Železnice v očakávaní konkurencie. Časová tieseň môže zvýhodniť jedného z dopravcov

Ministerstvo dopravy SR má podľa nového harmonogramu liberalizácie dopravných služieb vo verejnom záujme na železničných a špeciálnych dráhach vybrať dopravcov tak, aby začali prevádzkovať linky do konca roka 2030, najneskôr začiatkom roka 2031.

Zmluva so štátnou Železničnou spoločnosťou Slovensko (ZSSK) končí 31. decembra 2030. Dovtedy treba publikovať predbežné oznámenia o príprave súťaží v Úradnom vestníku Európskej únie, ktoré musia byť zverejnené aspoň rok, a následne vyhlásiť tendre, ktoré môžu trvať do jedného roka.

Navyše, vybraní dopravcovia musia mať dosť času na sprevádzkovanie linky. Zároveň si musia zabezpečiť vlaky, ak ich nebudú mať, čo môže trvať niekoľko rokov.

Časová tieseň môže vyhovovať národnému dopravcovi, a tak nie je vylúčené, že viaceré linky bude dočasne prevádzkovať aj po skončení zmluvy. Ministerstvo dopravy doposiaľ otáľalo s reálnym spustením súťaží, no teraz ich musí zabezpečiť všetky v krátkom čase.

Plánuje to v štyroch etapách. Súťaže budú na prevádzkové súbory s viacerými alebo jednou linkou, pre regionálne a diaľkové vlaky.

Vyšší konkurenčný tlak

Čo môžu od liberalizácie na železniciach očakávať cestujúci? Dočkajú sa zvýšenia úrovne služieb či presnejších vlakov? „V drvivej väčšine súťaží v krajinách EÚ sa významne zlepšila kvalita dopravy a celkové služby počas cestovania," uviedla pre Štandard hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková.

Ďalším benefitom bola nižšia cena, ktorú na danú linku vynakladal štát, čo umožňovalo zafinancovať zvýšenie počtu vlakov.

„To isté očakávame aj u nás. Cieľom liberalizácie je zvýšiť konkurenčný tlak na trhu vnútroštátnej železničnej dopravy za účelom zvýšenia a zlepšenia kvality služieb v osobnej železničnej doprave a zabezpečiť lepší pomer medzi kvalitou a cenou, čo má preukázateľný pozitívny vplyv ako pre cestujúcich, tak aj pre štát," podotkla hovorkyňa.

Ministerstvo pri príprave liberalizácie na železniciach vychádzalo aj zo skúseností v Česku, Dánsku, Maďarsku, Holandsku či Poľsku.

Cestujúci Železničnej spoločnosti Slovensko. Foto: ZSSK (slovakrail.sk)

Obavy odborníka

Expert na železnice Jirí Kubáček sa domnieva, že ak by liberalizáciu vykonali správne a korektne, dal by sa od nej očakávať nižší doplatok štátu, vyššia spoľahlivosť a lepšia starostlivosť o cestujúcich.

„Lepšia vzájomná nadväznosť spojov by mohla byť dosiahnutá len vyššou mierou spoľahlivosti, teda nižším meškaním spojov z dôvodov na strane dopravcu," uviedol pre Štandard. Cestovný poriadok je totiž daný plánom dopravnej obsluhy a je zadávacím parametrom uzatváranej zmluvy.

„Obávam sa však, že v prezentovanej podobe sa plánovaná liberalizácia zvrhne na čisto formálny proces, najmä vzhľadom na fatálny nedostatok času medzi podpisom zmluvy s víťazným uchádzačom a termínom jeho nástupu na linku," upozornil Kubáček.

Lehoty sú dostatočné, tvrdí ministerstvo

Nový harmonogram liberalizácie reflektuje na nové podmienky, ktoré na základe skúseností z verejných súťaží zadefinovala Európska komisia. Pôvodný harmonogram tieto podmienky nemohol zahrnúť, keďže bol vyhotovený pred publikovaním výkladových pravidiel eurokomisie.

