Pripravené úsporné opatrenia v rezorte dopravy dosahujú objem približne 58 miliónov eur. „Šetriť budeme hlavne na prevádzke, službách a tovaroch, nie na kľúčových investíciách,“ potvrdila pre Štandard hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková.
V štátnych organizáciách v tomto rezorte má ubudnúť 45 pracovných miest. Vo veľkých spoločnostiach v pôsobnosti ministerstva dopravy plánujú znížiť počet zamestnancov výraznejšie.
V Železniciach Slovenskej republiky (ŽSR) o päťsto, v Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) o 350 a podobne aj v Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS).
„Počítať musíme aj s vyššími výdavkami pre zamestnávateľov, napríklad pri odvodoch či PN, no aj tie zvládneme pokryť v rozpočte,“ dodala Poláčiková.

Polovica rozpočtu na bežné výdavky
Ministerstvo dopravy má na tento rok schválený rozpočet s celkovými výdavkami 2,67 miliardy eur, z toho na bežné výdavky 1,37 miliardy eur a na kapitálové výdavky 1,3 miliardy eur.
Bežné transfery v rámci rezortu by mali dosiahnuť spolu 997,5 milióna eur. Výdavky na tovary a služby sú plánované v objeme skoro 322 miliónov eur. Na mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné výdavky má ísť takmer 34 miliónov eur.
Diaľničiari analyzujú možné úspory
NDS vníma potrebu konsolidácie na Slovensku, aktuálne analyzuje možnosti, ako dosiahnuť úspory pri zachovaní plnohodnotného plnenia svojich úloh.
„V prípade nových projektov, napríklad D3, rátame s využitím európskych zdrojov. Pri úseku D1 Turany –Hubová hľadáme možnosti, ako využiť európske zdroje,“ informovali Štandard z mediálnej komunikácie diaľničiarov.

Hromadné prepúšťanie na železniciach
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) ako najväčší zamestnávateľ na Slovensku v rámci konsolidačných opatrení už ohlásili hromadné prepúšťanie. Tento krok považujú za nevyhnutný, keďže ho žiada ministerstvo dopravy.
Ako spoločnosť informovala, úspora finančných prostriedkov umožní zamerať sa na zlepšenie mzdových a pracovných podmienok súčasných zamestnancov. Cieľom ŽSR, ktoré mali koncom augusta necelých 13-tisíc pracovníkov, je najmä zatraktívnenie zamestnania na železniciach.
Útvar hodnoty za peniaze v analýze zamestnanosti nedávno odporučil viacero opatrení. „K niektorým z nich už ŽSR pristúpili, niektoré sú v štádiu realizácie a dopady niektorých ešte vyhodnocujeme,“ uviedla hovorkyňa ŽSR Petra Lániková.
Štátny prevádzkovateľ železničnej infraštruktúry upozorňuje, že má obrovskú zodpovednosť za bezpečnosť a plynulosť železničnej dopravy, a preto veľmi citlivo pristupuje k realizácii odporúčaní analytikov.

Chýbajúce miesta v prevádzke
Napriek hromadnému prepúšťaniu ŽSR aktívne pokračujú aj v náborových aktivitách. Zameriavajú sa najmä na obsadzovanie nedostatkových prevádzkových pozícií, kde záujem o kvalifikovaných pracovníkov stále pretrváva.
„Najväčší počet pozícií evidujeme v Oblastnom riaditeľstve Trnava, kde sme k 30. júnu mali 284 neobsadených pracovných miest,“ priblížila Lániková. V Trnavskom kraji za polrok prijali 126 nových zamestnancov na kľúčové prevádzkové pozície.
Spomedzi celoslovensky nedostatkových typových pozícií železničiari prijali 106 traťových robotníkov. Obsadili tiež miesta 31 elektromontérov, 26 návestných majstrov, 16 posunovačov, 21 rušňovodičov-traťových strojníkov, 26 signalistov, 38 dozorcov výhybiek a 33 výpravcov.