Súťaž na stavbu D1 Turany – Hubová sa predlžuje. Obavy z ohrozenia vody zostávajú
Verejné obstarávanie na zhotoviteľa 13,5-kilometrového úseku D1 Turany – Hubová za 1,47 miliardy eur bez DPH je po viac ako roku od vyhlásenia vlani v auguste stále v začiatočnom štádiu.
Súčasťou posledného nevysúťaženého a nerozostavaného úseku D1 medzi Bratislavou a Košicami, ktorý prepojí Turiec a Liptov, budú dva tunely s celkovou dĺžkou takmer 8,7 kilometra – Korbeľka (5 868 metrov) a Havran (2 820 metrov). Cestná časť úseku bude merať 3,6 kilometra a mosty budú dlhé 1,3 kilometra.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) zatiaľ neoznámila výsledok vyhodnotenia žiadostí záujemcov o účasť v tendri, ktoré predkladali v decembri minulého roka. V dokumentoch zákazky zverejnila iba vysvetlenia informácií s odpoveďami na štyri desiatky otázok k podmienkam súťaže. Do druhej fázy, ktorá zahŕňa predkladanie a vyhodnocovanie ponúk, plánovala pozvať vybraných uchádzačov.
O tendri bez bližších informácií
Námietky proti podmienkam na vypracovanie žiadosti o účasť či ponuky pred rokom trikrát preskúmal Úrad pre verejné obstarávanie. Viaceré zamietol, v niektorých prípadoch nariadil úpravu podmienok.
Štandard sa o aktuálny priebeh súťaže zaujímal v NDS aj na Ministerstve dopravy SR. „Mrzí nás to, ale keďže ide o živé verejné obstarávanie, nemôžeme jeho priebeh bližšie komentovať,” odpísali z mediálneho oddelenia diaľničiarov.
„Verejné obstarávanie na zhotoviteľa úseku D1 Turany – Hubová naďalej prebieha, preto bližšie informácie v tejto fáze nie je možné poskytnúť,” zareagovala podobne hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková.
Zhotoviteľ má byť známy budúci rok
Minister dopravy Jozef Ráž predpokladá uzavretie zmluvy s vybraným budúcim zhotoviteľom výstavby D1 Turany – Hubová v priebehu budúceho roka. „Keby bol v roku 2026 zazmluvnený, predpokladajú sa prípravné práce. Finančný balík bude relevantný v roku 2027,” informoval minister o financovaní výstavby úseku.
„Nakoľko je to teraz môj problém? Hľadám peniaze na financovanie kontinuálnej výstavby diaľnic v roku 2026. Treba pracovať aj na príprave, pretože dlho trvá a relatívne málo stojí,” povedal Ráž po stredajšom výjazdovom rokovaní vlády vo Višňovom v okrese Žilina. Prostriedky štátneho rozpočtu podľa neho pôjdu na prípravu, aby mal budúci minister plno projektov, ktoré bude môcť stavať.

Zvýšená pozornosť vode v územnom konaní
Paralelne s tendrom na zhotoviteľa D1 Turany – Hubová prebieha od začiatku októbra územné konanie na stavbu diaľnice, ktoré vedie Regionálny úrad pre územné plánovanie a výstavbu v Žiline.
„Dotknuté obce v rámci územného konania pre plánovanú stavbu diaľnice D1 Turany – Hubová citlivo vnímajú tunelový variant a zdôrazňujú potrebu zvýšenej pozornosti, aby výstavba tunelového variantu neohrozila existujúce vodné zdroje,” uviedla pre Štandard hovorkyňa Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky Simona Parížeková.
Spomínaný regionálny úrad predpokladá, že územné rozhodnutie pre trasu diaľnice vydá v novembri. „V súčasnosti nie je možné určiť, kedy bude územné rozhodnutie pre plánovanú stavbu D1 Turany – Hubová právoplatné,” podotkla Parížeková. Proti nemu bude možné podať odvolanie a vec môže byť vrátená na nové prejednanie.
Turany: netreba už čakať, ale konať
Mesto Turany v okrese Martin podporuje dostavbu diaľnice D1 na úseku Turany – Hubová, ktorý je kľúčový z pohľadu kompletnosti cestného spojenia Bratislava – Košice.
„Nemáme výhrady voči tunelovému variantu,” ozrejmil pre Štandard primátor Turian Dušan Novysedlák. „Myslíme si, že boli vo fáze posudzovania vhodnosti stavby zohľadnené všetky dôležité atribúty stavby a vyriešené všetky nástrahy, tak ako ich prezentovali oponenti stavby. Netreba už čakať, ale konať,” pokračoval.
Turany majú v rámci územného konania pre stavbu D1 Turany – Hubová viaceré pripomienky a požiadavky. Týkajú sa minimalizácie negatívnych vplyvov výstavby a prevádzky diaľnice na kvalitu životného prostredia a života nielen ich obyvateľov, ale aj susedných obcí Nolčovo, Krpeľany a Ratkovo.

