Vodičský preukaz môže nahradiť digitálny. Dvojročná skúška pre nových vodičov
Aktualizácia pravidiel o vodičských preukazoch, ktorú schválili poslanci Európskeho parlamentu, zavádza viaceré zmeny. Platnosť vodičského preukazu bude pätnásť rokov, noví vodiči budú mať minimálne dvojročnú skúšobnú lehotu.
Tradičný vodičský preukaz môže nahradiť digitálny, pričom zákaz viesť motorové vozidlo v zahraničí bude platiť aj doma. Dotkne sa to aj slovenských vodičov.
Nové európske pravidlá začnú platiť dvadsať dní po ich uverejnení v Úradnom vestníku Európskej únie. Jej členské štáty budú mať tri roky na ich zapracovanie do svojich zákonov a ďalší rok na prípravu ich vykonávania.
Ide o súčasť balíka opatrení v oblasti bezpečnosti cestnej premávky, ktorý Európska komisia predstavila v marci 2023. Cieľom je zvýšiť bezpečnosť všetkých účastníkov cestnej premávky a čo najviac sa priblížiť k dosiahnutiu nulovej úmrtnosti na cestách EÚ v roku 2050 (Vízia nulovej úmrtnosti).

Lehota na zmeny do roku 2030
„Do roku 2030 nová smernica o európskych vodičských preukazoch zavedie digitálny vodičský preukaz a zároveň poskytne občanom úplnú slobodu výberu medzi aplikáciou a fyzickou kartou,“ uviedla spravodajkyňa pre pravidlá o vodičských preukazoch Jutta Paulusová (frakcia Zelení).
Výcvik v oblasti jazdy bude obsahovať viac prvkov pre bezpečnosť chodcov a cyklistov. Dobrovoľníci, ako sú hasiči a záchranári, budú môcť ľahšie riadiť záchranné vozidlá. „Nové pravidlá týkajúce sa odbornej prípravy a jej uznávania zatraktívnia a sprístupnia dopravné profesie,“ dodala europoslankyňa.
Platnosť preukazov a lekárske prehliadky
Vodičské preukazy by mali platiť 15 rokov pre vodičov motoriek a áut. Členské štáty, v ktorých sa vodičský preukaz používa ako občiansky preukaz, môžu túto platnosť obmedziť na desať rokov. Vodičské preukazy pre vodičov kamiónov a autobusov budú platiť päť rokov.
Členské štáty môžu platnosť vodičských preukazov u vodičov vo veku 65 a viac rokov skrátiť, aby ju podmienili častejšími lekárskymi prehliadkami a absolvovaním kondičných jázd.
Pred získaním prvého vodičského preukazu alebo pred predĺžením platnosti preukazu by mal vodič prejsť lekárskou prehliadkou vrátane vyšetrenia zraku a srdcovocievneho systému.
Krajiny EÚ sa môžu rozhodnúť nahradiť lekársku prehliadku vodičov automobilov alebo motocyklistov formulármi sebahodnotenia alebo inými systémami hodnotenia na vnútroštátnej úrovni.
Niektoré zmeny u nás už platia
Dopravný analytik Jozef Drahovský pre Štandard uviedol, že o pripravovaných zmenách sa hovorilo dlhšie, pričom niektoré boli počas prípravy a pripomienkami niektorých štátov viacnásobne pozmenené. „V každom prípade tieto zmeny neplatia hneď, ale krajiny budú mať termín na ich prevzatie do národných legislatív,“ podotkol.
Centrálne navrhované zmeny podľa odborníka v niektorých prípadoch na Slovenku už platia dlho a niektoré sú aj prísnejšie. Myslí si, že preto to na Slovensku nebude významná zmena. „Napríklad na Slovensku platí povinnosť zdravotnej prehliadky starších vodičov už veľmi dlho a aj od nižšieho veku aký navrhuje EÚ,“ podotkol Drahovský.
Ako pokračoval, Slovensko v minulosti skrátilo neobmedzenú platnosť vodičského preukazu na desať rokov u bežných vodičov, na päť rokov pri psychotestoch a na dva roky u starších vodičov.
„Potom sa to u starších vodičov zmenilo na päť rokov, ale treba mať k vodičskému preukazu preukaz o zdravotnej spôsobilosti, aby nebolo treba vydávať plastovú kartu každé dva roky,“ dodal Drahovský.

Skúšobná lehota pre neskúsených
Prvýkrát sa v právnych predpisoch EÚ zavádza skúšobná lehota pre neskúsených vodičov v trvaní dvoch rokov. Pre týchto vodičov budú platiť prísnejšie pravidlá a pokuty za jazdu pod vplyvom alkoholu a bez použitia bezpečnostných pásov alebo detských zadržiavacích systémov.
Vodičský preukaz na auto (kategória B) vo veku 17 rokov bude možné získať s tým, že do dovŕšenia 18 rokov budú môcť títo vodiči jazdiť iba pod dohľadom skúseného vodiča-spolujazdca.
V záujme riešenia nedostatku profesionálnych vodičov bude možné získať vodičský preukaz na kamión (kategória C) vo veku 18 rokov a na autobus (kategória D) vo veku 21 rokov, ak majú tieto osoby príslušný certifikát alebo preukážu odbornú spôsobilosť. V opačnom prípade bude možné riadiť kamión vo veku 21 rokov a autobus vo veku 24 rokov.
Elektronické vodičské preukazy
Podľa nových pravidiel má digitálny vodičský preukaz uložený v mobilnom telefóne postupne v celej Únii nahradiť tradičný vodičský preukaz.
Poslanci Európskeho parlamentu presadili, aby vodiči mohli naďalej žiadať o vydanie klasického preukazu, ktorý by sa im mal vydať bez zbytočného odkladu, najneskôr do troch týždňov.

Zákaz viesť motorové vozidlo
V snahe obmedziť prípady bezohľadnej jazdy v zahraničí, ako aj v záujme prísnejšieho vymáhania pokút medzi členským štátmi, sa zavádza požiadavka informovať o odobratí vodičského preukazu, jeho pozastavení alebo obmedzení jeho platnosti krajinu EÚ, ktorá ho vydala.
Vnútroštátne orgány sa budú musieť bez zbytočného odkladu vzájomne informovať o rozhodnutiach týkajúcich sa zákazu vedenia motorového vozidla pri vážnych porušeniach dopravných predpisov vrátane jazdy pod vplyvom alkoholu alebo drog, spôsobenia smrteľnej dopravnej nehody alebo výrazného prekročenia povolenej rýchlosti, napríklad o viac ako 50 kilometrov za hodinu.
„Zavedenie jasnejších a nadčasovejších kritérií pre pozastavenie vodičského oprávnenia v prípadoch závažných porušení pomáha chrániť nielen zodpovedných vodičov, ale celú komunitu,“ informoval spravodajca pre pravidlá o zákaze viesť motorové vozidlo Matteo Ricci (frakcia socialistov).
Silnejší a efektívnejší systém monitorovania a presadzovania podľa neho pomôže predchádzať nehodám a zachraňovať životy.