Málo ohľaduplní kolobežkári a cyklisti zrejme na chodníkoch končia
Ľubomír Vážny (Smer) vychádza z hornej hranice priemernej rýchlosti bežnej chôdze dospelého človeka. „Práve pri tejto rýchlosti je energia nárazu pri kontakte s chodcom minimálna a riziko vážnych zranení je výrazne nižšie," uvádza poslanec, ktorého návrh novely cestnej premávky je v programe aktuálnej schôdze Národnej rady v prvom čítaní.
Zavedenie rýchlosti chôdze bude mať podľa zákonodarcu praktický význam aj pri dokazovaní porušení pravidiel zo strany cyklistov a používateľov iných dopravných prostriedkov na chodníkoch.
Týka sa to najmä prípadov, keď je potrebné objektívne určiť, či došlo k prekročeniu primeranej rýchlosti pohybu v priestore hlavne pre chodcov. Rýchlosť chôdze by mali dodržiavať aj iné osoby pohybujúce sa po chodníku.
Poslanec zároveň navrhuje, že ak dopravná značka umožňuje cyklistom použiť cestičku pre chodcov, cyklista nesmie obmedziť ani ohroziť chodcov a musí dodržiavať rýchlosť chôdze.
Časté nerešpektovanie pravidiel
„Elektrické kolobežky a bicykle sa v posledných rokoch stali obľúbeným, dostupným a rýchlym spôsobom dopravy," uviedol Vážny. Ich masívne rozšírenie podľa neho sprevádza časté nerešpektovanie platných pravidiel cestnej premávky. „Mojou ambíciou je, aby to bolo účinné od 1. januára 2026," povedal poslanec pre Štandard o navrhovaných zmenách.
Súčasne zapochyboval o skorom prijatí návrhu takzvanej veľkej novely zákona o cestnej premávke, ktorý pripravilo ministerstvo vnútra. Ten upravuje aj pravidlá pre chodcov a elektrické kolobežky, no po medzirezortnom pripomienkovaní bude ešte predložený vláde a až následne parlamentu.
Rozporuplné reakcie
Dopravný expert Jozef Drahovský považuje poslanecký návrh za snahu riešiť ťažké ublíženia na zdraví a aj usmrtenia chodcov od cyklistov a elektrokolobežkárov.
„V zákone máme vo viacerých prípadoch povinnosť ísť maximálne rýchlosťou chôdze, pritom táto rýchlosť v zákone nie je definovaná. Niekto si ju predstavuje pod rýchlosťou pokojnej prechádzky, iný pod rýchlosťou behu športovca," približuje pre Štandard.
Vážneho návrh vyvolal rozporuplné reakcie. Chodci žiadajú úplný zákaz bicyklov a elektrokolobežiek na chodníkoch, cyklisti zasa odmietajú akékoľvek obmedzenie rýchlosti.
„V médiách je účel uvedenej definície prekrútený do zákazu pre chodcov pohybovať sa rýchlejšie, pritom sa týka len obmedzenia rýchlosti pre iných účastníkov cestnej premávky na chodníkoch," vysvetľuje Drahovský.
Podľa neho v princípe ide o chodníky bez dopravného značenia a so značením číslo 222 a 220 s dodatkovou tabuľkou "cyklisti voľno". „Celý tento problém vznikol z dôvodu malej, ale vysoko neohľaduplnej skupiny cyklistov a elektrických kolobežkárov. Inak by nikdy nebol otvorený," dodal odborník.
Chodci ani bežci nebudú obmedzení
Povinnosť pohybovať sa rýchlosťou chôdze sa podľa Vážneho asistenta Samuela Halaja týka len osôb so zdravotným postihnutím pohybujúcich sa na ručných alebo motorových vozíkoch, ako aj používateľov samovyvažovacích vozidiel (minisegway) a kolobežiek s pomocným motorčekom.
„Tak to je aj dnes, no bez stanovenej číselnej hodnoty rýchlosti, ktorú úpravou zavádzame. Novelizáciou sa táto povinnosť rozšíri aj na cyklistov, ktorým je umožnené jazdiť po chodníku," vysvetlil pre Štandard Halaj.

Navrhovaná úprava podľa neho smeruje k zvýšeniu bezpečnosti chodcov na chodníkoch a k lepšiemu právnemu uchopeniu kolízií, ktoré vznikajú najmä medzi cyklistami, elektrickými kolobežkármi a segwaystami.
„Chodci, vrátane bežcov, nie sú touto zmenou nijako obmedzení. Bežec je podľa zákona o cestnej premávke chodec," uviedol Halaj s tým, že zákon definuje chodca ako osobu, ktorá sa pohybuje pešo
– teda kráča aj beží.
„Chodec nemá žiadnu maximálnu rýchlosť stanovenú, preto sa obmedzenie na rýchlosť chôdze na bežcov nevzťahuje," dodal.
Problém s vykonateľnosťou
Poslanecká novela cestnej premávky môže byť napokon zbytočná a nevykonateľná. Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej totiž nepredpokladá, že by osádzali radary na cyklochodníkoch či cyklotrasách. „Vymáhanie dodržiavania tejto novely bude nulitné," uviedol pre Štandard.
Rozumie, že exminister dopravy a súčasný poslanec Vážny chce vyriešiť kolízne situácie vznikajúce predovšetkým medzi chodcami, cyklistami a kolobežkármi.
„Namiesto takejto nevykonateľnej úpravy treba jasne zadefinovať tri pravidlá a tie treba jasne upraviť v zákone o cestnej premávke. Potrebné je aj upraviť infraštruktúru pre chodcov a predovšetkým cyklistov," navrhuje Matej.
Chodníky chodcom, cyklotrasy cyklistom
Matej konkretizoval, že chodník má slúžiť výlučne pre chodcov, bežcov, rodičov s deťmi a kočiarmi… „Cyklochodníky by nemali vôbec existovať, lebo práve na nich dochádza k najčastejším kolíziám medzi chodcami, cyklistami a kolobežkármi," tvrdí riaditeľ IDH.
Cyklotrasy by mali zasa slúžiť len pre cyklistov, kolobežkárov a podľa experta by ich nemali používať ani chodci, bežci a už vonkoncom nie rodičia s kočíkmi či s malými deťmi na odrážadlách.
Matej si je vedomý, že takáto revolučná úprava nikdy nenastane. Preto by podľa neho namiesto novely, ktorá vnesie ešte väčší chaos, bolo potrebné viac osvety a vzájomnej tolerancie.