„V pripomienkach sme kládli dôraz aj na bezpečnosť obyvateľov v dotknutých lokalitách, ako aj na rozvoj cestovného ruchu. Brali sme pritom ohľad na turistov a cyklistickú verejnosť, s plným rešpektovaním biokoridoru pre migrujúcu zver,” vymenoval Novysedlák. Vzniesli aj požiadavky na opravu a údržbu miestnych komunikácií ako kompenzáciu za zhoršenie kvality života obyvateľov.
Najväčšie a negatívne dopady
Trasa diaľnice zasahuje do východnej časti katastrálneho územia mesta Turany, mimo zastavanej časti. „Najväčšie negatívne dopady pri výstavbe očakávame na zásobovacích trasách a v ich okolí. Jedna trasa vedie aj cez zastavanú časť nášho katastrálneho územia. V tejto lokalite sme kládli najväčší dôraz na požiadavky týkajúce sa bezpečnosti obyvateľov,” priblížil primátor.
Turany očakávajú, že lídri územného konania, ale aj budúci zhotoviteľ stavby, zhodnotia oprávnenosť požiadaviek a zapracujú ich bez pripomienok ako dôležitú súčasť prípravnej fázy stavby.
„Nemáme vedomosť o tom, že by mali byť odstránené či už súkromné, alebo verejné stavby v našom katastrálnom území,” uzavrel Novysedlák.
Krpeľany: tunel ohrozuje zdroje vody
Námietky k stavbe diaľnice má aj obec Krpeľany. Výstavba tunela Korbeľka podľa starostu obce Martina Schestága ohrozuje zdroje pitnej vody, keďže tunel plánujú stavať v chránenej vodohospodárskej oblasti.
„Bude to ďalšia líniová stavba, ktorá so svojím ochranným pásmom ide cez územie vyčlenené v našom územnom pláne na výstavbu individuálnych rodinných domov, čím táto lokalita stratí svoju polohovú rentu a obec príde o územie potenciálneho rozvoja,” vyjadril sa pre Štandard Schestág.
Stavba diaľnice podľa starostu neohrozuje iné stavby, keďže vedie cez polia a lúky.

Rýchlejšie stavebné konanie
Ministerstvo dopravy začne pre D1 Turany – Hubová stavebné konanie. „Dĺžka konania závisí od úplnosti podania, riešenia prípadných námietok či rozkladov,” priblížila Poláčiková s tým, že zákon o mimoriadnych opatreniach pre strategické investície, ktorý je účinný od júna 2024, skracuje niektoré lehoty a môže prispieť k urýchleniu stavebného konania.
Majetkovo-právne vysporiadanie pred výstavbou D1 Turany – Hubová bude zabezpečovať NDS ako investor, a to dohodami s vlastníkmi nehnuteľností. Ak sa s niektorými nedohodne, podá návrhy na vyvlastnenie.
Zrušiť súťaž a iný postup
Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej sa domnieva, že vyhodnotenie prvého kola užšej súťaže na D1 Turany – Hubová trvá dlho pre „absolútnu neschopnosť vedenia NDS”.
Tvrdí, že pri zvolenom postupe obstarávania sa rozhodli ísť zlou cestou. „Keby použili metódu súťažného dialógu, ktorú sme im odporúčali, už by mohli stavať,” poznamenal pre Štandard Matej.
Keďže je to strategická investícia, odborník predpokladá, že podľa zákona o strategických investíciách prebieha zrýchlené konanie. „Verím, že získanie stavebného povolenia nebude trvať viac ako šesť mesiacov. Ak to bude viac, potom treba celý tento zákon hodiť do koša,” prízvukoval.
Podľa optimistického scenára očakáva začiatok výstavby diaľnice v lete 2026 a jej ukončenie v lete 2033.
Sedem rokov na výstavbu
Výstavba diaľnice v zložitom teréne by mala trvať 2 555 dní, teda približne sedem rokov. Ak by diaľničiari vybrali zhotoviteľa napríklad v roku 2026 alebo 2027 a práce by prebiehali podľa plánu, hotová by mohla byť v roku 2033, respektíve 2034.
To by znamenalo dokončenie D1 medzi Bratislavou a Košicami. Na úplné dokončenie D1 – po dostavbe úsekov s tunelmi Višňové a Čebrať (do konca tohto a začiatkom budúceho roka) – je potrebné vybudovať aj východnú časť D1 od Bidoviec pri Košiciach po hranicu s Ukrajinou.