„Príprava rajeckého privádzača postúpila do ďalšej etapy," informovala Národná diaľničná spoločnosť (NDS) s tým, že významne prispeje k zlepšeniu dopravnej situácie v žilinskom regióne.
Výstavba prvej etapy privádzača D1 Lietavská Lúčka – Žilina v dĺžke 3,8 kilometra má stáť 52,7 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty. Doprastav v tendri uspel s touto najnižšou cenou oproti konkurentom.
V lehote na podanie námietok proti vyhodnoteniu ponúk žiadna neprišla. Verejné obstarávanie sa tak podľa diaľničiarov blíži k úspešnému koncu v podobe uzavretia zmluvy so zhotoviteľom. Výstavbu obchvatu budú financovať s podporou Európskej únie.
„Nový úsek odbremení obce Lietavská Lúčka a Porúbka od tranzitnej dopravy, ktorá aktuálne jazdí najmä po ceste prvej triedy I/64. Podľa dostupných čísiel práve po tejto ceste denne prejde Porúbkou 11-tisíc a Lietavskou Lúčkou 15-tisíc vozidiel," priblížila NDS.
Vysúťažená cena je nižšia takmer o tretinu
Oproti predpokladanej hodnote stavebných prác 76,4 milióna bez DPH je vysúťažená cena nižšia o 23,7 milióna eur alebo o 31 percent. Jeden kilometer privádzača má v prepočte stáť zhruba 13,9 milióna eur bez dane. Cena sa počas výstavby môže zvyšovať o vplyv inflácie, ako aj o prípadné neplánované práce navyše.
Úsporu skoro tretiny ceny v porovnaní s predpokladanou hodnotou zákazky je podľa NDS pozitívny fakt. „Predpokladaná hodnota zákazka sa stanovuje na základe projektovej dokumentácie, pričom cieľom je získať čo najlepšiu hodnotu za vynaložené financie," odvetili pre Štandard z mediálnej komunikácie diaľničiarov. Ako dodali, o termíne podpisu zmluvy na výstavbu rajeckého privádzača budú včas informovať.
Výstavba privádzača by mala trvať takmer štyri roky, povedie cez katastrálne územia obcí Lietavská Lúčka, Porúbka a Turie v Žilinskom okrese.
Združenie na čele so spoločnosťou VIAKORP na druhom mieste v tendri na výstavbu privádzača predložilo ponuku vo výške 58,8 milióna eur. Skupina vedená spoločnosťou Metrostav DS ako tretia v poradí navrhla cenu 59,5 milióna eur.
Skupina vedená spoločnosťou Eurovia SK chcela privádzač postaviť za 61,9 milióna eur, Strabag samostatne za takmer 64 miliónov eur a spoločnosti Swietelsky-Slovakia a SWIETELSKY stavební spolu za 64,7 milióna eur. Aj tieto ceny sú uvedené bez DPH.
Privádzač už mohol byť v prevádzke
Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) dlhodobo upozorňuje, že predpokladaná hodnota zákazky je len orientačné číslo. Nemala by byť predmetom porovnávania vo verejnom obstarávaní, pretože v čase výberového konania je častokrát neaktuálna.
„V tomto prípade môže nižšia cena víťazného uchádzača súvisieť s jeho výhodou už zrealizovaného zázemia pri výstavbe samotného úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka," zareagoval pre Štandard riaditeľ IDH Ondrej Matej.

Tento privádzač mal byť podľa neho pri riadnom plánovaní výstavby D1 súčasťou tohto úseku a mal by byť už dávno v prevádzke. Dopravný expert tvrdí, že bez tohto privádzača je uvedený už postavený úsek D1 zatiaľ nevyužitý.
„Ak by bol privádzač súčasťou úseku D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, tak by prišlo ešte k väčšej úspore. Všetci vodiči, ktorí končia a začínajú v Žiline, už mohli dávno tento úsek používať, čím by sa zvýšili ekonomicko-sociálne benefity," uzavrel Matej.
Nové mosty aj protihlukové steny
„Rajecký privádzač dopĺňa balík diaľničných projektov v žilinskom regióne, ktoré sa nám úspešne darí presúvať z prípravnej do realizačnej fázy,“ uviedol riaditeľ úseku prípravy NDS Tomáš Mateička.
Už o niekoľko dní diaľničiari podpíšu zmluvy na výstavbu zvyšných troch úsekov diaľnice D3 medzi Čadcou a Žilinou. „Zmluva na výstavbu privádzača bude ďalšia v poradí,“ dodal.
V rámci výstavby privádzača vznikne päť nových mostov a približne 800 metrov protihlukových stien. Po dokončení stavby sa podľa diaľničiarov výrazne zjednoduší vstup do Žiliny.
Kolóny znepríjemňujú dochádzku
Obec Lietavská Lúčka s radosťou prijala správu o ukončení tendra. „Raňajšie a poobedňajšie kolóny znepríjemňujú našim obyvateľom dochádzku do mesta za prácou či k lekárovi,“ uviedli pre Štandard z obecného úradu.
„Cezpoľní vodiči" skracujúci si cestu cez obec totiž spôsobili v uplynulom období niekoľko dopravných nehôd so škodou na majetku aj na zdraví.

„Najmä prechádzajúce nákladné vozidlá spôsobovali hluk a prašnosť v obci. Aj preto dúfame, že sa týchto problémov v budúcnosti zbavíme,“ očakávajú v Lietavskej Lúčke.
K dĺžke výstavby sa nevedeli vyjadriť. „Ak si uvedomíme, že bude potrebné postaviť niekoľko premostení ponad údolia a lokálne cesty, tak to nebude jednoduché,“ dodali z obecného úradu s tým, že stavbárom budú držať palce.