Tvrdšie tresty pirátom aj vyššia ochrana chodcov. Na cestách zavedú prísnejšie pravidlá

Ministerstvo vnútra pripravilo rozsiahle zmeny v zákone o cestnej premávke a v iných právnych normách so zámerom zvýšiť bezpečnosť na cestách a znížiť počet dopravných nehôd.

Rezort navrhol sprísniť postihy cestných pirátov a podmienky pre nenapraviteľných vodičov, rozšíriť okruh porušení v rámci objektívnej zodpovednosti či rozdeliť vodičský kurz a skúšky. Zároveň chce zvýšiť ochranu chodcov na priechodoch a zakázať elektrické kolobežky na chodníkoch.

„Súčasťou úsilia o bezpečné Slovensko je aj vyššia bezpečnosť na našich cestách,“ informoval štátny tajomník ministerstva vnútra Patrik Krauspe. „S týmto cieľom prichádza rezort vnútra so sériou opatrení, ktoré  sa zameriavajú na viacero aspektov - od ochrany zraniteľných účastníkov cestnej premávky, cez odhaľovanie najzávažnejších priestupkov a prísnejšie postihy, po osvetu a skvalitnenie prípravy budúcich vodičov,“ priblížil.

Tieto opatrenia reagujú na vývoj dopravnej nehodovosti. Na domácich cestách v roku 2024 zaznamenali takmer jedenásť a pol tisíca dopravných nehôd, čo bolo o 220 nehôd menej oproti roku 2023.

Pri vlaňajších nehodách zomrelo 262 ľudí, o päť menej ako rok predtým. Počet ťažko zranených dosiahol 814 a ľahko zranených 4 946, medziročne ich bolo menej o 80, respektíve o 38.

Medzi obeťami bolo vlani aj 67 chodcov a 22 cyklistov, respektíve vodičov elektrických kolobežiek. Počet obetí chodcov oproti roku 2023 klesol o osem, no v prípade cyklistov a kolobežkárov vzrástol o rovnaký počet. Pod vplyvom alkoholu bolo zavinených 1 276 dopravných nehôd, čo bolo medziročne menej o 93.

Veľké množstvo zmien

Dopravný analytik Jozef Drahovský pre Štandard uviedol, že dôvodmi navrhovaných zmien je naplnenie cieľa zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky, ale aj odstrániť chyby a nejednoznačnosti v zákone a prevzatie pravidiel z Európskej únie.

„Ešte záleží od toho, čo vo vláde a potom v Národnej rade bude pozmenené. To, či sa podarí naplniť ciele, ukáže schválené znenie a prax,“ podotkol odborník s tým, že ide o veľké množstvo zmien.

„V medzirezortnom pripomienkovaní bolo až 312 pripomienok a z toho 161 akceptovaných. Ťažko určiť, ktorá zmena je najdôležitejšia, lebo sama osebe je nevykonateľná. Dôležitá je súhra viacerých zmien spolu,“ poznamenal Drahovský.

Meranie rýchlosti. Foto: František Iván/TASR

Vyššie limity za prekročenie rýchlosti

Cestní piráti môžu čakať tvrdšie postihy. Nedodržiavanie povolenej maximálnej rýchlosti má totiž značný podiel na vzniku dopravných kolízií aj vplyv na rozsah ich následkov.

Závažným porušením pravidiel cestnej premávky má byť po novom prekročenie povolenej rýchlosti už o viac ako 30 kilometrov za hodinu v obci alebo o viac ako 40 kilometrov mimo obce. V súčasnosti je tento limit nad 50 kilometrov v obci a nad 60 kilometrov mimo obce.

„Výška pokút zostáva, ale limit prekročenia rýchlosti posunuli dole, čo znamená, že za to isté prekročenie rýchlosti bude vyššia pokuta,“ zareagoval Drahovský.

Výšky pokút sa síce nemenia, návrh však sprísňuje rozpätie prekročenia rýchlosti pri jednotlivých úrovniach sankcií, takže tí, ktorí porušujú predpisy, zaplatia viac.

Pokuty zostávajú v blokovom konaní v rozpätí do 50 až 800 eur a v správnom konaní do sto až tisíc eur.

Prekročenie rýchlosti (km/h)Výšky pokút
v obcimimo obce
súčasnosťnávrhsúčasnosťnávrhblokové konanieriadne konanie
do 20do 15do 30do 25do 50 €do 100 €
21 – 5016 – 3031 – 6026 – 4030 – 400 €150 – 600 €
51 a viac31 a viac61 a viac41 a viac250 – 800 €500 – 1000 €
Porovnanie súčasných a navrhovaných limitov prekročenia rýchlosti a pokút. Zdroj: Ministerstvo vnútra SR

Väčšie postihy za opakované priestupky

Po troch závažných priestupkoch by mali vodiči po novom absolvovať rehabilitačný program. Zároveň budú povinní ako doteraz zúčastniť sa na doškoľovacom kurze a preskúšaní odbornej spôsobilosti.

Ak v lehote 24 mesiacov štvrtýkrát závažne porušia pravidlá cestnej premávky, podľa ministerstva vnútra prídu o vodičské oprávnenie.

Získať späť ho budú môcť po splnení podmienok, teda ak absolvujú rehabilitačný program pre vodičov, doškoľovací kurz, preskúšanie odbornej spôsobilosti a preskúmanie zdravotnej a psychickej spôsobilosti.

