Pre spornú kúpu lietadla trestné oznámenie. Letové prevádzkové služby kontrakt obhajujú

Kalibračné lietadlo s príslušenstvom pre Letové prevádzkové služby vyvolalo podozrenie na predraženie. Štátny podnik tvrdí, že vysúťažená cena odráža aktuálnu situáciu na trhu. V prípade padlo aj trestné oznámenie.

Beechcraft King Air 350i. Foto: Michael Bihlmayer/ČTK/Profimedia

Beechcraft King Air 350i. Foto: Michael Bihlmayer/ČTK/Profimedia

Letové prevádzkové služby Slovenskej republiky (LPS) uzavreli zmluvu na nákup 11-ročného kalibračného lietadla Beechcraft King Air 350i, ako aj palubného meracieho systému AeroFIS na kalibráciu navigačných zariadení letísk. Zmluva zahŕňa aj vyhotovenie otvoru pre elektrooptické systémy a senzory.

„Predmetom obstarávania nebola len jednoduchá kúpa lietadla, ale dodávka kompletného diela na kľúč," potvrdila pre Štandard v súvislosti s kritikou možného predraženia kontraktu vedúca kancelárie riaditeľa LPS Michaela Legelová. „Myslíme si, že vysúťažená cena reflektuje na aktuálnu situáciu na trhu," podotkla s tým, že obstarávali zákazku ako celok, nie samostatné lietadlo. 

Celková vysúťažená cena 13,5 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty je o pol milióna eur nižšia oproti predpokladanej hodnote. Štátny podnik v pôsobnosti ministerstva dopravy podľa výsledku verejného obstarávania zákazku za uvedenú cenu zadal spoločnosti Česká letecká servisní (ČSL).

Zaplatí ju z vlastných príjmov za služby leteckým spoločnostiam pri riadení letov. Slovenská firma Techniserv v tendri navrhla vyššiu cenu o 155-tisíc eur, nikto iný ponuku nedal.

Trestné oznámenie pre možné predraženie

Nadácia Zastavme korupciu pre podozrenie zo spáchania viacerých trestných činov pri obstarávaní zákazky už podala trestné oznámenie. „Veríme, že otázky polície už zodpovední ignorovať nebudú," oznámila mimovládna organizácia s tým, že štátna kasa nesmie byť bankomat na predražené nákupy.

„Minister mlčí a verejnosti nič nevysvetlil. Nevyvodil ani zodpovednosť voči podriadenému," uviedla mimovládka. Riaditeľom LPS je od apríla 2024 Miroslav Boháč, ktorého minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru) vymenoval už ako tretieho šéfa podniku počas súčasného vedenia rezortu.

To isté lietadlo Beechcraft King Air 350i s rovnakým sériovým číslom podľa nadácie ponúkali tento rok na internete za 4,36 milióna eura. „Štát doň potrebuje pridať kalibračnú techniku, no napriek tomu je predraženie minimálne dvojnásobné," domnieva sa mimovládka s tým, že špecifikácia pri nákupe mohla byť ušitá na mieru na toto konkrétne lietadlo. Luxusné privátne lietadlo je podľa zmluvy registrované vo Francúzsku.

Na tender LPS upozornili uvedená nadácia v spolupráci s Investigatívnym centrom Jána Kuciaka a ešte skôr portál Aktuality.sk.

Lietadlo Beechcraft King Air 350i. Foto: omnijet.com

Rôzne súvisiace náklady

Dodávateľ kalibračného lietadla a meracieho systému je zároveň povinný zabezpečiť všetky certifikáty a oprávnenia nevyhnutne potrebné na to, aby LPS mohlo využívať lietadlo na požadovaný účel.

„Súčasťou sú aj ďalšie súvisiace náklady, ako technické kontroly počas nákupu lietadla, vykonávanie údržbových prác, poistenie lietadla, prelety lietadla a s tým spojené náklady, skúšobné a testovacie lety, náklady na posádku, hangárovanie," vymenovala Legelová.

