Starší vodiči pôjdu zrejme na povinnú prehliadku neskôr. Spôsobujú menej nehôd ako tí mladší
Rovnaké zvýšenie vekovej hranice pre starších vodičov, ktorí sú v súčasnosti povinní podstúpiť preventívnu lekársku prehliadku po 65. roku každých päť rokov, aby mohli ďalej šoférovať, navrhli zvlášť poslanci koalície a opozície.
Na spoločnom návrhu krátkej zmeny zákona o cestnej premávke sa Ľubomír Vážny zo Smeru, Peter Stachura, František Majerský a Igor Janckulík z Kresťanskodemokratického hnutia (KDH) nedohodli.
Spomínanú úpravu pritom vo svojich návrhoch zhodne zdôvodnili tým, že vodiči seniori spôsobujú menej dopravných nehôd. Zároveň sa má podľa nich akceptovať všeobecná preventívna prehliadka vykonaná v príslušnom roku, v ktorom vznikla povinnosť absolvovať lekársku prehliadku.
Návrh poslancov KDH pri hlasovaní v Národnej rade vo štvrtok v prvom čítaní napokon nezískal potrebnú podporu. O návrhu poslanca Vážneho budú rokovať v prvom čítaní neskôr na aktuálnej schôdzi.
Postačí prehliadka u všeobecného lekára
Poslanec Vážny pre Štandard uviedol, že podľa štatistiky má skupina vodičov vo veku 65 až 70 rokov malý podiel na dopravných nehodách. „Naviac, odľahčíme trochu aj zdravotný systém, ktorý je stále preťažený," podotkol.
Kolegov z KDH informoval, že predloží komplexnejší návrh aj o ochrane chodcov na chodníkoch. „Hovoril som s nimi, z ich strany nebola ochota to spojiť s touto novou témou, tak som povedal, že návrh pripravím a predložím samostatne," vysvetlil Vážny, prečo sa nedohodli na spoločnom návrhu.
Jeho návrh má byť po celkovom schválení účinný od 1. januára 2026. Zdravotnú prehliadku potrebnú k vedeniu motorového vozidla bude môcť vykonať za splnených podmienok aj všeobecný lekár, ak o to vodič vo veku 70 a viac rokov požiada spravidla ústne. Lekárska preventívna prehliadka pre obyvateľov od 80 rokov má byť platná dva a pol roka, seniori nad 70 rokov ju budú musieť absolvovať raz za päť rokov.
„Návrhom znižujeme záťaž na dotknutú skupinu občanov možnej potrebnej návštevy špecialistov, čím sa im môžu zvyšovať finančné náklady na vykonanie prehliadky, či už v podobe poplatku za vyšetrenie, ale aj v podobne nákladov za cestovanie," informoval v materiáli k novele cestnej premávky. Navyše sa tak zníži aj záťaž na zdravotný systém.

Prekvapení z podobného návrhu
Poslanec František Majerský pre Štandard zareagoval, že svojím návrhom chceli znížiť byrokraciu a zároveň podporiť starších vodičov. „Ľudia vo veku 65 rokov sú dnes aktívni, často ešte pracujú, cestujú do zamestnania či za lekármi. Preto považujeme za logické posunúť hranicu povinnej lekárskej prehliadky na 70 rokov," priblížil.
To, že poslanec Vážny predložil podobný návrh, ich prekvapilo, pretože v KDH ho pripravili ako prví a očakávali aj diskusiu. „Verím však, že minimálne jeden z návrhov prejde, keďže téma má podporu naprieč politickým spektrom," uviedol Majerský.
Myslí si, že by dávalo zmysel, aby išli zmeny v jednom balíku, a nie roztrieštene. „Takto by bol výsledok ucelenejší a jasnejší aj pre vodičov, aj pre orgány, ktoré dohliadajú na dodržiavanie zákona," dodal.
Zmena na francúzsky model
Zvýšenie vekovej hranice seniorov vodičov zo 65 na 70 rokov v prípade povinnej lekárskej prehliadky na spôsobilosť viesť motorové vozidlo nie je zjednotené v rámci Európskej únie.
„Rovnaké požiadavky, aké sú dnes platné na Slovensku, platia aj v Českej republike," uviedol pre Štandard dekan Fakulty prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov Žilinskej univerzity v Žiline Miloš Poliak. „Po dosiahnutí veku 65 rokov musí vodič absolvovať prvú prehliadku s platnosťou maximálne na päť rokov a po dosiahnutí veku 70 rokov sa prehliadka musí vykonávať každé dva roky," ozrejmil.
V prípade zvýšenia požiadavky zdravotnej prehliadky na 70 rokov by Slovensko prešlo na model, ktorý používajú vo Francúzsku, kde vodiči musia absolvovať prvú prehliadku vo veku 70 rokov a následne povinný interval prehliadok je päť rokov.
„Samozrejme, lekár môže vydať osvedčenie aj na kratší interval ako päť rokov. Sú však krajiny, kde sa nevyžadujú povinné lekárske prehliadky seniorov. Medzi takéto štáty patria napríklad Nemecko a Poľsko," vymenoval Poliak. Ako dodal, pri analýze počtu dopravných nehôd v Nemecku a Poľsku tieto krajiny nedosahujú vyšší podiel dopravných nehôd zapríčinených seniormi pri porovnaní s krajinami, kde sú povinné prehliadky zavedené.

Starší spôsobujú menej nehôd ako mladší
Vodiči seniori zavinia na cestách menej dopravných nehôd ako mladší šoféri. Potvrdzujú to aj údaje za prvý polrok tohto roka, ktoré Štandardu poskytla hovorkyňa Prezídia Policajného zboru Lea Vilhanová.
Napríklad vodiči vo veku 60 až 69 rokov v prvej polovici tohto roka zapríčinili 320 nehôd a vo veku 70 a viac rokov 254 nehôd. V prvom polroku 2024 tieto vekové skupiny spôsobili 359 a 223 nehôd.
Naopak, najviac nehôd za šesť mesiacov tohto roka zavinili vodiči vo veku 18 až 29 rokov, a to 809. Na vodičov v skupine 30- až 39-ročných pripadlo 644 nehôd. V oboch najmladších skupinách ich bolo v prvom polroku vlani 886 a 690.
„Za prvý polrok roka 2025 evidujeme celkovo 5 366 dopravných nehôd, čo je o 181 menej v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka," konkretizovala Vilhanová. Pri týchto dopravných nehodách bolo usmrtených 91 účastníkov (o 36 menej), 350 bolo ťažko zranených (o 28 menej) a 2 171 bolo ľahko zranených (o 144 menej).
„Na základe týchto údajov možno konštatovať, že vývoj dopravno-bezpečnostnej situácie je z hľadiska počtu následkov pri dopravných nehodách priaznivý," uzavrela hovorkyňa polície.