„Úspešní dopravcovia budú nastupovať na dané linky a prevádzkové súbory v rozpätí rokov 2029 a 2030. Termín 1. januára 2031 je len hraničným termínom z pohľadu konca zmluvy so ZSSK. Nastavené lehoty sú dostatočné a vytvárajú dobrý predpoklad na to, aby liberalizácia prebehla úspešne," odvetila Poláčiková.

Súťaže na domáce linky v troch zo štyroch etáp chce ministerstvo vyhlásiť postupne koncom roka 2026, v rokoch 2027 a 2028. Nová prevádzka by sa mala začať v rokoch 2029 a 2030, alebo od začiatku roka 2031.

Hlavná stanica v Bratislave. Foto: Železnice SR (zsr.sk)

Dopravca môže nastúpiť skôr

„Tam, kde bude overená dostupnosť železničných vozidiel, môže dopravca nastúpiť v oveľa kratšom termíne, než tam, kde si tieto vozidlá bude musieť ešte len zadovážiť," vysvetlila rezortná hovorkyňa.

Pripustila zmeny, no ministerstvo podľa nej nastavilo pre liberalizáciu čo najrelevantnejšie podmienky, ktoré jestvujúca legislatíva a zahraničné skúsenosti umožňujú. „Rozloženie začiatkov prevádzky na jednotlivé prevádzkové súbory je praktické aj pre samotných dopravcov, pokiaľ budú úspešní vo viacerých súťažiach," poznamenala Poláčiková.

Najväčšie riziko

Odborník očakáva, že kontrakty sa nepodarí vysúťažiť včas. V takom prípade bude podľa zákona o verejnej osobnej doprave potrebné aktivovať časť o mimoriadnych situáciách, čo zabezpečí ZSSK fungovanie na ďalšie zhruba dva roky.

„Najväčším rizikom však je, že konkrétne podmienky súťaží budú šité na mieru štátnej ZSSK, ktorá sa tak zabetónuje na ďalších desať až pätnásť rokov," varuje Kubáček. „Veľa v tejto súvislosti napovedá aktuálne prebiehajúca modernizácia vozidlového parku ZSSK, hoci tam minuté peniaze by boli oveľa potrebnejšie na zlepšenie stavu železničnej infraštruktúry," mieni odborník.

Obsluha každého jedného prevádzkového súboru by podľa neho mala byť výsledkom korektnej súťaže. „Vzhľadom na dosiahnutý stav možno očakávať uprednostňovanie ZSSK v každej vyhlasovanej súťaži, ktoré bude viac či menej skryté," očakáva Kubáček.

Ilustračná fotografia. Foto: Ondrej Hercegh/TASR

Zmluvu nemôžu predĺžiť

Do súťaže prevádzkového súboru zaradia linky v štyroch etapách. Ak ich je v súbore viac, budú súčasťou jednej súťaže. Linky môžu zahŕňať viaceré trasy spojov. Ministerstvo dopravy tvrdí, že predĺženie súčasnej zmluvy so ZSSK nie je možné. Priame zadávanie dopravných výkonov môže byť už len výnimočné s pevnými pravidlami a taký scenár nepredpokladá.

V európskom vestníku sú už bezmála tri roky predbežné oznámenia o súťažiach na prevádzkovanie diaľkových vlakov Bratislava - Humenné, Bratislava - Košice a Bratislava - Prievidza. Ministerstvo ich upraví, pričom tieto linky sú v tretej etape liberalizácie a súťaže na ne majú byť medzi štvrtými štvrťrokmi 2027 a 2028.

Ministerstvo v minulosti chcelo vybrať dopravcu aj na diaľkovú linku Bratislava - Banská Bystrica, ale od zámeru ustúpilo.

Národný dopravca sa chystá súťažiť

Štandard oslovil viacerých osobných dopravcov, ako sa na liberalizáciu pripravujú a či sa do súťaží zapoja.

ZSSK harmonogram privítala, keďže liberalizácia železničnej dopravy je celoeurópsky proces. „Ide o oblasť, ku ktorej treba pristupovať s plnou vážnosťou, transparentne a s dostatočným predstihom, aby mali všetci dopravcovia rovnaké podmienky. Len tak môže súťaž priniesť čo najlepšiu ponuku pre štát a pre cestujúcich,“ uviedla riaditeľka odboru komunikácie ZSSK Jana Pôbišová.