Ide aj o náklady na nepretržité riadenie letovej spôsobilosti, kurzové riziká či colné poplatky a podobne. Dodávateľ zároveň poskytuje záruku na zákazku ako celku na dva roky.

Firma z holdingu Strnada

ČSL je od roku 2023 členom priemyselného holdingu Helicopter Alliance známeho českého podnikateľa a zbrojára Jaroslava Strnada. Súčasťou holdingu sú aj tri slovenské firmy European Air Services, Slovak Training Academy, Heli Company, ako aj americké ACE Aeronautics a U.S. Aviation Training Solution.

V Helicopter Alliance spravuje aktíva svojich klientov napríklad investičná spoločnosť Quantic Private Wealth Management (QPWM) z Dubaja, v ktorej má polovičný podiel slovenský finančník Viktor Jelínek. V dodatočnom vyjadrení k rozhovoru pre český portál Seznam Zprávy spresnil, že QPWM nemá možnosť akokoľvek riadiť, organizovať či zasahovať do obchodných aktivít Helicopter Alliance.

Jelínek podľa webu seznamzpravy.cz podnikal s Miroslavom Výbohom v luxemburskej firme Sogno Property, ktorá sa venovala developerským projektom v zahraničí. Investoval do nórskej firmy Windmill Holding bývalého generálneho manažéra Smeru Viktora Stromčeka.

Oslovili viaceré firmy

LPS urobili prvý prieskum trhu pre určenie predpokladanej hodnoty zákazky v decembri 2024. Oslovili tri firmy, z nich ponuku poslali dve, pričom nižšia bola vo výške 14,8 milióna eur.

„Z dôvodu snahy o zníženie tejto ceny bola následne prehodnotená a upravená požiadavka v technickej špecifikácii ohľadom maximálneho veku kalibračného lietadla z desať na dvanásť rokov a počet otvorov v lietadle pre umiestnenie elektrooptických systémov a senzorov znížený z dvoch na jeden," priblížila Legelová.

V marci 2025 opäť spracovali predpokladanú hodnotu zákazky a oslovili päť potenciálnych dodávateľov, z ktorých traja poslali ponuku. Priemerná suma z troch ponúk dosiahla 14,04 milióna eur, čo bola aj predpokladaná hodnota v tendri.

Vlastné lietadlo je výhodnejšie

Službu kalibrácie by podľa odhadov bolo možné zabezpečiť aj prenájmom vraj približne za 200- až 300- tisíc eur ročne. Podnik tvrdí, že cena prenájmu služieb kalibračného lietadla pre jeho potreby by bola násobne vyššia.

„Okrem základnej ceny za poskytovanú službu je nutné pripočítať náklady spojené s preletom prenajatého lietadla zo zahraničia. Tento faktor vo väčšine prípadov zapríčiní výrazne vyššiu celkovú cenu za službu ako v prípade, ak je kalibrácia vykonaná vlastným lietadlom," vysvetlila Legelová.

Interiér lietadla Beechcraft King Air 350i. Foto: omnijet.com

Veľmi dôležitým faktorom je podľa nej dostupnosť kalibračného lietadla a s tým spojený manažment letových meraní, ktorý je pri ich vykonávaní vlastným lietadlom neporovnateľne výhodnejší oproti prenájmu služby.

„Nepretržitá dostupnosť kalibračného lietadla je veľkou výhodou, keďže je možné kalibrovať letecké pozemné zariadenia takmer okamžite v prípade zistenia poruchy aj mimo plánovaného kalibračného harmonogramu," podotkla Legelová.

Podľa nej letecké merania vykonávané vlastným lietadlom zabezpečia dôležitú nezávislosť poskytovania leteckých navigačných služieb v Slovenskej republike od zahraničných spoločností, čo je významné aj zo strategického hľadiska. 

