Letecká linka Bratislava – Košice opäť funguje. Budú mať o ňu cestujúci záujem?
Nízkonákladová letecká spoločnosť Wizz Air týždeň po otvorení svojej základne na bratislavskom letisku odštartovala aj lety na obnovenej pravidelnej linke do Košíc. Let jedným smerom lietadlom Airbus A321neo s kapacitou 239 miest trvá zhruba hodinu.
Pravidelná linka Bratislava - Košice podľa zmluvy ministerstva dopravy a dopravcu o službách vo verejnom záujme bude fungovať do 25. marca 2028. Ministerstvo podporí jej prevádzku počas tohto obdobia sumou takmer 5,2 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty. V prípade predĺženia spojenia do 24. marca 2029 uhradí navyše zhruba 1,9 milióna eur bez dane.
Wizz Air predtým uspel v súťaži na prevádzkovateľa linky s podporou štátu.
Najrýchlejší a cenovo dostupný spôsob dopravy lietadlom medzi dvoma najväčšími slovenskými mestami môžu cestujúci využívať ako alternatívu k vlakom, autám či autobusom. Bude o leteckú linku Bratislava – Košice dostatočný záujem?
Zaujímali sme sa aj o to, aký vplyv môže mať na pravidelné letecké spojenie rakúskeho dopravcu Austrian Airlines medzi Viedňou a Košicami či na prevádzku vlakov Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) na trase Bratislava – Košice.
Spojenia s Bratislavou a Viedňou sa doplnia
„Očakávame, že linka do Bratislavy a linka do Viedne sa budú dopĺňať, nie si konkurovať. Každá z nich má iný účel a cieľovú skupinu,” uviedol pre Štandard manažér košického letiska pre rozvoj obchodu, PR a marketing Juraj Toth.
„Kým Wizz Air ponúkne kľúčové domáce spojenie, Viedeň zostáva vďaka bohatej sieti destinácií v Austrian Airlines dôležitým prestupným letiskom pre ďalšie lety do Európy, Ameriky i Ázie,” ozrejmil.
Letisko Košice je na spojenie s Bratislavou personálne aj prevádzkovo pripravené. „Neplánujeme zásadné rozširovanie tímu ani parkovísk, keďže aktuálne kapacity sú dostatočné. Cestujúci môžu očakávať plynulý priebeh vybavenia a rovnaký štandard služieb, na aký sú zvyknutí,” dodal Toth.
Spojenie s Bratislavou je pre košické letisko v aktuálnom zimnom letovom poriadku deviatou pravidelnou linkou. Z Košíc možno letieť s rôznymi dopravcami aj do spomínanej Viedne, Zürichu, Prahy, Varšavy, Londýna na letiská Stansted a Luton, ako aj do Liverpoolu a Dublinu. Koncom marca 2026 pribudne aj tradičná sezónna linka do Zadaru a nová celoročná linka do Malagy.

Rozhodne záujem cestujúcich
Dotované vnútroštátne aj medzinárodné lety podľa Ivana Hajníka z portálu Letectvo nie sú vo svete výnimkou. Pripomenul, že letecké spojenie medzi Bratislavou a Košicami v minulosti na komerčnom základe zabezpečovali dopravcovia SkyEurope, Danube Wings či naposledy České aerolínie. Tie skončili s prevádzkou linky z Prahy cez Bratislavu do Košíc začiatkom roka 2019.
„Teraz pôjde o štátom podporované spojenie vo verejnom záujme. Z tohto dôvodu je možné predpokladať, že linka bude minimálne najbližšie tri roky stabilne fungovať. Jej ďalšie pokračovanie po skončení dotácie bude závisieť od záujmu cestujúcich a cenovej politiky dopravcu,” zareagoval pre Štandard Hajník.
Príležitosť pre turizmus
Pre cestujúcich je to vhodné doplnenie individuálnej automobilovej, železničnej a autobusovej dopravy. „Časovo pôjde jednoznačne o najrýchlejšie spojenie medzi Bratislavou a Košicami. Pre obe mestá môže linka predstavovať príležitosť na rozvoj cestovného ruchu aj prilákanie biznis klientely,” uviedol Hajník.
