Nový vlakový grafikon: najrýchlejšie expresy Kriváň zvládnu cestu pod päť hodín
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) informovala, že ukončenie niektorých dlhodobých výluk umožnilo stabilizovať grafikon. Pri príprave zmien sa zamerala najmä na zlepšenie prípojovosti, posilnenie vybraných úsekov s vysokým dopytom a rýchlejšie spojenia medzi najvýznamnejšími mestami.
Kompletný prehľad zmien nového grafikonu vlakovej dopravy 2025/2026 so začiatkom platnosti od 14. decembra 2025 je na webe ZSSK. Celý nový cestovný poriadok je možné nájsť TU.
Najrýchlejšie expresy Kriváň medzi Košicami a Bratislavou zvládnu cestu za 4 hodiny a 53 minút. Nočné rýchliky Zemplín budú jazdiť opäť až do Humenného a späť po ukončení elektrifikácie na východnom Slovensku, no pre nízke využitie a optimalizáciu už bez autovozňa.
„Zavedenie hodinového taktu expresov Bratislava – Košice pred rokom sa osvedčilo v súlade s očakávaniami a nepredpokladám jeho zásadnejšie obmedzenia,” povedal Štandardu expert na železnice Jiří Kubáček.
„Za problém považujem podľahnutie politickému tlaku, v dôsledku ktorého sa dva páry týchto vlakov prevádzkujú v zrýchlenom režime, čo rozbíja systém prípojov, skonštruovaný plánom dopravnej obslužnosti,” podotkol. Nepredpokladal žiadne zásadnejšie zmeny na perspektívnych tratiach obsluhujúcich významné prepravné prúdy.
Rýchliky do Žiliny v hodinovom takte
Na medzinárodnej trase Praha – Bratislava – Budapešť bude väčšina vlakov premávať v moderných súpravách ComfortJet a RailJet.
Na trati medzi Bratislavou a Banskou Bystricou sa obnoví priame vlakové spojenie rýchlikov bez prestupov do autobusov vďaka ukončeniu dlhodobých rozsiahlych výlukových prác.
Od leta 2026 budú rýchliky medzi Bratislavou a Žilinou jazdiť v pravidelnom hodinovom intervale až po Žilinu a cestujúci tu nájdu známu službu „dámske kupé“. Rýchliky zo Zvolena a z Banskej Bystrice budú jazdiť až do Žiliny, čo uľahčí cestovanie naprieč stredným Slovenskom.

Vlaky zo Záhoria do Bratislavy spomalia
Všetky vlaky na linke Bratislava – Kúty budú po viac ako roku a pol zastavovať aj v Sekuliach. Zároveň bude posledný večerný spoj z Kútov do Skalice na Slovensku vedený znova vlakom.
Posunuté odchody posledných večerných vlakov do Kútov a späť umožnia pohodlnejšie prestupy z diaľkových spojov. Na linke Kúty – Brodské sa upravuje aj prestup na vlaky EuroCity smer Bratislava a opačným smerom.
Národný dopravca nespomenul očakávané obmedzenia v súvislosti s pokračovaním prác na modernizácii trate na Záhorí. Podľa portálu Zahori.sk modernizácia trate ešte viac spomalí osobné vlaky zo Záhoria do Bratislavy. Linku z Kútov do Trnavy čaká v lete redukcia spojov počas pracovných dní.
K rapídnemu zhoršeniu príde podľa portálu na linke S20 z Kútov do Bratislavy, keď sa cestujúcim výraznejšie predĺži cesta. Kým v súčasnosti trvá vlaku z Malaciek do hlavného mesta jazda približne 44 až 46 minút, v novom grafikone to bude 57 až 73 minút.
Spiatočnú cestu do Malaciek prejde za 48 až 50 minút. Dôvodom veľkých rozdielov je 23-minútový pobyt niektorých vlakov v Zohore, kde by sa mali spoje križovať.
Iné regionálne zmeny
Na prestup v Kraľovanoch už nebude potrebné čakať tak dlho ako doteraz – po novom pôjde len o niekoľko minút. V regióne pribudnú aj posilnené diaľkové spoje na Žilinu.
Linka Nové Zámky – Levice sa vracia k pravidelnému taktu, pričom počas špičky pôjdu vlaky každú hodinu. Po ukončení dlhodobých výluk sa trate Nová Baňa – Levice a Fiľakovo – Lučenec vracajú do bežného režimu. Cestujúci sa opäť plynulo odvezú vlakmi v celej dĺžke ich trasy bez prestupu do náhradných autobusov.
Na druhej strane bude pozastavená osobná železničná doprava na trati Šahy – Zvolen pre veľmi nízky dopyt po cestovaní vlakmi. V prípade potreby je možné dopravu opäť prehodnotiť.
Vlaky pôjdu opäť do Humenného
Na východe Slovenska sa cestujúci opäť dočkajú plnej prevádzky vlakov na linke Košice – Humenné, kde zároveň pribudne viac spojov počas pracovných dní.
„Predpokladám, že po dokončení modernizácie trate sa vrátia trasy vlakov do pôvodných časových polôh podľa plánu dopravnej obslužnosti so zaistenými prestupmi na expresy v Košiciach, ako aj osobnými vlakmi na tratiach Humenné – Stakčín a Humenné – Medzilaborce,” očakáva Kubáček. Skončí sa tak podľa neho dlhé obdobie obťažovania cestujúcich prestupmi do náhradnej autobusovej dopravy.
ZSSK pripravuje aj dopravu pre budúcich zamestnancov automobilového závodu vo Valalikoch po jeho otvorení, a to najmä do Moldavy nad Bodvou, Rožňavy, Čane a priľahlých obcí. Pribudnú nové spoje medzi Kežmarkom a Starou Ľubovňou, ktoré podporia dochádzanie v regióne.
Výluky aj v budúcom roku
Výluky v roku 2026 sú podľa ZSSK nutné v dôsledku modernizácie železničnej infraštruktúry a prispejú k skvalitneniu železničnej dopravy.
„Cestujúci musia počítať s plánovanými rekonštrukčnými prácami na úsekoch Bratislava-Rača – Nové Mesto nad Váhom, Cífer – Trnava, Poprad – Vydrník, Červená Skala – Telgárt či na českej strane medzištátneho úseku Púchov – Horní Lideč,” ozrejmil hovorca ZSSK Ján Baček. Tieto rekonštrukčné práce môžu ovplyvniť prevádzku niektorých vlakov.
Pre úspory vo verejných financiách budú počas letných prázdnin, keď cestuje podstatne menej ľudí, niektoré regionálne vlaky obmedzené. „Zostávajúce vlaky poskytujú dostatočnú kapacitu aj prípoje na diaľkové spoje, takže cestovanie v regiónoch zostane plnohodnotne zabezpečené,” dodal Baček.