Súboj rivalov na bratislavskom letisku. Wizz Air vyzýva Ryanair najväčšou expanziou

Zo súboja dvoch dlhodobých rivalov môžu ťažiť už aj cestujúci na bratislavskom letisku, korí budú mať na výber desiatky nových pravidelných liniek takmer v celej Európe. Vrátane obnovenia vnútroštátneho spojenia Bratislava – Košice.

Po zriadení základne Wizz Air a masívnom rozšírení destinácií by mal počet pasažierov na letisku v hlavnom meste budúci rok vzrásť zo súčasných dvoch miliónov ročne predbežne na tri až štyri milióny.

Maďarská letecká spoločnosť po postupnom pridávaní spojení bude z Bratislavy prevádzkovať spolu 27 pravidelných liniek. Je to najviac, ako jeden dopravca dosiaľ zabezpečoval. Umožní to aj to, že do marca 2026 ukončí svoje lety z viedenského letiska.

Wizz Air preberie prvenstvo od Ryanairu

„Ide o najväčšiu expanziu jedného dopravcu v histórii bratislavského letiska. Wizz Air sa stane najväčším leteckým dopravcom v Bratislave a preberie prvenstvo od spoločnosti Ryanair,” reaguje pre Štandard Ivan Hajník z portálu Letectvosr.sk, ktorý sa venuje civilnému dopravnému letectvu.

Pre bratislavské letisko to bude podľa neho znamenať zlepšenie ekonomických výsledkov vďaka vyššiemu počtu príletov a odletov, a tým aj nárast príjmov z letiskových a ďalších poplatkov. Počet cestujúcich by do dvoch rokov mohol dosiahnuť až päť miliónov ročne, čo je na hranici kapacity letiska.

„Letisko sa tak môže stať atraktívnejším aj pre ďalších dopravcov, ktorí doteraz Bratislavu obchádzali. Pre cestujúcich ide o výrazné rozšírenie ponuky destinácií, vďaka čomu už nebudú musieť cestovať do Viedne či Budapešti,” očakáva Hajník.

Základňa a nové linky od októbra do marca

„Z hľadiska prevádzky sa pripravujeme na to, aby sme rast zvládli plynulo a bezpečne. Predpokladáme, že v budúcom roku odbavíme historicky rekordný počet tri až štyri milióny cestujúcich,“ uviedol generálny riaditeľ Letiska Bratislava Dušan Novota.

Wizz Air k dvom súčasným linkám z Bratislavy na letisko Londýn Luton a do Skopje pridá lety do Bukurešti od 28. októbra. Po otvorení svojej základne 14. novembra najprv s dvomi lietadlami Airbus A321neo s kapacitou 239 cestujúcich bude od toho istého dátumu odtiaľ lietať do Barcelony, Malagy, Lamezia Terme, Varny a Plovdivu.

Wizz Air Airbus A321neo. Foto: Manuel Romano/NurPhoto via Getty Images

Domácu linku medzi Bratislavou a Košicami dopravca odštartuje 21. novembra, fungovať bude deväťkrát týždenne, z toho v pondelok a piatok dvakrát denne. Lety do Atén, Osla, Alicante, Bazileja, Palerma, Neapola a Niša sa začnú od 15. decembra.

Ďalšia časť expanzie Wizz Air z bratislavského letiska príde začiatkom budúceho roka, keď svoju základňu rozšíri o ďalšie dve lietadlá. Zároveň pribudnú linky do Larnaky a Kišiňova od 12. januára 2026.

Lety do Tirany, na letisko Berlín – Brandenburg, do Ríma na letisko Fiumicino budú v prevádzke od 16. marca, do Dortmundu, Tel Avivu, Prištiny, Ohridu od 17. marca a do Tuzly a Varšavy na letisko F. Chopina od 29. marca. Letenky na nové linky sú už v predaji.