Turisti, ktorí priletia do Bratislavy, sa podľa neho budú môcť rýchlo a za priaznivú cenu presunúť do Košíc a spoznať metropolu východu. Obchodní cestujúci zasa môžu linku využiť na krátkodobé či dlhšie pracovné cesty.
Odlišný model liniek
Hajník si tiež myslí, že letecká linka Bratislava – Košice pravdepodobne neovplyvní dlhodobo fungujúce letecké spojenie Viedeň – Košice.
„Obe linky totiž fungujú na odlišnom obchodnom modeli. Austrian Airlines ako sieťový dopravca využíva spojenie do Košíc najmä na zvážanie cestujúcich s nadväznými letmi z Viedne,” priblížil.
„Naopak, linka Bratislava – Košice od Wizz Air bude point-to-point spojením bez možnosti prestupu na ďalšie lety, keďže Letisko M. R. Štefánika takúto infraštruktúru neponúka,” dodal Hajník.
Wizz Air pridáva nové linky
Wizz Air však v rámci expanzie na bratislavskom letisku zavedie postupne po novom až 27 nových liniek, ktoré budú môcť využiť aj cestujúci z Košíc. K dvom pôvodným z Bratislavy do Londýna-Lutonu a Skopje pridal už v závere októbra spojenie do Bukurešti.
Od otvorenia základne v Bratislave 14. novembra dopravca lieta zatiaľ aj do Barcelony, Lamezia Terme, Varny, Plovdivu, Malagy a Košíc. Od decembra do konca marca budúceho roka spustí postupne už avizované lety do Alicante, Atén, Osla, Bazileja, Neapola, Palerma, Nišu, Larnaky, Kišiňova, ako aj do Berlína, Ríma na letisko Fiumicino, Tirany, Dortmundu, Ochridu, Prištiny, Tel Avivu, Varšavy na letisko Chopina a Tuzly.
Wizz Air najnovšie oznámil, že k týmto linkám pridá v januári aj spojenia do Jerevanu a Kutaisi. V roku 2026 tak bude z Bratislavy prevádzkovať spolu 29 liniek do 21 krajín vrátane vnútroštátneho spojenia do Košíc.
Navyše, konkurenčný Ryanair z Bratislavy prevádzkuje v zimnom období linky do 21 destinácií. Od konca marca už avizoval nové spojenie do Pisy. Obaja dopravcovia budú pritom odtiaľ lietať do tých istých deviatich miest.

Vlaky zrejme neobmedzia
Expert na železnice Jirí Kubáček neočakáva výrazný vplyv leteckej linky na prevádzku diaľkových vlakov medzi Bratislavou a Košicami, ktoré už takmer rok jazdia v hodinovom takte.
„Nepredpokladám potrebu obmedzovať spoje, najmä s ohľadom na nízku kapacitu leteckého spojenia a súvisiace logistické obmedzenia,” poznamenal pre Štandard odborník.
ZSSK sa na otázku Štandardu dosiaľ nevyjadrila.
Minimálne a maximálne ceny leteniek
Ceny leteniek medzi Bratislavou a Košicami sú pohyblivé v závislosti od obsadenia letu a dátumu jej zakúpenia. Začínajú sa od 18,89 eura za jednosmernú letenku (37,78 eura za spiatočnú) s malou bezplatnou batožinou s rozmermi maximálne 40 × 30 × 20 centimetrov.
Maximálna cena leteniek podľa zmluvy ministerstva dopravy s Wizz Air je pri jednosmernom lete 75 eur bez podanej batožiny a 85 eur s batožinou. Pri obojsmernom, teda spiatočnom leţe, je to 150 eur a 170 eur.
Tieto ceny podľa zmluvy platia pre 75 percent leteniek na tejto linke v každom letovom poriadku, čiže v zimnom aj letnom období. Do maximálnej výšky konečnej ceny letenky sú zahrnuté všetky dane a poplatky leteckého dopravcu.