Všetky súťaže na výstavbu D3 sú už uzavreté. Diaľničiari môžu podpísať zmluvy s víťazmi

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) plánuje podpísať zmluvy s vybranými zhotoviteľmi 30. septembra na konferencii v Žiline. Minister dopravy Jozef Ráž v pondelok na tlačovej besede informoval, že po tom, ako Úrad pre verejné obstarávanie zamietol námietky aj v súťaži na posledný úsek D3, sú ukončené verejné obstarávania na všetky zostávajúce úseky diaľnice.

S výstavbou troch úsekov D3 medzi Žilinou a Čadcou v dĺžke 26 kilometrov by mali začať v poslednom štvrťroku tohto roka a trvať by mala tri a pol až štyri a pol roka do roku 2030.

Dva z úsekov medzi Žilinou, Kysuckým Novým Mestom a Oščadnicou už majú stavebné povolenie, úsek medzi Oščadnicou a Čadcou by ho mal získať od ministerstva dopravy v najbližších dňoch. „Sú splnené všetky predpoklady na urobenie významného kroku k tomu, aby sme odbremenili Kysuce od 20-tisíc áut denne," povedal Ráž.

Väčšinu nákladov zaplatia eurofondy

Súhrnné vysúťažené najnižšie ponuky v troch tendroch majú spolu výšku viac než 890 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty, čo je oproti odhadovaným nákladom takmer o 231 miliónov eur, respektíve o 21 percent menej.

Celková predpokladaná hodnota výstavby troch úsekov D3 pri vyhlásení súťaží minulý rok bola 1,12 miliardy eur bez dane, pričom prvé odhady boli v objeme 1,2 miliardy eur.

„Ušetrili sme peniaze na ďalší významný diaľničný úsek. Sú to posledné úseky, ktoré budú financované z eurofondov," uviedol minister dopravy. Eurozdroje zaplatia 85 percent nákladov na výstavbu troch úsekov D3 a štátny rozpočet uhradí 15 percent.

Pri väčšine diaľničných stavieb na Slovensku vysúťažené zmluvné ceny následne zvyšujú a lehoty výstavby predlžujú. Bude to platiť aj pre úseky D3? „Slovensko je bohaté na vodu, na archeologické nálezy. To sú veci, ktoré sa nedajú úplne predpokladať, aj keď na geológiu mám svoj názor," odvetil na otázku Štandardu Ráž.

Podľa neho zmluvy na dielo budú prísnejšie, čo má pomôcť dodržiavať termíny. „Nikto nie je všemocný, aby zabránil nepredvídaným okolnostiam, ako sú geológia, zosuvy, archeológia alebo nálezy munície," dodal minister.

Výstavbu budú sprevádzať výrazné obmedzenia

D3 po dokončení odbremení preťaženú cestu prvej triedy číslo 11, dovtedy počas výstavby musia motoristi počítať so značnými dopravnými obmedzeniami.

Ako informoval štátny tajomník ministerstva dopravy Igor Choma, na úsekoch D3 medzi Žilinou a Čadcou bude 59 nových mostov, 40 kilometrov protihlukových stien. „Bude tam most pre zver, takzvaný zelený nadchod," priblížil.

Po dokončení úseku D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto ubudne na hlavnej ceste zhruba 60 až 70 percent vozidiel. „Bude to obrovská úľava pre región. Na ostatných úsekoch sa intenzita dopravy zníži možno o desaťtisíc až dvanásťtisíc vozidiel, čiže takisto o viac ako 50 percent," vymenoval Choma. Prípravu výstavby D3 podľa neho zrýchlili najmä za posledné dva roky.

Diaľničný privádzač v Kysuckom Novom Meste rieši prepojenie cesty I/11 s budúcou diaľnicou D3. Foto: ndsas.sk

Výsledky tendrov na D3

V súťaži na takmer 10-kilometrový úsek D3 Kysucké Nové Mesto - Oščadnica navrhla spomedzi piatich uchádzačov najnižšiu cenu spoločnosť Skanska SK, a to 261,3 milióna eur bez DPH, pričom predpokladaná hodnota zákazky bola 307,3 milióna eur. Plánovaná lehota výstavby úseku je 1 280 dní, teda tri a pol roka.

V prípade úseku D3 Oščadnica - Čadca, Bukov, v rámci ktorého pribudne druhá polovica aj s druhou rúrou tunela Horelica, predložilo najlacnejšiu ponuku združenie na čele so spoločnosťou Váhostav. Suma 230,4 milióna eur bez DPH je zároveň nižšia oproti odhadovanej cene 306,4 milióna eur.

V združení je aj Metrostav DS a maďarská firma Duna Aszfalt. Celková dĺžka úseku bude 5,3 kilometra, z toho tvorí samotná diaľnica 4,8 kilometra a tunel zhruba 600 metrov. Výstavba by podľa plánu mala trvať 1 675 dní, čiže viac ako štyri a pol roka.

Spomínané združenie s Váhostavom predložilo najnižšiu cenu aj v súťaži na výstavbu viac než 11-kilometrového úseku D3 Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto. Oproti predpokladanej hodnote 507,4 milióna eur chce diaľnicu vybudovať za 398,7 milióna eur bez DPH. Plánovaná lehota výstavby je v tomto prípade 1 307 dní, čo je viac ako tri a pol roka.

Viaceré úseky sú už v prevádzke

Po dokončení D3 bude mať Slovensko kompletné diaľničné prepojenie od Žiliny až po hranice s Poľskom, čo umožní splniť aj medzinárodné záväzky krajiny v rámci Transeurópskej dopravnej siete.

Z plánovanej dĺžky D3 takmer 60 kilometrov je v súčasnosti v prevádzke zhruba 36 kilometrov na šiestich úsekoch, z toho viac než 19 kilometrov v polovičnom profile na troch úsekoch medzi Čadcou a Oščadnicou, Svrčinovcom, Skalitým a hranicou s Poľskom.

Motoristi využívajú na D3 aj úseky Hričovské Podhradie – Žilina, Strážov – Žilina, Brodno a Čadca, Bukov – Svrčinovec.