Meškajúci úsek R2 Kriváň – Mýtna onedlho otvoria. Je na ňom rekordne dlhá mostná estakáda
Dlhoočakávaný termín odovzdania do prevádzky nového úseku rýchlostnej cesty R2 Kriváň – Mýtna medzi Zvolenom a Lučencom je už známy. Dosiaľ predpokladaný dátum jeho sprejazdnenia pre motoristov 20. novembra už potvrdil minister dopravy Jozef Ráž. „Bude to diaľnica v korunách stromov," dodal.
Ten istý deň plánovaného otvorenia úseku R2, ktorý prepojí okresy Detva a Lučenec, predtým uviedol pre Štandard starosta Kriváňa Imrich Paľko. Od jeho blížiaceho sa sprevádzkovania očakáva najmä odklon dopravy z obce. „Výhodou je aj dochádzka do nášho priemyselného parku z okolia Lučenca, Poltára, Rimavskej Soboty," zareagoval starosta.
Stavebné práce spôsobili dopravné obmedzenia, čiastočne znečistené komunikácie v rámci možnosti čistili. „Na R2 pracovalo približne päťsto zamestnancov, čo bol väčší pohyb v našej obci. Samozrejme, počas výstavby boli aj pozitívne veci pre podnikateľov v obci," priblížil Paľko. Stavbári počas výstavby R2 využívali miestne stravovacie a ubytovacie služby.

Predĺžené práce, zvýšené náklady
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) začala s prácami na úseku R2 Kriváň – Mýtna ešte v roku 2020 na začiatku pandémie, pričom trvať mali pôvodne do jari minulého roka.
Združenie stavebných spoločností Doprastav, Strabag, Eurovia SK a Eurovia CS sa v zmluve z marca 2020 zaviazalo rýchlocestu postaviť v priebehu štyroch rokov za vyše 232 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty. Lehotu výstavby napokon predĺžili o viac ako rok.
Náklady podľa poslednej zmeny vzrástli celkovo skoro o pätinu, zatiaľ bezmála na 272 miliónov eur bez dane. Jedným z dôvodov bolo potrebné odstránenie veľkej nelegálnej skládky odpadu nájdenej na plánovanej trase cesty.
Valorizácia rastu cien v stavebníctve na tejto stavbe dosiahla za roky 2020 až 2023 takmer 26 miliónov eur, pričom celková cena po dokončení prác môže ešte vzrásť.
Unikátna mostná estakáda
Súčasťou stavby R2 Kriváň – Mýtna je domáca najdlhšia, takmer päťkilometrová estakáda údolím Krivánskeho potoka. Je vo výške 15 až 45 metrov nad cestou prvej triedy I/16, v blízkosti vysokého napätia a existujúcej zástavby. Aj preto jej hovoria „diaľnica v korunách stromov".
Na mostnej estakáde už vykonali zaťažovacie skúšky, čo je ďalší dôležitý krok k dokončeniu tohto stavebného diela. „Prostredníctvom expertov zo spoločnosti Technický a skúšobný ústav stavebný (TSÚS) sme overili únosnosť mosta pri predpísanom zaťažení," informovala spoločnosť Strabag ako člen stavebného združenia.
Požadované zaťaženie vytvorilo dvanásť nákladných áut umiestnených do presne určenej formácie a polohy a pracovníci TSÚS zrealizovali pomocou lanka, kladky a digitálneho snímača presný pohyb mostnej konštrukcie.
Nasledovala dynamická zaťažovacia skúška, ktorá bola podľa Strabagu zameraná na kontrolu, ako sa mostná konštrukcia správa pri prejazde nákladného auta rôznymi rýchlosťami a prejazde cez spomaľovač.

Dokončovacie práce
„Zhruba deväťkilometrová krivánska štvorprúdovka významne urýchli dopravu a vyprevadí tranzitnú dopravu z okolitých obcí a z tunajšej cesty prvej triedy," uviedli pre Štandard z mediálnej komunikácie NDS.
Na tomto úseku momentálne dokončujú hlavne práce na zvodidlách, vodorovnom a zvislom dopravnom značení, robia asfaltové zálievky, dosypávajú krajnice, natierajú mostné závery. Taktiež realizujú terénne úpravy na estakáde a pod ňou.
„V lete sa začali práce na napojení nového úseku na existujúci ťah R2 Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce. Práce zahŕňajú úpravu časti zemného telesa cesty I/16 tak, aby bola v stave ako pred výstavbou," priblížili diaľničiari.
Takisto budujú konštrukčné vrstvy rýchlostnej cesty v pravom jazdnom pruhu vrátane krajnice. Okrem toho dokončujú protihlukovú stenu v mieste terajšej dočasnej cesty. „Práce na napojení ešte stále pokračujú," doplnili z NDS.
Úľava pre motoristov
Podľa generálneho riaditeľa NDS Filipa Macháčka bude R2 Kriváň - Mýtna pre motoristov úľava a pre obce v okolí významná zmena k lepšiemu. „Som rád, že ešte v tomto roku môžeme motoristickej verejnosti odovzdať úsek, ktorý zvýši bezpečnosť a komfort cestovania,“ dodal šéf diaľničiarov.
Nová trasa R2 po dokončení prepojí už sprevádzkované úseky R2 Pstruša – Kriváň a Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce. To umožní skoro súvislé diaľničné prepojenie z Bratislavy cez Trnavu a Zvolen k Lučencu v dĺžke vyše 240 kilometrov po D1, R1 a R2, s výnimkou chýbajúceho bezmála 11-kilometrového obchvatu Zvolena na R2.