Motoristi obídu Košice po novom obchvate na R2. Na výstavbu jeho časti si však počkajú
Metropolu východného Slovenska nový úsek R2 výrazne odbremení od tranzitnej dopravy. Prepája totiž sprevádzkovaný úsek R4 Košice – Milhosť od hraníc s Maďarskom v križovatke Košice, juh s diaľnicou D1 pri Bidovciach smerom na Prešov, Poprad a k Ružomberku.
Motoristi smerujúci do Maďarska a opačne sa tak môžu vyhnúť prejazdu cez centrum Košíc. V dopravných špičkách ušetria až 20 minút a obyvateľom sa uľaví od tisícov áut denne.
„Úsek R2 Košice, Šaca - Košické Oľšany výrazne pomôže tranzitnej doprave, ale aj motoristom smerujúcim do Košíc, ktorí zaznamenajú úbytok tranzitnej dopravy pri ich ceste v rámci mesta,“ uviedlo pre Štandard mediálno-komunikačné oddelenie NDS.
Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej očakáva, že košický obchvat, ako každý nový úsek diaľnice, respektíve rýchlostnej cesty, bude mať pozitívny dosah na rýchlosť, kvalitu a bezpečnosť vodičov.
„Bude mať pozitívny vplyv aj na životné prostredie a kvalitu života všetkých ľudí v mestách a obciach, cez ktoré predtým išla celá doprava,“ zareagoval pre Štandard.
Niekoľkomesačné oneskorenie
Výstavba košického obchvatu trvala zhruba tri a pol roka od jari 2022. Pôvodne mala byť hotová na jar tohto roka, diaľničiari ju tak odovzdávajú do používania s niekoľkomesačným oneskorením.
Stavebné spoločnosti Eurovia SK a Eurovia CS sa zaviazali úsek R2 vybudovať pôvodne za 132,6 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty, no náklady dosiaľ vzrástli na 167,5 milióna eur.
„Čo sa týka výslednej sumy, cena bude známa až po vyčíslení všetkých nákladov,“ odpovedali diaľničiari.

Dopravný odborník podotkol, že bodaj by všetky stavby meškali len pol roka. V takom prípade by možno už bola dokončená celá D1. „Predpokladám, že výraznou sumou, ktorá zvýšila náklady na tomto úseku, je doplatenie zvýšených stavebných nákladov v zmysle metodického pokynu ministerstva dopravy,“ uviedol Matej.
Hlavným dôvodom meškania výstavby a zvýšených nákladov sú podľa neho nekvalitná príprava, neustále menenie priorít a súťaženie výlučne na nízku cenu.
Úľava v metropole východu
Košičania sú radi, že od stredy sa diaľnica D1 prepojí s rýchlocestou R4 na maďarské hranice a s novovznikajúcim závodom automobilky Volvo.
„Teší nás, že na hlavných dopravných tepnách v Košiciach už nebudú musieť dennodenne jazdiť desiatky tranzitujúcich kamiónov, ktoré po Prešovskej ceste, Južnom nábreží, Moste VSS a Barce smerovali na maďarské hranice a spôsobovali dopravné komplikácie," zareagovalo pre Štandard mesto Košice.
V metropole východného Slovenska veria, že aj vďaka odkloneniu kamiónov na novovybudovaný obchvat budú mať najmä počas dopravných špičiek plynulejšiu dopravu bez zápch.
Protihlukové steny aj odpočívadlo
Na trase nového úseku R2 stavbári vybudovali trinásť mostov, viac ako sedem kilometrov protihlukových stien, dva oporné múry a moderný informačný systém s kamerami.
Pri Valalikoch podľa NDS pribudlo veľké jednostranné odpočívadlo s prístupom z oboch strán s rozlohou takmer 28-tisíc štvorcových metrov. Zaujímavosťou je aj revitalizovaná mokraď, ktorá zadržiava vodu a dodáva stavbe ekologický rozmer.

Na obchvat sa presunú tisíce áut
Podľa odhadov diaľničiarov sa na nový obchvat Košíc presunie takmer desaťtisíc vozidiel denne. Najväčšie časové úspory prinesie rýchlostná cesta v rannej špičke na trasách z Rožňavy či z Maďarska smerom na Michalovce. Motoristi tu môžu ušetriť až 20 minút.
Pri cestách z juhu na sever a opačne pôjde približne o 10 minút. NDS očakáva aj pokles nehodovosti, keďže tranzitná doprava sa vyhne centrálnej časti Košíc a jazda regiónom bude plynulejšia a bezpečnejšia.
Logistické firmy pôsobiace v Košickom kraji a pripravovaná automobilka Volvo podľa diaľničiarov získajú spoľahlivejšie napojenie na hlavné smery.
Rýchlostná cesta bude súčasťou vznikajúceho európskeho koridoru Via Carpathia, ktorý spája Pobaltie s Balkánom a prechádza cez východné Slovensko. Aj vďaka tomu možno očakávať hospodársky rozvoj tohto regiónu.
Rozšíria údržbu, opravy a zásahy
Otvorením nového úseku sa rozšíri aj údržba. NDS bude zabezpečovať letnú a zimnú údržbu obchvatu, ale aj opravy a rýchle zásahy s Diaľničnou patrolou pri mimoriadnych situáciách.
„Našou úlohou je zabezpečiť, aby cesta bola bezpečná a spoľahlivá každý jeden deň,“ priblížil prevádzkový riaditeľ NDS Rastislav Droppa. „Kolegovia zo strediska v Košiciach sú pripravení na všetky scenáre – od rutinných kontrol až po zásahy v náročných podmienkach,“ dodal.
Motoristi mali už skôr k dispozícii štvoricu nových mostov. „Od minulého roka využívajú most nad budúcou R2 medzi košickou mestskou časťou Krásna a obcou Nižná Hutka a taktiež most z obce Valaliky k spaľovni a čističke odpadových vôd," uviedli diaľničiari. Uľahčilo to cestu medzi Košicami a obcami Kokšov-Bakša a Košická Polianka.

Príprava prvého úseku pokročila
NDS už dlhšie pripravuje súťaž na zhotoviteľa aj prvej časti R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany od Šace po križovatku Košice, juh v dĺžke takmer sedem kilometrov.
„Prvý úsek je v súčasnosti v pokročilej fáze prípravy. Aktuálne sa nachádzame v procese stavebného konania," odvetila NDS s tým, že tento úsek sa po dokončení priamo napojí na dokončenú druhú časť košickej R2. Nespresnila však, kedy plánuje vyhlásiť súťaž na zhotoviteľa chýbajúceho prvého úseku.
Košice dúfajú, že čoskoro sa začne s budovaním aj zvyšnej etapy obchvatu mesta zo Šace do Hanisky po križovatku Košice, juh. „Od dobudovania tejto rýchlostnej cesty si sľubujeme aj ďalší pokles tranzitnej dopravy," očakáva mesto.
V prípade dokončenia aj tohto úseku by sa podľa Mateja výrazne zlepšila dopravná situácia v Košiciach, hlavne v špičkách.