hotová na jar tohto roka, do používania ju odovzdajú iba s niekoľkomesačným oneskorením. Stavebné spoločnosti Eurovia SK a Eurovia CS sa zaviazali úsek R2 vybudovať za 132,6 milióna eur, náklady vzrástli doteraz na 167,5 milióna eur.
Národná diaľničná spoločnosť pripravuje aj výstavbu prvej časti R2 Košice-Šaca – Košické Oľšany od Šace po križovatku Košice-Juh v dĺžke takmer sedem kilometrov. Tender na zhotoviteľa stále nevyhlásila.
Najdlhšia estakáda pri Kriváni
Výstavba úseku R2 Kriváň – Mýtna, ktorého súčasťou bude najdlhšia domáca estakáda v dĺžke takmer 4,4 kilometra, sa tiež blíži ku koncu. Pre práce na napojenie s nadväzujúcim úsekom museli uzavrieť cestu R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce. Obchádzková trasa vedie po ceste I/16.
Na dokončovacie práce sa sústredia stovky stavbárov. „Úsek R2 Kriváň – Mýtna takisto výrazne odláka najmä nákladnú dopravu z tunajších obcí. Pre obyvateľov okolia to znamená menej smogu a hluku," podotkla NDS.

Výstavba úseku R2 Kriváň – Mýtna medzi Zvolenom a Lučencom trvá päť a pol roka. Stavebné spoločnosti Doprastav, Strabag, Eurovia SK a Eurovia CS plánovali stavbu dokončiť ešte vlani na jar. Predĺžilo ju aj neplánované odstránenie veľkej skládky odpadu na trase cesty. Zmluvná cena po úpravách vzrástla z 232 miliónov eur doposiaľ takmer na 272 miliónov eur.
Úsek sa po dokončení napojí na existujúce úseky R2 Pstruša – Kriváň a Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce. To umožní skoro súvislé prepojenie z Bratislavy cez Trnavu a Zvolen k Lučencu v dĺžke vyše 240 kilometrov po D1, R1 a R2 s výnimkou chýbajúceho bezmála 11-kilometrového obchvatu Zvolena na R2.
D1 pri Bratislave rozširujú
Práce na rozšírení 3,6-kilometrového úseku D1 Bratislava – Triblavina a na dostavbe križovatky D1 a D4 trvajú tretí rok. Vetvy križovatky motoristi už využívajú. „Aj tu platí, že ku konkrétnym termínom sa vyjadríme včas. V rámci tejto stavby sú už motoristom k dispozícii všetky významné vetvy križovatky. Ich dôležitosť potvrdzujú aj prvé dáta," zareagovala NDS.
Jednou z najvýznamnejších prepojení je vetva z D1 na D4 v smere Trnava – Jarovce. „Spustenie tejto vetvy umožnilo odkloniť tranzitnú nákladnú dopravu z mimoriadne frekventovaného Prístavného mosta v smere na Česko, Rakúsko a Maďarsko," uviedli diaľničiari. Obchvat vďaka tomu odbremeňuje Bratislavu o takmer 2 100 tranzitujúcich kamiónov denne v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka.
Poľská spoločnosť Budimex sa v zmluve zo záveru roka 2022 zaviazala stavbu dokončiť do troch rokov. Pôvodná zmluvná cena v objeme bezmála 111 miliónov eur sa zvýšila zatiaľ takmer na 117 miliónov eur.

Zjednodušená situácia pri Triblavine
Motoristi sa v križovatke Bernolákovo (Triblavina) už môžu plnohodnotne napojiť na oba diaľničné smery. Diaľničiari predčasne otvorili poslednú výjazdovú vetvu na D1 v uvedenej križovatke v smere do Trnavy. Motoristom z Bernolákova, Chorvátskeho Grobu a blízkych obcí to zjednodušilo dopravnú situáciu.
Intenzívne práce na križovatke D1/D4 v lete umožnili v predstihu otvoriť vetvy križovatky Bernolákovo. Už koncom augusta na D1 otvorili zjazd z Trnavy na Bernolákovo a výjazd z Bernolákova v smere do Bratislavy. Na D1 za Bratislavou od Vajnorského jazera vybudujú celkovo 3,4 kilometra protihlukových stien. Jednoduchšie napojenie na bratislavský obchvat odľahčuje aj starú seneckú cestu, kde za rok ubudla tretina nákladných áut.