Národný dopravca sa už pripravuje na súťaže. „Zvyšujeme efektívnosť, modernizujeme vozidlá, zavádzame nové služby, digitalizujeme predaj a zlepšujeme kvalitu prepravy,“ potvrdila Pôbišová. To im podľa nej spolu s odborným personálom a dlhoročnými skúsenosťami dáva dobré predpoklady uspieť v konkurencii. „Veľa bude závisieť od toho, ako budú konkrétne súťaže nastavené,“ dodala.

Vlaky ZSSK podľa čiastkovej zmluvy s ministerstvom dopravy mali v tomto roku najazdiť 41,7 milióna vlakových kilometrov za viac ako 431 miliónov eur, čo je cez desať eur na kilometer.

Vlak Leo Express v Bratislave. Foto: Leo Express/Facebook

Leo Express chce dvojciferný podiel

Leo Express sa chce zúčastniť na ďalších súťažiach, kde by využil skúseností svojho strategického partnera, španielskej spoločnosti Renfe. „Teraz by sme nevylučovali žiadne súťaže. Veríme, že Leo Express môže získať významný dvojciferný percentuálny podiel na trhu,“ zareagoval hovorca českého dopravcu Emil Sedlařík.

Dcérska firma Leo Express Slovensko už od decembra 2023 prevádzkuje vlaky na regionálnej trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno. Ministerstvo dopravy si u nej tento rok objednalo výkony v rozsahu 1,54 milióna vlakových kilometrov za 16,9 milióna eur. V prepočte na kilometer je to takmer 11 eur.

Vlaky Leo Express budú v Podunajsku jazdiť podľa zmluvy do decembra 2032. Ministerstvo chce vyhlásiť súťaž na ďalšiu prevádzku tejto linky v štvrtej etape liberalizácie koncom roka 2029, trvať by mala do konca roka 2030.

Arriva plánuje príchod aj na železnice

Účasť v súťažiach zvažuje aj Arriva, ktorá na Slovensku zabezpečuje najmä verejnú autobusovú dopravu. Každú súťaž vníma ako príležitosť. Naďalej je pripravená rozšíriť svoje pôsobenie na Slovensku aj na železnice. „Pri rozhodovaní o podaní ponuky budeme vychádzať z konkrétnych podmienok každého tendra,“ informoval hovorca Arriva na Slovensku Peter Stach.

Dopravca predpokladá, že ministerstvo zohľadní skúsenosti z tendra na trať Bratislava – Komárno, ako aj pripomienky a návrhy dopravcov na zlepšenie. „Nastavenie podmienok súťaže v oblasti indexačných a zúčtovacích podmienok v zmluvách o dopravných službách vo verejnom záujme preto musí zohľadňovať možný rast inflácie,“ podotkol Stach.

Vlak Arriva v Česku. Foto: Arriva CZ/Facebook

Tendre by mali zahŕňať aj prípadné legislatívne zmeny mzdových alebo pracovných podmienok a návratnosť viacmiliónovej investície dopravcu. V takom prípade vie dopravca na Slovensko priniesť nielen najnovšie technológie a know-how, ale najmä mnohoročné medzinárodné skúsenosti skupiny Arriva v osobnej železničnej doprave.

„Zároveň vidíme aj možnosti pre vytváranie synergií s našimi existujúcimi službami v regionálnej a mestskej autobusovej doprave na Slovensku v prospech našich cestujúcich,“ uzavrel Stach.

České dráhy účasť zvážia

České dráhy sledujú otváranie trhu železničnej osobnej dopravy u susedov. „Prípadnú účasť v tendroch na zabezpečenie osobnej železničnej dopravy vo verejnom záujme na Slovensku však zvážia až podľa konkrétnych podmienok vyhlásených tendrov,“ uviedol špecialista internej komunikácie Českých dráh Petr Šťáhlavský.

Ako dodal, štandardne sa i v Česku zúčastňujú tendrov, ktoré pre nich majú podnikateľský, hospodársky zmysel a umožňujú ponúkať kvalitné služby a zároveň zaisťujú ďalší rast firmy.