Ryanair chváli Bratislavu. Nízke poplatky lákajú lietadlá z Viedne aj nové linky

Nákup lístkov cez moderné technológie využíva síce už takmer 80 percent z viac ako 207 miliónov pasažierov Ryanairu ročne, no od 12. novembra je to povinné pre všetkých vrátane cestujúcich zo Slovenska.

„Od stredy si cestujúci už nebudú môcť stiahnuť a vytlačiť fyzický papierový palubný lístok, ale namiesto toho budú musieť počas odbavenia na nástup do letu spoločnosti Ryanair použiť digitálny palubný lístok vygenerovaný v aplikácii myRyanair,“ pripomenula riaditeľka marketingu Ryanairu Dara Bradyová.

Jednoduchšie cestovanie

Tento prechod podľa najväčšieho európskeho leteckého dopravcu umožní cestujúcim rýchlejšie, inteligentnejšie a ekologickejšie cestovanie.

Poskytne im tiež jednoduchší prístup k inovatívnym funkciám v aplikácii vrátane objednávky občerstvenia na miesto, informácií o letoch v reálnom čase, okamžitých upozornení počas prerušenia prevádzky a alternatívnych možnostiach letu či cestovných dokladov.

Linky do rovnakých miest

Ryanair v aktuálnom zimnom letovom poriadku, ktorý platí od 26. októbra 2025 do 28. marca 2026, pridal na Letisku M. R. Štefánika v Bratislave k svojim tradičným spojeniam sedem nových liniek. Prevádzkuje ich do Barcelony, Alicante, Malagy, Atén, Lamezia Terme, Neapolu a Palerma.

Ide o tie isté destinácie, do ktorých bude po otvorení svojej základne na bratislavskom letisku 14. novembra postupne lietať okrem iných miest aj maďarská nízkonákladová letecká spoločnosť Wizz Air. Cestujúci si tak budú môcť vybrať, s ktorým z dvoch konkurenčných dopravcov do týchto destinácií poletia.

Ryanair lieta v rámci konkurencie s rivalom z Bratislavy aj na letiská Londýn-Stansted a Rím-Ciampino, Wizz Air prevádzkuje linku na letisko Londýn-Luton a bude lietať aj do Ríma na letisko Fiumicino. Od marca budú obe aerolinky lietať aj do Tirany a Varšavy. Koľko z uvedených liniek do rovnakých destinácií pretrvá je však otázkou.

Foto: Sean Gallup/Getty Images

Z Viedne stiahnu ďalšie lietadlá

Ryanair zároveň oznámil, že v letnej sezóne 2026 zníži počet lietadiel na svojej viedenskej základni o ďalšie dve. Zdôvodnil to tým, že rakúska vláda nemá podľa dopravcu záujem zrušiť škodlivú daň z letectva a znížiť nadmerné poplatky letiska vo Viedni.

„Rakúsky trh s leteckou dopravou sa rúca pre škodlivú daň z letectva, ktorá je s výškou 12 eur na cestujúceho jedna z najvyšších v Európe. To robí Rakúsko úplne nekonkurencieschopným v porovnaní s lacnejšími krajinami EÚ, ako sú Švédsko, Maďarsko, Slovensko a Taliansko, v ktorých vlády rušia dane z letectva a znižujú letiskové poplatky s cieľom zvýšiť dopravu a cestovný ruch,“ ozrejmila letecká spoločnosť.

Ryanair už bol nútený stiahnuť z viedenského letiská tri zo svojich devätnástich lietadiel a uzavrieť tri trasy z Viedne pre lety v aktuálnom zimnom období. Spoločnosti Wizz Air, Level a easyJet už zatvorili svoje základne vo Viedni a Lufthansa oznámila zníženie počtu lietadiel zo svojej flotily v dcérskej Austrian Airlines o desať lietadiel.

Nespokojný šéf Ryanairu Bratislavu chváli

„Sme sklamaní z toho, že rakúska vláda nedodržala svoj sľub a nereagovala na náš plán rastu v hodnote jednej miliardy dolárov,“ vyhlásil generálny riaditeľ Ryanairu Michael O'Leary.

To by podľa neho znamenalo, že zvýšia svoju rakúsku prepravu o 70 percent na 12 miliónov cestujúcich ročne, umiestnia ďalších desať lietadiel vo Viedni, pridajú 40 nových trás a vytvoria 300 dobre platených pracovných miest pre pilotov, palubných sprievodcov a inžinierov.

Šéf Ryanairu zopakoval kritiku rakúskej vlády za neústupčivosť v otázke leteckej dane a letiskových poplatkov aj v rozhovore pre rakúsky denník Die Presse.

Napríklad letisko v Bratislave spomenul ako pozitívny príklad najrýchlejšieho rastu počtu cestujúcich v tomto regióne. Je to aj preto, že aerolinky tam pre lepšie podmienky buď premiestnili, alebo niekoľko liniek ešte len z viedenského letiska presunú.

Bratislavské letisko totiž znížilo poplatky zhruba na polovicu. Ryanair tam pridal na svoju základňu tretie lietadlo a budúci rok zvažuje pridať ďalšie, čo by umožnilo zvýšiť počet liniek.