Potenciál spojenia Bratislava – Košice

Nová vnútroštátna linka Bratislava – Košice je vhodným doplnkom k železničnej a cestnej doprave. Vznikla na základe verejnej súťaže ministerstva dopravy na prevádzku linky vo verejnom záujme, pričom víťazom sa stal Wizz Air. Štát bude dopravcovi prispievať na prevádzku počas troch rokov.

„Nové spojenie má potenciál, ak si nájde stálu klientelu – obchodných cestujúcich, turistov aj bežných ľudí cestujúcich za rodinou, ktorí sa potrebujú rýchlo dopraviť z Bratislavy do Košíc alebo opačne,” hovorí Hajník.

V minulosti rovnakú trasu prevádzkovala slovenská spoločnosť SkyEurope na komerčnom základe.

Odchod z viedenského letiska

Wizz Air postupne zatvorí svoju základňu na viedenskom letisku po prehodnotení jej prevádzky. Dôvodom sú vysoké náklady. Dve lietadlá stiahne a dve trasy do Bilbaa a Londýna Gatwick ukončí 26. októbra 2025. Tri zostávajúce lietadlá a zvyšok trás skončia 15. marca 2026. Rakúski cestujúci budú môcť využívať jeho linky z Bratislavy a Budapešti.

Wizz Air otvoril svoju základňu vo Viedni v roku 2018, odkiaľ s piatimi lietadlami Airbus A321neo prevádzkujú 28 trás do 20 krajín. Náklady a dane sa podľa dopravcu odvtedy výrazne zvýšili.

„Vzhľadom na strategické zameranie Wizz Air na budovanie svojich kľúčových trhov v strednej a vo východnej Európe a poskytovanie nízkych cien sa prevádzka z Viedne stala nezlučiteľnou s ultranízkonákladovým obchodným modelom leteckej spoločnosti,” oznámil nedávno Wizz Air.

Cestujúci vystupujú z lietadla spoločnosti Wizz Air na letisku v Bratislave. Foto: Martin Baumann/TASR

Priama konkurencia znižuje ceny

Wizz Air a Ryanair sú dlhodobí konkurenti. Pre cestujúcich to podľa Hajníka môže byť pozitívna správa, keďže priama konkurencia spravidla tlačí ceny leteniek nadol. Obaja dopravcovia si budú priamo konkurovať na ôsmich linkách – do Atén, Lamezie Terme, Neapola, Palerma, Ríma, Alicante, Barcelony a Malagy.

„Krátkodobo to prinesie výhodu pre cestujúcich, no z dlhodobého hľadiska je takýto pretlak ponuky sedačkovej kapacity vzhľadom na dopyt neudržateľný. Je pravdepodobné, že jeden z dopravcov bude musieť svoju ponuku upraviť,” predpokladá Hajník.

Ideálne by bolo, keby sa dopravcovia vzájomne dopĺňali a nekonkurovali si priamo na rovnakých trasách. Ťažko predpovedať, kto bude v Bratislave úspešnejší. „Wizz Air je známy svojou flexibilitou a schopnosťou rýchlo reagovať na trhové zmeny – upravuje frekvencie letov, ruší alebo pridáva linky aj počas sezóny,” približuje Hajník.

Ryanair je zas tradičným dopravcom s dlhoročnou základňou v Bratislave, kde pôsobí dvadsať rokov. Nasledujúce mesiace budú veľmi zaujímavé z pohľadu vývoja konkurencie.

Wizz Air môže linky ešte prehodnotiť

Niektoré nové linky, napríklad do Tirany, Ochridu, Tel Avivu, Prištiny či Kišiňova, sú len presunuté z uzatváranej základne vo Viedni. Cestujúcich si pravdepodobne udržia bez ohľadu na to, či pristanú v Bratislave alebo vo Viedni.

„Naopak, linky do Berlína či Dortmundu sú otázne, podobné spojenia v minulosti neuspeli napriek nízkym cenám leteniek. Osobne očakávam, že Wizz Air bude ponuku liniek z Bratislavy ešte prehodnocovať a môžeme do budúcna očakávať zmeny,” dodáva Hajník. Situácia sa však podľa neho vyvíja a menia sa aj preferencie cestujúcich.