Obchvat dostane aj Ružomberok
Diaľnica D1 Hubová – Ivachnová bude dlhá takmer 15 kilometrov vrátane 3,6-kilometrového tunela Čebrať. Pôvodná zmluvná cena výstavby liptovského úseku pri Ružomberku za 227 miliónov eur narástla doposiaľ na 320 miliónov eur a zrejme nebude konečná. Predpokladaná hodnota zákazky pri vyhlásení tendra v roku 2011 pritom bola takmer 466 miliónov eur.
Obchvat Ružomberka dokončia pravdepodobne v budúcom roku a nie do konca tohto roka. Dôvodom posunu otvorenia úseku o niekoľko mesiacov je ďalší zosuv pôdy pri jednom z mostov. Potvrdil to minister dopravy Jozef Ráž.
Česko-slovenské združenie spoločností OHLA ŽS a Váhostav začalo s prácami ešte v roku 2014 s tým, že ich dokončí v roku 2017. Výstavbu úseku predĺžili pre zosuv pôdy a prerušenie prác, následnú zmenu trasy a predĺženie tunela. Obchvat Ružomberka sa po otvorení napojí na trasu D1 okolo Popradu, Prešova až do Bidoviec za Košicami v dĺžke skoro dvesto kilometrov.

Dlhý príbeh Višňového sa skončí
Súčasťou 13,5-kilometrového úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala bude tunel Višňové v dĺžke 7,5-kilometra, ktorý bude najdlhší na Slovensku.
V oboch tunelových rúrach už dokončili betonáž vozovky a montovali technológiu. Dokončovali časti pred tunelom aj dopravné značenie. „Aktuálne sa rozprávame, či sa nám v najoptimálnejšom scenári podarí odovzdať úsek do používania ešte tento rok alebo začiatkom toho budúceho. To ovplyvnia aj samotné konania,“ povedal nedávno generálny riaditeľ NDS Filip Macháček.
Výrazne predĺžená stavba
Pôvodné taliansko-slovenské združenie firiem Salini Impregilo a Dúha začalo diaľničný úsek s tunelom Višňové stavať v roku 2014. Dokončiť ho mali v roku 2019, no zmluvu s diaľničiarmi v tom istom roku pre neplnenie záväzkov predčasne skončili. Stavba stála zhruba dva roky.
Nové združenie na čele so spoločnosťou Skanska SK začalo s dostavbou úseku na jar 2021 s tým, že ju skončí do začiatku roka 2024. Aj pre opravu nedostatkov po bývalom zhotoviteľovi a ďalšie práce je lehota výstavby predĺžená až do februára 2026. Je možné, že diaľnicu odovzdajú predčasne do konca tohto roka.
Zmluvná cena dostavby úseku vzrástla po mnohých zmenách z takmer 255 miliónov eur na 332 miliónov eur. Pravdepodobne sa tiež ešte zvýši. Prieskumnú štôlňu na úseku začali raziť už v roku 1998, odkedy sa na Slovensku vystriedalo trinásť ministrov dopravy vrátane súčasného.

Dokončeniu úseku prispôsobili samostatnú zákazku, inštaláciu technológie tunela Višňové aj informačný systém diaľnice. Pôvodne mala trvať jeden a pol roka do mája 2025, pre zosúladenie s ukončením stavebnej časti ju predĺžili.
Najprv dvojnásobne až do októbra 2026, ale pre opatrenia na zrýchlenie dostavby lehotu skrátili o osem mesiacov. Cena dodania technológie a informačného systému sa zvýšila z vyše 54 miliónov eur na viac ako 60 miliónov eur pre zrýchľujúce opatrenia.