Zimné alebo celoročné pneumatiky? Veľký prieskum odhalil výrazné rozdiely
Doposiaľ najväčší zimný test pneumatík, ktorý nedávno organizoval nemecký automobilový klub ADAC, ukázal veľké rozdiely medzi modelmi. Porovnávanie 31 druhov prémiových, stredných a lacných, takzvaných „budgetových“ pneumatík v rozmere 225/40 R18 bolo zamerané na ich vlastnosti na snehu, ľade, mokrom a suchom povrchu.
Prémiové pneumatiky mali najstabilnejšie výsledky, stredné skôr priemerné a lacné dopadli najhoršie. Tie mali problémy na mokrej či zasneženej ceste, na ktorej je bezpečnosť prvoradá.
Previerkou prešlo sedem druhov pneumatík s hodnotením dobré, deväť bolo uspokojivých, štyri získali známku dostatočné a až jedenásť modelov sa ukázalo ako nedostatočné.
Bezpečnosť pneumatík
Spoločnosť Mikona so sídlom v Púchove, prevádzkujúca najväčšiu sieť predajní pneumatík a pneuservisov na Slovensku, pre Štandard potvrdzuje, že testami na získanie oprávnení počas zimnej prevádzky prešli všetky predávané pneumatiky s označením M+S a 3PMSF. „To znamená, že všetky pneumatiky sú svojím spôsobom bezpečné,“ uvádza Matej Haluška z odbytu uvedenej firmy.
Označenie pneumatík M+S (Mud and Snow) so zimnou vzorkou do blata a snehu výrobcovia uvádzajú bez preukázania výkonov, keďže nepotrebuje testy na snehovom povrchu.
Piktogram 3PMSF (Three Peak Mountain Snowflake) na bočnici zimných pneumatík, znázorňujúci tri vrchy so snehovou vločkou, podľa Mikony garantuje ich spôsobilosť na použitie v náročných zimných podmienkach.
Toto označenie vychádza z noriem Európskej únie, takže tieto pneumatiky musia mať najmenej o 25 percent lepšiu trakciu na snehu oproti štandardným referenčným modelom.
Za kvalitu si treba priplatiť
„Niektoré drahšie pneumatiky však vynikajú napríklad brzdnou dráhou, záberom na snehu či odolnosťou. Drahšie pneumatiky sú vyrábané z kvalitnejších zmesí, ktoré vydržia dlhšie,“ približuje Haluška.
Rozdiel je aj v dezénoch pneumatík. „Drahšie značky vynakladajú viac do vývoja svojich dezénov. V konečnom dôsledku sú drahšie pneumatiky svojím spôsobom kvalitnejšie a lepšie ako lacné značky,“ vysvetľuje odborník s tým, že motoristi si podľa neho za túto kvalitu priplatia.
Motoristi využívajú čoraz častejšie aj celoročné pneumatiky. Tie sú vhodné pre autá, s ktorými vodiči jazdia menej, najmä v meste a okolí. „Pokiaľ zákazníci majú vyšší kilometrový nájazd a jazdia po diaľniciach alebo vo vyšších polohách, odporúčame skôr zimné alebo prémiové celoročné pneumatiky,“ dodáva Haluška.

Bezpečnosť a kvalita nie sú samozrejmosť
Spomínaný test zimných pneumatík podľa najväčšej českej spotrebiteľskej organizácie dTest, ktorá sa doň tiež zapojila, opäť potvrdil, že bezpečnosť a kvalita nie sú samozrejmosť.
„Zatiaľ čo známe značky v náročných skúškach viac-menej obstáli, lacnejšie modely strácali priľnavosť a zlyhávali pri krízových manévroch,“ zhodnotila šéfredaktorka časopisu dTest Hana Hoffmannová. Najviac problémov mali práve lacné modely východoázijskej výroby, a to najmä na mokrom povrchu.
„Pneumatiky, ktoré nezaistia bezpečnú jazdu v bežných zimných podmienkach, nemajú na trhu čo robiť,“ poznamenala Hoffmannová. Deväť modelov v teste totiž prepadlo so známkou nedostatočne najmä pre zlú ovládateľnosť pri jazde v daždi.
Ekologické nedostatky
Ani jazda na suchej ceste podľa dTest nebola pre všetky modely samozrejmosť. Niektoré oneskorene reagovali na volant alebo pretáčavé šmyky pri rýchlejších zmenách smeru jazdy. Výrazné rozdiely boli aj na snehu, niektoré modely neudržali auto v priamom smere ani pri nízkej rýchlosti.
Najodolnejšie pneumatiky vydržali o takmer 47-tisíc kilometrov viac oproti tým s najkratšou životnosťou. Z hľadiska ekológie má väčšina výrobcov stále čo doháňať. Žiadny model podľa testu nezískal dobré hodnotenie v udržateľnosti, hlavne pre nedostatočné informácie o výrobných postupoch a ekologických certifikátoch.
Kompletné výsledky testu zimných pneumatík vrátane prehľadu hodnotenia všetkých 31 modelov sú na www.dtest.cz.
Celoročné pneumatiky na vzostupe
Medzi vodičmi rastie záujem o celoročné pneumatiky. Podľa údajov spoločnosti Continental, popredného výrobcu pneumatík, v roku 2023 využívalo celoročné gumy 12 percent motoristov, v súčasnosti už 17 percent a ďalších skoro 50 percent o ich používaní uvažuje.
Súvisí to s tým, že vodičom odpadá pravidelné prezúvanie pneumatík, šetria čas aj peniaze, pričom sú pripravení na každú sezónu. „Celoročná pneumatika ponúka dobrú ovládateľnosť a má dobrý brzdný výkon na suchom aj mokrom povrchu,“ uvádza vedúci technického zákazníckeho servisu spoločnosti Continental Barum Aleš Langer.

Obavy v zimných podmienkach
Až dve tretiny oslovených slovenských motoristov však majú obavy z výkonu celoročných pneumatík v náročných zimných podmienkach. Ukázal to kvantitatívny prieskum, ktorý na reprezentatívnej vzorke 500 aktívnych vodičov realizovala pre Continental agentúra MNFORCE v rokoch 2023 a 2025.
Expert tvrdí, že v mestách sú celoročné pneumatiky ideálne. „Vodičom, ktorí najazdia naozaj veľa kilometrov a často prechádzajú rôznymi oblasťami, ako aj vo vyššie položených regiónoch, kde teploty dlhodobo klesajú pod bod mrazu a sneh zamŕza, odporúčame zachovať klasický model sezónneho prezúvania,“ hovorí Langer.
Celoročné pneumatiky sú podľa odborníka preto vhodné pre vodičov, ktorí jazdia kratšie vzdialenosti hlavne v meste alebo využívajú druhé či tretie auto v rodine.
Pre motoristov s vyšším ročným nájazdom kilometrov a pravidelnými cestami do hôr zostáva vhodnejšou voľbou klasické sezónne obutie. Správny výber pneumatiky je totiž vždy základom bezpečnej jazdy.