Zvýši predné brzdové svetlo bezpečnosť premávky? Dopravný expert to spochybňuje
Zaviesť predné brzdové svetlo na osobných a nákladných motorových vozidlách ako dobrovoľný prvok aktívnej bezpečnosti navrhujú cez krátku novelu zákona o cestnej premávke poslanci Národnej rady za Hlas Michal Bartek, Róbert Puci a Igor Šimko.
Malo by mať svetlo-zelenú farbu schváleného typu, pričom vodiči by ho museli rozsvecovať a zhasínať súčasne s hlavnými, zadnými brzdovými svetlami vozidla. Používaním brzdového svetla aj na prednej časti auta by nesmeli ohroziť bezpečnosť ani plynulosť cestnej premávky.
Predné brzdové svetlo podľa poslancov poskytuje včasnú a jednoznačnú informáciu o spomaľovaní vozidla ostatným účastníkom cestnej premávky. „Najmä tým, ktorí sa nachádzajú pred vozidlom alebo sa k nemu blížia z protismeru. Napríklad na križovatkách, pri odbočovaní, na priechodoch pre chodcov,“ zdôvodnili návrh. Technické požiadavky budú podľa návrhu vo vyhláške, ktorú má vydať ministerstvo dopravy.
Predkladatelia po zavedení predného brzdového svetla očakávajú zníženie počtu dopravných nehôd a ich závažnosti, zlepšenie plynulosti cestnej premávky a zníženie stresu vodičov. V súčasnosti nie je možné legálne ho namontovať a používať. Prvé čítanie tohto poslaneckého návrh je v programe aktuálnej schôdze parlamentu.
Nedomysleli to, reaguje odborník
Spomínaný poslanecký návrh má podľa dopravného odborníka Jozefa Drahovského závažnú chybu. „Problém je, že predné brzdové svetlo navrhujú v zelenej farbe, ktorá sa používa vo význame bezpečia
– môžeš ísť,“ zareagoval pre Štandard.
Poznamenal, že poslanec Bartek so Žilinskou univerzitou k tomu pred letom urobili informačnú kampaň, že je to signál pre chodcov, ktorý im hovorí, že vodič ich registruje, brzdí a dáva im prednosť.
„Lenže to nedomysleli. Okrem situácii, keď vodič úmyselne dáva prednosť chodcom, aj mimo priechodu pre chodcov a brzdí do zastavenia, existuje množstvo opačných situácii,“ upozornil Drahovský.

Napríklad vtedy, ak vodič počas jazdy pribrzdí a rozsvieti brzdové svetla, či už vedome, ale bez úmyslu dávania prednosti chodcom. Alebo automaticky napríklad systémom ISA, ktorý kontroluje dodržiavanie maximálnej povolenej rýchlosti.
Chodec nemá na prichádzajúcom vozidle možnosť rozoznať, či mu vodič dáva prednosť alebo auto len pribrzďuje. Pritom práve to mal byť hlavný význam tohto svetla, aby chodec jednoznačne vedel, či môže ísť alebo nie,“ zdôraznil Drahovský.
Táto nejednoznačnosť podľa neho nepovedie k zníženiu, ale k zvýšeniu počtu stretov medzi chodcami a vozidlami. „Preto neodporúčam uvedený návrh zákona schváliť,“ dodal expert.
Výskum ukázal aj možné prínosy
Zavedenie predného brzdového svetla má z pohľadu bezpečnosti významné postavenie, tvrdí dekan Fakulty prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov (PEDAS) Žilinskej univerzity v Žiline profesor Miloš Poliak.
„Na základe výskumu sme identifikovali, že pri dobrovoľnom zavedení predného brzdového svetla na desať percent prevádzkových vozidiel je možné očakávať zníženie počtu dopravných nehôd o 1 718 ročne a zníženie počtu usmrtených osôb o 39 ročne,“ uviedol pre Štandard.
Zavedenie predného brzdového svetla na desatine vozidiel podľa Poliaka zároveň prinesie úsporu 166,5 milióna eur ročne. „Má tiež veľký význam z pohľadu Európskej únie, ktorá schválila strategický materiál Vízia 0, podľa ktorého sa má do roku 2050 dosiahnuť nulová úmrtnosť a nulový počet ťažko zranených osôb v dôsledku cestnej premávky,“ priblížil.
Podľa dekana Únia v súčasnosti nemá okrem predného brzdového svetla nijaký ďalší technický inovatívny návrh na dosiahnutie tohto strategického cieľa.

Výsledky mali posúdiť experti
Ministerstvo dopravy pre Štandard potvrdilo, že povolilo skúšobnú prevádzku vozidiel so zeleným predným brzdovým svietidlom, aby spomínaná fakulta Žilinskej univerzity mohla v tejto oblasti vykonať výskum.
„Držiteľa povolení tejto skúšobnej prevádzky sme informovali, že výsledky výskumu je potrebné predložiť medzinárodným expertom na osvetlenie a svetelnú signalizáciu v rámci Európskej hospodárskej skupiny OSN v Ženeve,“ uviedla hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková.
Predkladatelia poslaneckého návrhu na zmenu zákona o cestnej premávke o spomínanej novele s ministerstvom dopravy nediskutovali. „Gestorom zákona je rezort vnútra,“ dodala Poláčiková.
Ministerstvo vnútra a ani predkladatelia z Hlasu na otázky Štandardu neodpovedali. Rezort vnútra medzitým už pripravil návrh veľkej novely zákona o cestnej premávke, ktorý už prešiel medzirezortným pripomienkovaním a ešte len pôjde na vládu.
Podpora zámeru
Žilinská univerzita uskutočnila prieskum na viac ako troch tisíckach vozidiel a 38 miliónoch najazdených kilometrov s prototypom predného brzdového svetla zelenej farby.
Jeho všeobecné zavedenie podporilo 78 percent vybranej vzorky vodičov a 86 percent oslovených chodcov. Podľa nich predné brzdové svetlo zvyšuje ich bezpečnosť, pričom jeho zelenú farbu vyhodnotili ako najvhodnejšiu.
V prípade, že vozidlá budú dobrovoľne vybavené predným brzdovým svetlom, stanice technickej kontroly (STK) budú kontrolovať jeho schválenie a správnu funkciu podľa existujúcich postupov kontroly osvetlenia.

Predkladatelia novely zákona o cestnej premávke z Hlasu predpokladajú minimálnu úpravu metodiky STK, ktorá by nemala predstavovať výrazné zvýšenie záťaže.
Technické požiadavky na svetelné zariadenia vozidiel upravuje vyhláška ministerstva dopravy, ktorá v súčasnosti neobsahuje špecifikácie pre predné brzdové svetlo zelenej farby.
Rôzne termíny účinnosti
Paragrafové znenie poslaneckej novely zákona o cestnej premávke v prípade schválenia počíta s jej účinnosťou od 1. januára 2026. V zdôvodnení návrhu sa však uvádza predpokladaná účinnosť až od 1. júla 2026.
„Táto lehota poskytne dostatočný čas na prípravu výrobcov, dovozcov, montážnych pracovísk, informovanie verejnosti a adaptáciu systémov STK,“ uviedli predkladatelia. Tí sa budú musieť rozhodnúť pre jednu z týchto lehôt, vzhľadom na čas sa javí reálnejšia júlová.