Podarí sa obnoviť leteckú linku medzi dvoma najväčšími slovenskými mestami v pôvodne avizovanom novembri? Keďže čas sa kráti a záujemcovia si momentálne ešte nemohli letenku vopred zakúpiť, Štandard sa zaujímal, aká je aktuálna situácia s prípravou spojenia.
Ministerstvo dopravy má pred štartom letov na trase Bratislava – Košice ešte podpísať zmluvu s maďarskými nízkonákladovými aerolinkami Wizz Air. Doteraz sa tak nestalo, a tak dopravca ani neoznámil, kedy bude možné kúpiť si letenky.
Na rozdiel od tradičných komerčných liniek ide v tomto prípade o spojenie vo verejnom záujme s finančnou podporou štátu.
Lety od polovice novembra
Hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková Štandardu potvrdila, že na ministerstve aktuálne trvajú štandardné aj zákonom určené procesy, ktoré sú potrebné pred samotným podpisom zmluvy.
„Vzhľadom na to, že prevádzka pravidelného leteckého spojenia má začať už túto zimnú sezónu, bolo potrebné zohľadniť aj prevádzkové záležitosti leteckého dopravcu,“ priblížila Poláčiková.
Začiatok prevádzky linky Bratislava – Košice podľa hovorkyne očakávajú v polovici novembra. „Letecký dopravca by mal v najbližšom období po podpise zmluvy oznámiť predaj leteniek,“ dodala.
Dopravný expert si myslí, že štart linky môžu posunúť. „Skôr predpokladám odloženie na december, respektíve január budúceho roku,“ zareagoval pre Štandard riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.

Denná prevádzka, rozsah cien
Wizz Air v lete uspel v tendri ministerstva dopravy na prevádzkovateľa linky medzi Bratislavou a Košicami. Fungovať má denne, spolu deväťkrát v týždni, z toho v pondelok a piatok s dvoma rotáciami letov.
Avizované ceny jednosmernej letenky majú začínať od 19,99 eura, obojsmernej od 39,98 eura. Maximálna cena jednosmernej letenky bude 75 eur, s podanou batožinou 85 eur. Pri obojsmernom lete bude horná hranica 150 eur, spolu s batožinou 170 eur. Cena letenky sa bude odvíjať od toho, v akom predstihu si ju kúpite, respektíve od vyťaženosti lietadla.
Let bude trvať 35 minút, spolu s odbavením zhruba hodinu. Na letisko bude stačiť prísť 40 minút pred odletom, keďže pôjde o vnútroštátne spojenie. Dopravca bude na linke Bratislava – Košice využívať lietadlo Airbus A320 alebo A321. Spojenie má prevádzkovať zatiaľ do konca marca 2028.
Dotácia na celé obdobie linky bude vo výške 5,2 milióna eur, čo je podľa ministra dopravy Jozefa Ráža výrazne menej oproti očakávanej sume deväť miliónov eur. „Verím, že dosah na štátny rozpočet bude zanedbateľný v porovnaní s tým, koľko to následne do samotného rozpočtu prinesie," informoval v auguste minister.

