Elektromobily nabrali v Európe druhý dych. Vlajku nesú čínske modely, Tesla umiera

Elektromobilovému segmentu sa vlani v Európe príliš nedarilo. Predaj vozidiel na batérie nielenže podliezol optimistické očakávania a prognózy, ale dokonca šiel do červených čísel. Znížil sa o 1,3 percenta.

V roku 2024 mali elektrické vozidlá tvoriť až pätinu predaných áut v Európskej únii. No realita bola taká, že na trhu zabrali len 13,6 percenta.

Mohla za to kombinácia viacerých faktorov, no hlavným bolo zrejme osekanie štedrých dotačných programov pre spotrebiteľov, ktorí sa rozhodli pre kúpu „bezemisného“ auta, v jednotlivých štátoch Únie. Spotrebitelia radšej vyčkávali na nové modely za priaznivejšie ceny.

Očakávalo sa, že čas prinesie stabilizáciu a po neúspešnom roku 2024 príde isté oživenie a návrat do starých koľají.

Ten sa zatiaľ odohráva v pomerne veľkom štýle. Hoci na 20-percentný podiel na trhu nebudú batériové elektrické autá siahať ani tento rok, číslo 15,6 percenta v prvých siedmich mesiacoch roka je zatiaľ slušnou vizitkou.

Čínske cestičky k dominancii

Rast v európskom segmente elektromobility vedú čínske automobilky. Niežeby sa tým európskym vyslovene nedarilo, no ešte začiatkom tohto roka to vyzeralo úplne opačne a oživenie ťahali len domáci výrobcovia. Agentúra Bloomberg na jar informovala, že vo februári bolo v Únii zaregistrovaných len 6,9 percenta elektrických vozidiel vyrobených čínskymi spoločnosťami, čo bolo najmenej od februára 2023.

Elektromobily zažívajú v Európe comeback. Tesla však dostáva košom

Mohlo by Vás zaujímať Elektromobily zažívajú v Európe comeback. Tesla však dostáva košom

Dnes však ich podiel na trhu dosahuje jednu desatinu. V júni ju dokonca prekonal (10,6 percenta) a dostal sa na najvyššiu úroveň od obdobia krátko pred uvalením vysokých ciel na dovoz elektromobilov z krajiny draka do EÚ.

Výrazne sa darí spoločnosti BYD, ktorá v Únii v júli predala takmer 9 700 áut, čo je viac ako trojnásobok toho, čo takto pred rokom (3 165). Automobilka si už vydobyla viac než jedno percento trhu. Za prvých sedem mesiacov tohto roka jej predaje medziročne vzrástli triapolnásobne.

Bloomberg podotýka, že čínsky tlak na európsky trh sa zintenzívňuje, pretože v krajine draka zúri v elektrickom segmente cenová vojna. A bohatý americký trh je pre Čínu prakticky uzavretý. Starý kontinent, na ktorom dokážu čínske modely napriek clám úspešne konkurovať výhodnými cenami a slušnou kvalitou, je tak veľkým lákadlom.

Čínske autá už podľa agentúry tvoria 5,3 percenta predaných vozidiel v Únii, pričom išlo o tretí mesiac za sebou nad hranicou piatich percent.

Vlajkonosičom čínskych výrobcov však nie sú autá na batérie, ale najmä tie s hybridným pohonom. Číňania v tomto segmente zabrali v júli takmer desať percent trhu, pritom ešte pred rokom sa podiel blížil k nule. Mali tak výraznú zásluhu na tom, že tento segment v Únii prudko rastie.

Dôvod čínskeho zamerania sa na hybridy je prostý – clá, ktoré Brusel uvalil na čínske batériové elektromobily, sa na ne nevzťahujú. Producenti preto urýchlene posilnili ponuku práve v tomto segmente.

Z toho istého dôvodu (vyhnúť sa clám) začínajú lokalizovať výrobu priamo v Európe. BYD stavia továrne v Maďarsku a Turecku, Chery oživila bývalý závod Nissanu v Barcelone a zvažuje produkciu aj v Spojenom kráľovstve. Európsky koncern Stellantis zase spolupracuje s Leapmotorom, aby spoločne vyrábali elektromobily v Španielsku.

Tesle zvoní v Európe umieračik

Zatiaľ čo sa nad starým kontinentom rozprestierajú čínske chápadlá, americký priekopník elektromobility v Európe stráca dych.

Predaj vozidiel značky Tesla je v tomto roku zatiaľ o 43,5 percenta nižší než v rovnakom čase vlani. Jej trhový podiel sa scvrkol výrazne pod jedno percento.

Hoci americký výrobca prichádza z vylepšeniami, cenovo za Číňanmi zaostáva. Kým čínske značky útočia cenou a dostupnosťou, Tesla stavia svoju stratégiu na prémiovom imidži.

A práve ten jej začal v Európe kaziť jej samotný šéf. Elon Musk sa totiž v zime viackrát vyjadroval k politickej situácii v Nemecku.

Koncom decembra na sociálnej sieti X napísal, že „Nemecko môže zachrániť len AfD“ – protiimigračná a euroskeptická pravicová strana. Neskôr dokonca vyzval Nemcov, aby ju v predčasných voľbách 23. februára volili.

Práve v týchto mesiacoch začali predaje Tesly prudko padať.

Hoci Muskovi nemožno uprieť právo na vlastný názor, teraz musí niesť dôsledky svojho rozhodnutia. Ak sa totiž biznis príliš mieša s politikou či ideológiami, výsledný kokteil nemusí chutiť príjemne.