„Predlžuje sa doba, ktorá sa zohľadňuje pri posudzovaní priestupkov pri zásade trikrát a dosť z jedného roka na dva roky, čo je sprísnenie na 200 percent,“ komentoval zmenu Drahovský.

Ilustračná fotografia. Foto: Radovan Stoklasa/TASR

Viac prednosti chodcom na priechodoch

Zvýšiť by sa mala ochrana chodcov ako najzraniteľnejších účastníkov cestnej premávky pri prechádzaní cez cestu po priechode pre chodcov. Po novom majú mať prednosť už vtedy, keď zjavne chcú na priechod vstúpiť.

Naďalej nebudú môcť vstúpiť na miesto určené na prechádzanie náhle. Vodiči budú povinní jazdiť pred priechodom dostatočne nízkou rýchlosťou na to, aby v prípade potreby mohli zastaviť.

„Očakával som kompletnú novú definíciu povinnosti a práv chodcov, ktorú by chápali aj ľudia bez právnického vzdelania,“ uviedol Drahovský. Tá mala byť podľa neho rozdelená zvlášť pre priechod pre chodcov, miesto na prechádzanie a mimo uvedených miest, pozdĺžnu chôdzu po vozovke. „Nestalo sa tak. Niektoré práva chodcov pribudli ako povinnosti vodičov,“ upozornil.

Zákaz e-kolobežkám na chodníkoch

Elektrické kolobežky ako malé elektrické vozidlá nesmú dosahovať rýchlosť viac ako 25 kilometrov za hodinu. Zrušiť sa má obmedzenie ich používania len osobami nad pätnásť rokov.

Elektrické kolobežky nebudú môcť jazdiť po chodníku, výnimkou budú deti do desať rokov a ich sprevádzajúca osoba. Vodiči e-kolobežiek majú mať podobné práva a povinnosti ako cyklisti.

„Kolobežka s pomocným motorčekom je len do rýchlosti 25 kilometrov za hodinu. Ak je to viac, ide o motocykel a treba splniť všetky náležitosti pre vedenie motocykla,“ vysvetlil odborník.

Rozšírenie objektívnej zodpovednosti

Obce a mestá dostanú nové právomoci v rámci objektívnej zodpovednosti. Rozšíri sa okruh porušení pravidiel cestnej premávky, ktoré bude môcť riešiť polícia na základe objektívnej zodpovednosti držiteľa vozidla.

„Pôjde po novom aj o zákaz vchádzania do križovatky, ak situácia vodičovi nedovoľuje pokračovať za križovatkou, nedodržanie minimálnej alebo bezpečnej vzdialenosti za vozidlom, používanie telefónu počas jazdy, nezapnutie bezpečnostného pásu a jazda v protismere,“ ozrejmil hovorca ministerstva vnútra Matej Neumann.

Samosprávy budú riešiť niektoré delikty

Ministerstvo vnútra po rokovaniach so zástupcami miest a obcí vychádza v ústrety požiadavkám samospráv, ktoré získajú nové právomoci v rámci objektívnej zodpovednosti. Prejednávať budú môcť niektoré správne delikty, ktoré boli doteraz len v gescii štátnej polície.

„Pomocou vlastných stacionárnych radarov a zariadení budú môcť obce a mestá dokumentovať a riešiť prekročenie rýchlosti jazdy, ale napríklad aj nezastavenie na STOPke, jazdu na červenú, porušenie zákazu vjazdu, zákazu odbočenia, zákazu zastavenia alebo prikázaného smeru či prejazd cez železničné priecestie v čase, keď je to zakázané,“ vysvetlil Neumann.

Cestná premávka v Malackách. Foto: Mesto Malacky

Novela zároveň zjednoduší a zrýchli vyvodzovanie objektívnej zodpovednosti. Podobne ako pri diaľničných známkach a mýte sa nebude môcť držiteľ vozidla vyviniť zo zodpovednosti tým, že oznámi vodiča, ktorý auto v skutočnosti viedol. Držiteľ si však bude môcť nárokovať u vodiča náhradu uhradenej pokuty.

Skúška na vodičský má byť rozdelená

Navrhované zmeny sa týkajú aj autoškôl a budúcich vodičov. Skúška z odbornej spôsobilosti u žiadateľov o udelenie vodičského oprávnenia by mala byť rozdelená. Zámerom je podľa ministerstva vnútra dosiahnuť, aby v praktickom výcviku pokračoval len účastník vodičského kurzu, ktorý teoreticky ovláda pravidlá cestnej premávky.

Žiadateľ by mal podľa návrhu najskôr absolvovať teoretickú časť vodičského kurzu a potom teoretickú skúšku. Až po jej úspešnom zvládnutí by mohol pokračovať v praktickej časti vodičského kurzu, teda v jazde na autocvičisku a v reálnej premávke, a následne by sa prihlásil na praktické preskúšanie. Uchádzači by mali mať možnosť prihlásiť sa na skúšku elektronicky.

„Podmienkou na zápis uchádzača do vodičského kurzu na skupinu B bude získanie aspoň nižšieho stredného vzdelania,“ dodal Neumann.

Novela zákona o cestnej premávke má navrhovanú účinnosť 1. mája 2026, s výnimkou rozdelenia skúšky s odbornej spôsobilosti a výcviku v autoškolách, ktorá má nadobudnúť účinnosť o rok neskôr.