Vstupná brána do Tatier
Wizz Air medzitým oznámil novú pravidelnú linku medzi Letiskom Poprad-Tatry a poľským mestom Gdansk pri Baltickom mori. Prevádzkovať ju plánuje v zimnej sezóne od 25. decembra zatiaľ do konca marca 2026 dvakrát v týždni – vo štvrtok ráno a v nedeľu večer. Otvorenie novej linky predstavila letecká spoločnosť v Gdansku.
Spojenie podľa popradského letiska zabezpečí lietadlo Airbus A321neo s kapacitou 239 cestujúcich, cena letenky bude začínať od 14,99 eura. Letenky sú už k dispozícii.
Letisko Poprad Tatry je vstupnou bránou do Tatier. „Na spojení sme pracovali niekoľko mesiacov a veríme v úspech tejto linky,“ hovorí o novom spojení do Gdanska riaditeľ letiska Ján Pitoňák.
„V tejto chvíli je dôležité, aby cestovné kancelárie, hotelieri aj dopravcovia zareagovali a pripravili atraktívne pobytové balíky prioritne na lyžiarske pobyty do Jasnej, Tatranskej Lomnice aj na Štrbské Pleso,“ dopĺňa.
Najmä poľskí turisti
Linka je podľa popradského letiska navrhnutá tak, aby priniesla poľských návštevníkov na turistiku a lyžovanie a zároveň umožnila slovenským cestujúcim vydať sa k Baltskému moru alebo do Pomoranského regiónu.
Vzhľadom na to, že linka bude fungovať v zimnom období, dá sa očakávať, že ju môžu využívať najmä poľskí návštevníci Tatier aj v blízkom Zakopanom. „Predpokladám, že pôjde predovšetkým o poľských turistov, ktorí budú chodiť na lyžovačku do Vysokých, ale aj Nízkych Tatier,“ dodáva Ondrej Matej.
Podtatranci chcú výhodu využiť
Popradské letisko má v súčasnosti jedinú pravidelnú linku, prevádzkuje ju práve Wizz Air na londýnske letisko Luton. Konkurenčný Ryanair totiž nedávno skončil s linkou na londýnske letisko Stansted. Na nové spojenie z Gdanska sa už Podtatranci začínajú pripravovať.
Letisko Poprad má z hľadiska turizmu veľký potenciál. „Lyžiari vedia byť vo vybraných ubytovacích zariadeniach priamo v Poprade do pár minút od príletu a na svahoch a v ubytovacích zariadeniach vo Vysokých Tatrách a v Jasnej maximálne do hodiny,“ ozrejmuje riaditeľka Oblastnej organizácie cestovného ruchu Region Vysoké Tatry Lucia Blašková. Ako podotýka, túto konkurenčnú výhodu chcú slovenské horské strediská využiť.

Poliaci dlhodobo druhí
Poliaci mali minulý rok medzi zahraničnými návštevníkmi Slovenska 15-percentný podiel. Podľa národnej organizácie cestovného ruchu Slovakia Travel im v rámci príjazdového cestovného ruchu dlhodobo patrí druhé miesto.
„Vlani k nám podľa Štatistického úradu SR zavítalo spolu viac ako 320-tisíc poľských turistov. V porovnaní s rokom 2023 to predstavuje nárast o 14,8 percenta, oproti predcovidovému roku 2019 dokonca až o 35 percent,“ informoval Martin Pavlík zo zahraničného zastúpenia Slovakia Travel v Poľsku.
Pozitívny vývoj predbežne naznačujú aj tohtoročné údaje o návštevníkoch od nášho severného suseda.
Najväčšie rozšírenie liniek
Wizz Air už v auguste oznámil, že na bratislavskom letisku otvorí v rámci zimného letového poriadku (od 14. novembra) svoju základňu. Umiestni na nej dve lietadlá Airbus A321neo a vďaka tomu bude odtiaľ prevádzkovať dvanásť nových leteckých liniek. Pôjde o najväčšie rozšírenie siete leteckých liniek z Bratislavy u jedného dopravcu.
Spolu so súčasnými linkami do Lutonu, Skopje, ako aj s už avizovanými spojeniami do Bukurešti (od konca októbra) a najnovšie do Košíc (v novembri) bude Wizz Air z Bratislavy prevádzkovať 16 liniek. Od polovice novembra a polovice decembra pribudnú linky do Atén, Alicante, Barcelony, Malagy, Bazileja, Lamezia Terme, Neapola, Palerma, Nišu, Plovdivu, Varny a Osla.
Historický rast umožní bratislavskému letisku v budúcom roku zvýšiť počet cestujúcich z dvoch miliónov na približne tri milióny ročne. Malo by tak výrazne presiahnuť rekordné čísla z rokov 2018 a 2019, keď vybavilo po 2,3 milióna pasažierov.