Podnik by mal zverejniť analýzu nákupu

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) odporúča LPS predložiť verejnosti úplnú analýzu či štúdiu tohto nákupu. „Následne sa budeme vedieť vyjadriť k efektivite tohto obstarávania," uviedol pre Štandard riaditeľ inštitútu Ondrej Matej. Z verejne dostupných informácií totiž podľa neho nie je možné kvalifikovane a zodpovedne vyhodnotiť efektívnosť nákupu lietadla.

„Toto lietadlo nie je bežné dopravné lietadlo, ktoré si viete jednoducho nájsť na trhu a porovnať ceny. Zariadenia na kalibráciu navigačných alebo rádiokomunikačných zariadení nie sú bežne obchodovaným tovarom," upozornil Matej.

Zároveň sa takéto lietadlá podľa neho spravidla ešte upravujú (napríklad motory či podvozok). Ide väčšinou o dodanie lietadla na mieru. „Podľa našich informácií sa má dané lietadlo používať aj komerčne pre privátny sektor," dodal riaditeľ IDH s tým, že to prinesie výnosy pre LPS.

Používajú takmer 40-ročné lietadlo

Dopravný úrad poveril LPS výkonom letových meraní na základe leteckého zákona. Podnik používa na letovú kalibráciu leteckých pozemných zariadení a letové overovanie letových postupov takmer 40-ročné kalibračné lietadlo L-410, s obmedzenou životnosťou základných agregátov. „Výrobca lietadla a motorov utlmuje nielen rozvojové aktivity, ale aj zákaznícku podporu, údržbu a predaj náhradných dielov," poukázala Legelová.

Okrem letových meraní, vykonávaných v zmysle leteckého zákona na udržiavanie bezpečnosti v civilnom letectve, LPS využíva kalibračné lietadlo aj na letové merania pre potreby ministerstva obrany, letísk a iných zahraničných poskytovateľov leteckých navigačných služieb. V uplynulých rokoch podnik vykonával letové merania napríklad v Česku, Slovinsku a Srbsku.

Riadiaca veža na bratislavskom letisku. Foto: Jaroslav Novák/TASR

So získaným kalibračným lietadlom plánuje vykonávať letecké činnosti pre ministerstvo dopravy a poľnohospodárstva a rozvoja vidieka. „Rovnako plánujeme účasť v medzinárodných tendroch, vyhlasovaných krajinami, poskytovateľmi leteckých navigačných služieb, ktoré nemajú vlastné kapacity pre kalibráciu a validáciu letových postupov," dodala Legelová.

Nižšie výnosy aj zisk

LPS mali v roku 2024 výnosy z hospodárskej činnosti 85,5 milióna eur, medziročne klesli o dve percentá. Dosiahnutý celkový zisk po zdanení 2,1 milióna eur bol oproti roku 2023 nižší zhruba o 1,5 milióna eur alebo o 41 percent.

Podnik sa k dôvodom minuloročného poklesu výnosov a zisku ani k tohtoročnému hospodáreniu nevyjadril. Z pohľadu výkonov, teda hospodárenia, je podstatným ukazovateľom nie počet letov, ale počet odriadených traťových jednotiek danej služby.

Pohyblivý počet riadiacich

Podnik mal v septembri 524 zamestnacov, z toho 125 riadiacich letovej prevádzky, pričom licenciu riadiaceho si udržiavalo deväť zamestnancov. „Optimálny počet riadiacich je pohyblivý a určuje sa vo forme plánu zamestnancov s ohľadom na trendy a strednodobé a dlhodobé odhady vývoja prevádzky publikované manažérom siete prostredníctvom STATFOR (štatistická a predpovedná služba)," vysvetlila Legelová.

Počet riadiacich v pláne zamestnancov musí tiež zodpovedať cieľom výkonnosti určených legislatívou a zohľadňuje plánované odchody zamestnancov do dôchodku. Vzhľadom na komplexné výberové konanie a náročný výcvik uchádzačov o výkon práce riadiaceho, LPS dlhodobo inzeruje ponuku pracovných pozícií na stanovištiach letových prevádzkových služieb.